Narratives of mothers of subjects with developmental disorders: a socio-historical look

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.140-155.1730

Keywords:

Mothers, Developmental Disorders, Narratives, School inclusion.

Abstract

The expectation of the birth of a baby is permeated by psychic and emotional investments and the idealization of a "perfect" and healthy child. However, the arrival of a child with a developmental disorder can cause concerns and uncertainties, depending on the degree of commitment of the child or the socio-cultural aspects that permeate the acceptance of the parents. This article focuses on the narratives of mothers who have children with developmental disorders, from the socio-historical perspective of Vigotski and collaborators, aiming to understand the processes of school, family and social inclusion experienced by these mothers and their children. To this end, we opted for exploratory research, using a qualitative approach. The developed study warns of the need to monitor parents and children by a multidisciplinary team and shows the adaptive capacity of parents, over time, possibly due to the internalization of the acceptance process, given the stereotypes and social stigmas that amplify the disability beyond its strictly organic (biological) character.

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Author Biographies

Michell Pedruzzi Mendes Araújo, Faculdade Multivix-ES Universidade Federal do Espírito Santo

Professor do curso de Pedagogia e de Enfermagem da Faculdade Multivix-ES

Doutor em Educação-UFES

Mestre em Educação-UFES

Especialista em Educação Inclusiva 

Biólogo (UFES) e Pedagogo (CESUMAR)

Sabrina da Silva Machado Trento, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/CE/UFES). Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo e graduada em Pedagogia pela Universidade de Uberaba (UNIUBE). Especialista em Educação Física Escolar para a educação básica (UFES). Professora de Educação Infantil da Prefeitura Municipal da Serra/ES.

Rogério Drago, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui pós-doutorado em Educação (PPGE/CEUFES). É Doutor em Ciências Humanas - Educação pela PUC-Rio e Mestre em Educação (PPGE/CE/UFES). É Graduado em pedagogia pela UFES. É professor Associado do Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais e do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo.

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Published

2020-02-24

How to Cite

Araújo, M. P. M., Trento, S. da S. M., & Drago, R. (2020). Narratives of mothers of subjects with developmental disorders: a socio-historical look. Educar Mais, 4(1), 140–155. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.140-155.1730

Issue

Section

Articles