Expectations versus reality: experiences, perceptions and student performance in relation to remote teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2431

Keywords:

remote teaching, quantitative analysis, Wilcoxon test, academic performance, Higher Education

Abstract

This research seeks to identify two macro-constructs: perceived self-efficacy (at the beginning and end of the first remote semester) and expectations (expected at the beginning of the semester and those observed at the end of the same semester). To this purpose, 135 students participated in both stages of data collection in a Brazilian public institution of higher education, based on the observation of means and medians and using the Wilcoxon test for paired groups.  Freshman and veteran students were different in terms of academic performance. In addition, the time spent on the Internet by students for academics activities was different before and after the remote experience, but for non-academics was not. The expectations indicators show bigger differences than the self-efficacy indicators throughout the semester. Still, the time of internet use for non-academics activities did not change, but for academics there was change. Also, veteran students have more satisfactory overall results than freshmen, what reinforces the need for greater institutional attention to this follow-up.

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Author Biographies

Valesca Brasil Irala, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Doutora e Mestre em Letras (Linguística Aplicada) pela Universidade Católica de Pelotas, com pós-doutorado na Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, na Universidad de la República (Uruguai). Atualmente é professora Associada na Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), em Bagé, no Rio Grande do Sul, tendo 21 anos de experiência em docência, tanto na Educação Básica quanto no Ensino Superior. É líder do Grupo de Pesquisa sobre Aprendizagens, Metodologias e Avaliação (GAMA) e integrante das redes Assessment in Higher Education Network (AHE) e Red Internacional de Evaluación Formativa y Compartida en Educación Superior (REFYCES). Suas pesquisas estão voltadas para: aprendizagens mediadas por tecnologias, engajamento e permanência dos estudantes e avaliação no Ensino Superior.

Leandro Blass, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Possui graduação em Licenciatura Matemática pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2008), mestrado em Modelagem Matemática (Conceito CAPES 4) pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2011). Doutorado em Modelagem Computacional (Conceito CAPES 6) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2015). Atualmente é professor adjunto A da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA).  No campo da Educação,  suas pesquisas  focam nos temas: aprendizagens ativas no Ensino Superior, avaliação do desempenho discente, rubricas avaliativas.

Maria Regina de Oliveira Casartelli , Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Graduada em Ciências (FURG,1980), Licenciada em Biologia (FURG, 1982), Mestre em Geologia (UNISINOS, 1999) e Doutora em Química Analítica Ambiental (UFRGS, 2006).  Professora Associada da Universidade Federal do Pampa no curso de Licenciatura em Química.  Atua em projetos de ensino, pesquisa e extensão na área de Química. Desenvolve pesquisa na área de Geoquímica Ambiental, com ênfase na qualidade das deposições atmosféricas. Tem experiência na área de Química Ambiental.

Cristiano Saldanha da Silva , Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Graduando da Licenciatura em Matemática da Universidade Federal do Pampa, no Campus Bagé. Seu Trabalho de Conclusão de Curso, em andamento, versa sobre o ensino remoto.

 

 

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Published

2021-07-20

How to Cite

Irala, V. B., Blass, L., de Oliveira Casartelli , M. R. ., & Saldanha da Silva , C. (2021). Expectations versus reality: experiences, perceptions and student performance in relation to remote teaching. Educar Mais, 5(4), 849–863. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2431

Issue

Section

Articles