Teaching microalgas through teaching models: making the microscopic world visible and meaningful

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.1917

Keywords:

Microalgae, Didactic models, Following teaching, Practical classes.

Abstract

This work aimed to understand the relevance of didactic models for teaching microalgae in Science classes at a state school in the municipality of Santa Teresa, Espírito Santo. For that, didactic models were made and applied, using biscuit dough, styrofoam and fabric paint, of the five main microalgae divisions: Cyanophyta, Euglenophyta, Dinophyta, Bacillariophyta and Chlorophyta. Questionnaires were delivered, before and after the activities were carried out, to collect data on the students' knowledge about the theme addressed. In addition to theoretical classes using didactic models, a practical class was also given in a laboratory at the Federal Institute of Espírito Santo - Campus Santa Teresa, where students could observe the microalgae. We evidenced great potential in the use of didactic models for learning microalgae, highlighting that they made possible the physical contact of the students with the represented structures. In addition, it highlights the importance of conducting practical classes to complement and make the learning of microalgae content more meaningful.

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Author Biographies

Laiza Cristina Ricatto da Silva, Prefeitura Municipal da Serra-ES

Mestra em Biologia Vegetal pela UFES. Licenciada em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal do Espírito Santo (IFES) - campus Santa Teresa. É professora de Ciências na rede municipal de ensino da cidade de Serra. https://orcid.org/0000-0001-9710-476X

Adriano Goldner Costa, Instituto Federal do Espírito Santo- Campus Santa Teresa

Possui Licenciatura Plena e Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, Mestrado em Biologia Vegetal e Doutorado em Biologia Vegetal pela mesma universidade. É Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - Ifes - Campus Santa Teresa.

Michell Pedruzzi Mendes Araújo, Professor Adjunto da Universidade Federal de Goiás- Faculdade de Educação/UFG

Professor do curso de Pedagogia da Faculdade de Educação- Universidade Federal de Goiás - Área de Ciências Naturais - Doutor em Educação-UFES - Mestre em Educação-UFES - Especialista em Educação Inclusiva - Biólogo (UFES) e Pedagogo (UNICESUMAR).

Valéria de Oliveira Fernandes, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora e mestra em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal de São Carlos. Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Santa Úrsula. É docente permanente do PPGBV da Universidade Federal do Espírito Santo e do PPGBio da mesma Universidade, campus São Mateus, além de ser membro colaborador do PPGERN da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro. É Professora Associada III da Universidade Federal do Espírito Santo.

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Published

2021-01-08

How to Cite

Silva, L. C. R. da, Costa, A. G., Araújo, M. P. M., & Fernandes, V. de O. (2021). Teaching microalgas through teaching models: making the microscopic world visible and meaningful. Educar Mais, 5(2), 179–197. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.1917

Issue

Section

Articles