Impressions of Basic Education students about the Articulating of Problem Solving and experimentation methodology in Chemistry Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2966

Keywords:

Experimentation;, Problem solving;, Chemistry teaching.

Abstract

This article presents and discusses results obtained from the implementation of the active methodology of Problem Solving and Experimentation, remotely, in a third year high school class in a private school in the city of Caçapava do Sul/ RS, during the Covid-19 Pandemic period. This activity aimed to raise students' opinions about the use of the Problem Solving and Experimentation methodology in the Chemistry component. The data produced – responses to questionnaires and products of the systematizations – were analyzed using the Likert Scale from a quantitative-qualitative research. Finally, the relevance of this activity was verified in terms of surveying the opinions of Basic Education students. These opinions indicate that the majority assumed responsibly to carry out the problems linked to experimentation, demonstrating responsibility and interest in completing the implementation of the work

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Author Biographies

Patricia Bisso Paz Borges, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Possui graduação em Farmácia e Bioquímica pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2000) e graduação em Licenciatura em Ciências Exatas pela Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA (2017). Possui especialização em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA (2019) e, atualmente, é farmacêutica diretora técnica da empresa FARCOOP, em Caçapava do Sul-RS, mestre no Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências pela Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA (2022) , e especialização em Atenção Farmacêutica e Farmácia Clínica pelo Instituto de Pós Graduação e Graduação - IPOG (em andamento).

Mara Elisângela Jappe Goi, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Professora da Unipampa-Universidade Federal do Pampa-Caçapava do Sul. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS, Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil-ULBRA, licenciada em Química pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul –Unijuí. Foi professora da Educação Básica durante 20 anos. Atualmente atua na Educação Superior, no curso de Licenciatura em Ciências Exatas, no curso de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC- Mestrado Profissional) com experiência docente e como coordenadora e docente dos estágios supervisionados do curso de Licenciatura em Ciências Exatas da Unipampa. Seus interesses de pesquisa concentram-se na formação de professores, resolução de problemas e processo de ensino de aprendizagem em Ciências da Natureza.

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Published

2022-11-08

How to Cite

Borges, P. B. P., & Goi, M. E. J. (2022). Impressions of Basic Education students about the Articulating of Problem Solving and experimentation methodology in Chemistry Teaching. Educar Mais, 6, 990–1013. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2966