Learning projects and digital technologies: reflections on teaching practice in EJA in High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4183

Keywords:

Cooperation, Youth and Adult Education, Learning Projects, Digital Technologies

Abstract

This article presents an account of the work developed within the scope of a research project under development in the Postgraduate Program in Mathematics Teaching at UFRGS, in the research line Digital Information and Communication Technologies in Mathematics Education. The research work, in the format of a pilot experiment, sought to observe the collective work of students of the Youth and Adult Education program in High School when exploring and constructing contexts that involved learning projects. The theoretical framework used was the concept of cooperation proposed by Jean Piaget to understand how students, collectively and through a qualitative methodology involving work with learning projects, articulate and construct mathematical ideas based on the themes explored. This stage of the research took place in a public school in Porto Alegre in 2024 and used the Chromebooks® provided by the institution, making the teaching practice immersed in an interactive digital environment. Data production involved classroom observations, recordings of students' technological interactions, and, at the end, the application of a questionnaire to understand students' perceptions of the experience during the pilot experiment. Preliminary results point to challenges for the implementation of this work methodology and highlight the importance of cooperative work and student engagement as essential factors for the construction of knowledge. During the next stages of the project, we hope to contribute with reflections on the improvement of teaching practices in Youth and Adult Education, with emphasis on the potential use of the Learning Projects methodology combined with the use of digital technologies in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Sychocki da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Licenciado em Matemática (2007), mestre em Ensino de Matemática (2012) e doutor em Informática na Educação (2015) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professor (Magistério Superior (MS)) com Dedicação Exclusiva (DE) no DMPA (Departamento de Matemática Pura e Aplicada) do Instituto de Matemática e Estatística (IME) da UFRGS. É professor/orientador (permanente) credenciado ao Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGEMAT - UFRGS). Membro da diretoria da SBEM (Sociedade Brasileira de Educação Matemática) regional Rio Grande do Sul na gestão 2018 - 2021 (conselheiro editorial da Revista Educação Matemática em Revista - RS) e segundo secretário na gestão 2021 - 2024. Foi professor efetivo (Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT)) com Dedicação Exclusiva (DE) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Caxias do Sul de agosto (2011) até julho (2016) com atuação em cursos de nível básico e superior. As áreas de interesse e pesquisa são: tecnologias digitais no ensino e aprendizagem da matemática, contribuições das teorias cognitivas para a aprendizagem da matemática, modelagem matemática com uso da tecnologia informática, tecnologias digitais na formação docente. [Outras informações em: http://linktr.ee/rsychocki]

Mauricio Corrêa da Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática na UFRGS. Porto Alegre/RS – Brasil.

References

COGO, A. L. P.; BECKER, M. L. R. Cooperação em Piaget: uma teoria na educação à distância em enfermagem. In: Congresso Brasileiro de Informática em Saúde (9.: 2004: Ribeirão Preto). Anais. Ribeirão Preto: CBIS, 2004. 1 CD-ROM. 2004.

D’AMBROSIO, B. H. Formação de professores de matemática para o século XXI: o grande desafio. Pro-Posições, Campinas, SP, 1993, v. 4, n. 1, p. 35–41.

DE CASTRO, R. M.; LANZI, L. A. C. O futuro da escola e as tecnologias: alguns aspectos à luz do diálogo entre Paulo Freire e Seymour Papert. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 1496-1510, 2017.

FIORENTINI, D. A formação matemática e didático-pedagógica nas disciplinas da licenciatura em matemática. Revista De Educação. PUC-Campinas, (18). 2005. Disponível em: https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/266. Acesso em: 15 fev. 2025.

GOMES, N. Uma proposta para a educação de jovens e adultos baseada na metodologia de projetos de aprendizagem. 83p. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Mestrado Profissional em Educação) - Universidade Federal do Pampa, Campus Jaguarão, Jaguarão, 2021.

GUIMARÃES, N. L. C. et al. O papel da cooperação nos processos coletivos para resolução de problemas. Revista Educação Matemática Pesquisa. São Paulo. Vol. 23, n. 1 (2021), p. 473-498, 2021.

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber. Belo Horizonte: UFMG, v. 340, p. 1990, 1999.

MORAIS, A. D.; FAGUNDES, L. C.; MATTOS, E. B. V. A matemática do Squeak Etoys e educação matemática: uma perspectiva de projetos de aprendizagem. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE INFORMÁTICA EDUCATIVA TISE, 2013, Fortaleza, v. 18, p. 375-383.

NICOLINI, C. A. H. et al. Projetos de aprendizagem e educar pela pesquisa como prática de cidadania. 2006.

PAZETTI, M. V. Construção do conhecimento de funções a partir do desenvolvimento de projetos de aprendizagem 67p. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Licenciatura em Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

PIAGET, J. Estudos sociológicos, Rio de Janeiro: Forense. 1973.

SILVA, R. S. da; CORRÊA DA ROSA, M. Projetos de aprendizagem na Matemática escolar: uma revisão sistemática de literatura. Revista Educar Mais, [S. l.], v. 9, p. 1–14, 2025. DOI: 10.15536/reducarmais.9.2025.4097. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/4097. Acesso em: 5 jul. 2025.

ZANETTE, M. S. Pesquisa qualitativa no contexto da Educação no Brasil. Educar em Revista, p. 149-166, 2017.

Published

2025-08-14

How to Cite

Silva, R. S. da, & Corrêa da Rosa, . M. (2025). Learning projects and digital technologies: reflections on teaching practice in EJA in High School. Educar Mais, 9, 1–10. https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4183