“Who killed madam potato?”: making the learning in genetics possible through an investigative teaching sequence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2598

Keywords:

Teaching by investigation, Science education, Learning, Genetics

Abstract

The understanding of concepts of genetics, genes and the DNA molecule are of great importance for the formation of knowledge consolidated by students about the structuring of life. However, learning genetics is sometimes seen as challenging due to specific terminology and abstract concepts, resulting in difficulties for students to learn this curricular content. In this sense, seeking new approach strategies can favor a more dynamic and motivating experience, with a view to promoting students' autonomy. For this, we present a proposal for a pedagogical intervention, which is configured as an Investigative Teaching Sequence (SEI), methodologically and theoretically based on the assumptions of Carvalho (2013), which uses a fictitious criminal investigative activity as a motivating trigger, drawing parallels between the real context and science education. As a result, it is highlighted that this SEI can enhance the teaching and learning processes of genetics, making the classes more contextualized and meaningful in favor of the engagement and valorization of the students' leading role.

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Author Biographies

Weligton José Peruch Junior, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Licenciado em Ciências Biológicas pela Escola Superior São Francisco de Assis - ESFA, especialista em Metodologia do Ensino de Ciências Biológicas, pelo Centro Universitário Leonardo da Vince – Uniasselvi. Professor, em designação temporária, na EEEFM Ermentina Leal. Atualmente mestrando em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIO, na Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, campus São Mateus - CEUNES.

Viviana Borges Corte, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Possui pós-doutorado em Educação pela University of Cape Town, UCT, África do Sul. Doutora e mestra em Ciência Florestal (UFV), Bióloga (UFES), Professora do Departamento de Ciências Biológicas (UFES), do Programa de Pós-graduação em Biologia Vegetal (UFES) e do PROFBIO - Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional (UFES). 

Michell Pedruzzi Mendes Araújo, Universidade Federal de Goiás - UFG

Possui graduação em CIÊNCIAS BIOLÓGICAS pela Universidade Federal do Espírito Santo (2011), graduação em PEDAGOGIA pelo Centro Universitário de Maringá (2020), MESTRADO em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2014)- Capes 5 e DOUTORADO em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2020)- Capes 5. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Goiás. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação inclusiva, educação especial, síndromes cromossômicas, subjetividade, constituição identitária e ensino de Ciências da Natureza.

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Published

2021-10-26

How to Cite

Peruch Junior, W. J. ., Borges Corte, V., & Araújo, M. P. M. (2021). “Who killed madam potato?”: making the learning in genetics possible through an investigative teaching sequence. Educar Mais, 5(5), 1330–1347. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2598

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Articles