Teaching microalgas through teaching models: making the microscopic world visible and meaningful
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.1917Keywords:
Microalgae, Didactic models, Following teaching, Practical classes.Abstract
This work aimed to understand the relevance of didactic models for teaching microalgae in Science classes at a state school in the municipality of Santa Teresa, Espírito Santo. For that, didactic models were made and applied, using biscuit dough, styrofoam and fabric paint, of the five main microalgae divisions: Cyanophyta, Euglenophyta, Dinophyta, Bacillariophyta and Chlorophyta. Questionnaires were delivered, before and after the activities were carried out, to collect data on the students' knowledge about the theme addressed. In addition to theoretical classes using didactic models, a practical class was also given in a laboratory at the Federal Institute of Espírito Santo - Campus Santa Teresa, where students could observe the microalgae. We evidenced great potential in the use of didactic models for learning microalgae, highlighting that they made possible the physical contact of the students with the represented structures. In addition, it highlights the importance of conducting practical classes to complement and make the learning of microalgae content more meaningful.
Downloads
References
ADAMY, H. V.; CASSOL, A. P. V.; ELICKER, C.; MENEGHETTI, J.; SILVA, J. F. DA; OLIVEIRA, M. A. Sugestão de alternativas de materiais didáticos para o ensino de microalgas. Revista Eletrônica Científica da UERGS, v. 1, n. 1, p. 58-61, 2015. Acesso em: 11 de julho de 2020.
AMARAL, J. A., BEZERRA, C.S., CARMO, F.N.A., ALVES, N. T. O., MOURA, D. S., FERREIRA, R. G. E., PEREIRA, C. I. V. Construção e Avaliação de Modelos Didáticos Destinados ao Ensino-Aprendizagem de Biologia. Instituto Federal do Rio Grande do Norte, 2010. Disponível em: <http://connepi.ifal.edu.br/ocs/index.php/connepi/CONNEPI2010/paper/view/1166>. Acesso em: 20 de março de 2020.
ANDRADE, M. L. F.; MASSABNI, V. G. O desenvolvimento de atividades práticas na escola: Um desafio para professores de Ciências. Ciência & Educação. v. 17, n. 4, p. 835-854, 2011.
BICUDO, C. E. M., MENEZES, M. Gêneros de algas de águas Continentais do Brasil. Chave para identificação e descrições. 2. ed. São Carlos: RiMa. 2006.
BRITO, A. C. S.; VALLIM, M. A.; Confecção de Modelos Didáticos de Microalgas: Uma Proposta de Utilização na Educação Básica. In: IV ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIAS DA SAÚDE E DO AMBIENTE, 2014, Niterói. Anais eletrônicos. Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2014. Disponível em: <http://www.decb.uerj.br/arquivos/magui_181-748-1-PB.pdf>. Acesso em: 18 de março de 2020.
CARVALHO, A. M. P. de. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, v. 1, p. 1-19, 2013.
CERQUEIRA, J. B., FERREIRA, E. M. B. Recursos didáticos na educação especial. Revista Benjamin Constant. v. 5, n. 5. p. 49-55, 1996.
CHOW, F. (Org). Introdução a Biologia das Criptógamas. São Paulo, Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo, Departamento de Botânica, 2007.
DERNER, R. B., OHSE, S., VILLELA, M., CARVALHO, S. M., FETT, R. Microalgas, produtos e aplicações. Ciência Rural. v. 36, n. 6, p. 1959-1967. 2006.
FERNANDES, V. de O.; SILVA, L. P. da; ARAÚJO, M. P. M. Sensibilização ambiental para alunos dos anos iniciais do ensino fundamental por meio da divulgação científica: desvelando os mistérios da Lagoa Mãe-Bá. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), v. 15, n. 1, p. 116-130, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10228. Acesso em: 11 ago. 2020.
JUSTINA, L. A. D., FERLA, M. R. A utilização de modelos didáticos no ensino de Genética – Exemplo de representação de compactação do DNA eucarioto. Arq Mudi, 2006. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/viewFile/19924/10818>. Acesso em: 15 de maio de 2020.
KOBASHIGAWA, A. H., ATHAYDE, B. A. C. C., MATOS, K. F. O., CAMELO, M. H., FALCONI, S. Estação Ciência: Formação de educadores para o ensino de ciências nas séries inicias do ensino fundamental. Estação Ciência/USP. Disponível em: <http://200.144.189.54/dados/smm/_estacaocienciaformacaodeeducadoresparaoensinodecienciasnasseriesiniciaisdoensinofundamental.trabalho.pdf>. Acesso em: 30 de abril de 2020.
KRASILCHIK, M. Práticas do Ensino de Biologia. 4 ed. São Paulo: EDUSP; 2008.
LOURENÇO, S. O. Cultivo de Microalgas Marinhas: princípios e aplicações. 1 ed. São Carlos: RiMa. 2006.
MELLO J.M., DAGOSTIN, M.A.A., DAGOSTIN, A.L.A., KADOWAKI, M.K., BRANCALHÃO, R.M.C. Modelo didático para compreensão da estrutura da proteína. Arq Mudi, 2007. Disponível em:<http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/20000/10839>. Acesso em: 18 de março de 2020.
ORLANDO, T.C. LIMA, A.R., SILVA, A.M., FUZISSAKI, C.N., RAMOS, C.N., MACHADO, D. FERNANDES, F.F., LORENZI, J.C.C., LIMA, M.A., GARDIM, S. Planejamento e aplicação de modelos didáticos para abordagem de biologia celular e molecular no ensino médio por graduando de Ciências Biológicas. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular. 2009. Disponível 25 em: <http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/33/29>. Acesso em: 20 de março de 2020.
PANOSSO, R., COSTA I. A. S., SOUZA, N. R., ATTAYDE, J. L., CUNHA, S. R. S., GOMES, F. C. F. G. Cianobactérias e cianotoxinas em reservatórios do estado do Rio Grande do Norte e o potencial controle das florações pela tilápia do Nilo (Oreochromis niloticus). Oecologia Brasiliensis, v. 11, n. 6, p.433-449. 2007.
ROSA, A. B. Aulas diferenciadas e seus efeitos na aprendizagem dos alunos: o que os professores de Biologia têm a dizer sobre isso? Trabalho de Conclusão de Curso de Ciências Biológicas. 43p. Universidade Federal do Rio Grande do Sul: Porto Alegre. 2012.
ROUND, F. E, CRAWFORD, R. M., MANN, D. G. The Diatoms - Biology & morphology of the genera. 1 ed. Cambridge: Cambridge University. 1990.
SILVA, J. B.; VALLIM M. A. Estudo, desenvolvimento e produção de materiais didáticos para o ensino de biologia. Revista Aproximando, v. 1, n. 1, 2015.
SILVA, K. G., REZENDE, E. C. S., PEREIRA, E. N. P., MOURA, A. C. A., ALMEIDA, A. V. Uma Intervenção de Práticas e Modelização do Olho Humano e Suas Funcionalidades. Recife, 2009. Disponível em: < http://www.eventosufrpe.com.br/jepex2009/cd/resumos/r0261-1.pdf>. Acesso em: 16 de maio de 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educar Mais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.