A educação científica do campo
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2440Keywords:
Educação do Campo, Educação Científica do CampoDownloads
References
AULER, D. Articulação entre Pressupostos do Educador Paulo Freire e o Movimento CTS: Novos Caminhos para a Educação em Ciências, Contexto e Educação, ano 22, n. 77, p. 167- 188, Jan/Jun, 2007.
BAKHTIN, M. M. (VOLOSHÍNOV, V. N.) Marxismo e filosofia da linguagem, 13ª Edição, São Paulo, Hucitec, 2009.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal, 6ª Edição, São Paulo, Editora WMF Martins Fontes, 2011.
BAKHTIN, M. M. Teoria do romance I: A estilística, 1ª Edição, São Paulo, Editora 34, 2015.
BRASIL, Lei nº 5692 de 11 de Agosto de 1971. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm, acessado em 20 de Setembro de 2020 às 00:45h.
BRASIL, Lei 9394 de 20 de Dezembro de 1996 – Lei de Diretrizes e Bases. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm, acessado em 25 de Agosto de 2017 às 03:40h.
CALDART, R.S. Educação do Campo. In CALDART, R.S., PEREIRA, I.B., ALENTEJANO, P. e FRIGOTTO, G. Dicionário da Educação do Campo, Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
CONTRERAS, J. A autonomia do professor. 2ª Edição, São Paulo: Cortez, 2012.
FERNANDES, B.M. A relação e interação cidade-campo. In ARROYO, M.G.; FERNANDES, B.M. Por uma educação básica do campo: A Educação Básica e o Movimento Social do Campo, Brasília, DF: Articulação Nacional Por uma Educação Básica do Campo, 1999.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 4ª Edição, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
KRASILCHIK, M. Reformas e Realidade o caso do ensino das ciências. São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 1, p. 85-93, 2000.
LACEY, H. Valores e Atividade Científica.1ª Edição, São Paulo: Discurso Editorial, 1998.
LACEY, H. As formas nas quais as ciências são e não são livres de valores. Anais do 11º Congresso Internacional de Lógica, Metodologia e Filosofia da Ciência, Cracóvia, 1999. Tradução de Marcos Rodrigues da Silva, 2000.
SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência- Tecnologia – Sociedade) no contexto da educação brasileira, Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, p. 1 -23, dezembro, 2002.
SANTOS, B. S. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social, 1ª Edição, São Paulo: Boitempo, 2007.
SANTOS, B. S. Para Além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes In: SANTOS, B. S e MENESES, M. P. (Orgs.), Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009.
SOUZA, J. Uma proposta de educação científica para a formação do docente do campo. Tese de Doutorado, Instituto de Física, UFRGS, 2020.
VENDRAMINI, C. R. Os desafios do MST e da educação na atualidade brasileira. Perspectiva, v. 31, n. 2, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Josiane de Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.