Experimentation as a methodological proposal for the teaching of Chemistry in Basic Education
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2851Keywords:
Science teaching;, Experimentation;, Science lab.Abstract
This article presents part of the educational production of a professional master's thesis in the area of Science Teaching. This production was prepared with the objective of demonstrating and disseminating the methodology of experimentation in Chemistry Teaching, as well as providing the basic steps for this teaching methodology to be applied in Basic Education. The research is of a qualitative nature and a didactic sequence was developed based on the one in Zuliani and Ângelo (2001) and adapted for this work. Some Experiments of this didactic sequence were implemented in First Year High School classes during Chemistry classes with the guidance of the researcher teacher and after the application of the Experiments the analysis of the results was elaborated in a qualitative way. In this work, some Experiments will be presented that were not applied during the research, but that, through the analysis and discussion of the set of implemented activities, confirms the importance and relevance of the teacher being the author of his own didactic material and the students protagonists of their learning. When producing experiments, the teacher can choose the content to be worked on, the degree of conceptual difficulties addressed in each experiment and, mainly, it takes into account who will be the audience that will work with each situation produced.
Downloads
References
AUGUSTO, Thaís Gimenez da Silva; CALDEIRA, Ana Maria de Andrade. Dificuldades para a implantação de práticas interdisciplinares em escolas estaduais, apontadas por professores da área de ciências da natureza. Investigações em Ensino de Ciências – v12, n 1, p.139-154, 2007.
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
BORGES, Antonio Tarciso. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 9, n.3, p. 291-313, 2002.
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. A invenção do sujeito ecológico: narrativas e trajetórias da educação ambiental no Brasil. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 2001.
CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, RBPEC 18(3), p.765-794, dez. 2018.
DEMO, Pedro. Pesquisa e Construção de Conhecimento: metodologia científica no caminho de Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1997.
ECHEVERRÍA, Maria Del Puy Pérez; POZO Juan. Ignácio. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In: POZO, Juan. Ignácio. (org). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: Artmed, 1998.
FELICIO, Doryedson Luiz Almeida.; ARAÚJO, Rafael de Carvalho; ARRUDA, Luis Pinheiro de.; LIMA, LuisVictor dos Santos; CORREIA, Edvaldo Amaro Santos. Reativação de Laboratórios de Química de Escolas da Região Metropolitana de João Pessoa-PB. In: IX ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – IX ENPEC - Águas de Lindóia, São Paulo – 10 a 14 de novembro de 2013. Anais [...]. Águas de Lindóia, SP: [S.I.]. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/ixenpec/atas/resumos/R0717-1.pdf. Acesso em: 02 jun. 2017.
FERREIRA, Luis Henrique; HARTWIG, Dácio Rodney; OLIVEIRA, Ricardo. Castro de. Ensino experimental de química: uma abordagem contextualizada. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 32, n.2, p. 101-106, 2010.
GALIAZZI, Maria do Carmo; ROCHA, Jusseli. Maria de Barros.; SCHMITZ, Luiz. Carlos.; SOUZA, Moacir. Langoni de.; GIESTA, Sérgio.; GONÇALVES, Fábio Peres. Objetivos das Atividades Experimentais no Ensino Médio: a pesquisa coletiva como modo de formação de professores de ciências. Ciência & Educação, v.7, n.2, p.249-263, 2001.
GALIAZZI, Maria do Carmo.; GONÇALVES, Fábio Peres A natureza pedagógica da experimentação: uma pesquisa na licenciatura em Química. Química Nova, v. 27, n. 2, p. 326-3, 2004.
GIL-PÉREZ, Daniel; VALDÉS-CASTRO, P. La orientación de las prácticas de laboratorio como investigación: un ejemplo ilustrativo. Enseñanza de las Ciencias, v. 14, n. 2, p. 155-163, 1996.
GIORDAN, Marcelo. O papel da experimentação no ensino de ciências. Química Nova na Escola, São Paulo, n.10, p.43-49, nov. 1999.
GOI, Mara Elisângela Jappe; SANTOS, Flávia. Maria Teixeira dos. Reações de combustão e impacto ambiental por meio de resolução de problemas e atividades experimentais. Química Nova na Escola, v. 31, n. 3, p. 203-209, ago. 2009
GONÇALVES, Raquel. Pereira Neves. Experimentação no ensino de química na educação básica. 2019a. 147 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências), Universidade Federal do Pampa, 2019a.
GONÇALVES, Raquel. Pereira Neves. Experimentação no ensino de química como proposta metodológica. 2019b. Produto Educacional do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências - E-book disponível em:
GUIMARÃES, Cleidson Carneiro. Experimentação no ensino de química: caminhos e descaminhos rumo à aprendizagem significativa. Química nova na escola, v. 31, n. 3, p. 198-202, 2009. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_3/08-RSA-4107.pdf. Acesso em: 07 out. 2021.
HODSON, Derek. Experiments in science and science teaching. Educational Philosophy and Theory, n. 20, 1988.
HODSON, Derek. Hacia um enfoque más crítico del trabajo de laboratorio. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, v.12, n. 13, p. 299-313, 1994.
JIMÉNEZ ALEIXANDRE, Maria Pilar. Diseño Curricular: Indagación y Racionamiento con el lenguaje de las Ciencias. Enseñanza de las Ciencias, v. 16(2), p. 203-216, 1998.
LISBOA, Júlio César Foschini et al. Ser protagonista: Química, 2°Ano: Ensino Médio.3ed.–São Paulo: Edições SM, 2016a.
LISBOA, Júlio César Foschini et al. Ser protagonista: Química, 3°Ano:EnsinoMédio. 3ed.–São Paulo: Edições SM,2016b.
LUTFI, Mansur. Os Ferrados e Cromados: produção social e apropriação privada do conhecimento químico. Ijuí, Ed. UNIJUÍ: 1992.
LÜDCKE, Menga; ANDRÉ, Marli Pesquisa em Educação: Abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARTINS, Fernando José SOLDÁ, Maristela.; PEREIRA, Noemi Ferreira Felisberto. Interdisciplinaridade: da totalidade à prática pedagógica. INTERthesis, Revista Internacional Interdisciplinar. Florianópolis, v.14, n.1, p.01- 18 jan.-abr. 2017.
MILARÉ, Thatiane.; ALVES FILHO, José de Pinho. Ciências no nono ano do ensino fundamental da disciplinaridade à alfabetização científica e tecnológica. Rev. Ensaio, Belo Horizonte, v.12, n.02, p.101-120, maio-ago. 2010.
NIEZER, Tânia. Mara.; SILVEIRA, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto.; SAUER, Elenise. Atividades Experimentais no Ensino de Química avaliando as propriedades físico-químicas do leite: uma abordagem CTS. In: VIII ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – VIII ENPEC – Campinas, São Paulo – 5 a 9 de dezembro de 2011. Anais [...]. Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas, 2011. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0655-1.pdf. Acesso em: 12 set. 2021.
OLIVEIRA, Jane Rquel Silva de. Contribuições e abordagens das atividades experimentais no ensino de ciências: reunindo elementos para a prática docente. Acta Scientiae, Canoas, v.12, n.1, p. 139- 153, jan. /jun. 2010.
PELICIONI, Maria Cecília Focesi. Educação ambiental, qualidade de vida e sustentabilidade. Saúde e Sociedade, v. 7, n. 2, p. 19-31, 1998.
PONTICELLI, Fernanda. Alves.; ZUCOLOTTO, Andréia Modrzejewski; BELUCO, Alexandre. A Experimentação na Construção de Conceitos em Físico-Química. In: IX ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – IX ENPEC - Águas de Lindóia, São Paulo – 10 a 14 de novembro de 2013. Anais [...]. Águas de Lindóia, SP: [S.I.]. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/ixenpec/atas/resumos/R1435-1.pdf. Acesso em: 14 set. 2021.
POZO, Juan Ignácio (Org.). A solução de problemas. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SILVA JÚNIOR, Edvargue Amaro da; PARREIRA, Gizele.Geralda. Reflexões sobre a importância da experimentação ensino de Química no ensino médio. Revista Tecnia, V. 1, n. 1, 2016.
TREVISAN, Tatiana Santini; MARTINS, Púra. Lucia Oliver. A Prática Pedagógica do Professor de Química: Possibilidades e Limites. UNIrevista - v. 1, n. 2: abr, 2006.
URANI, Fabiana de Souza; MACHADO, Patrícia Fernandes Lootens. Avaliação sobre o uso do Açúcar no Ensino Aprendizagem dos Conceitos de Materiais e Substâncias no 9º ano. In: IX ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – IX ENPEC - Águas de Lindóia, São Paulo – 10 a 14 de novembro de 2013. Anais [...]. Águas de Lindóia, SP: [S.I.]. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/ixenpec/atas/resumos/R1604-1.pdf. Acesso em: 22 set. 2021.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
ZULIANI, Silva Regina Quijadas Aro.; ÂNGELO, Antonio Carlos Dias A utilização de metodologias alternativas: o método investigativo e a aprendizagem de química. In: Educação em Ciências da pesquisa à prática docente. Ed. Escrituras: Autores Associados, p. 69-80, 2001.
WILSEK, Marilei Aparecida Giodenis; TOSIN, João Angelo Pucci. Ensinar e aprender ciências no ensino fundamental com atividades investigativas através da resolução de problemas, Campo Largo. 2008. Disponível em http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1686-8.pdf. Acesso em 07 out. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Raquel Pereira Neves Gonçalves, Mara Elisângela Jappe Goi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.