Learning projects in school Mathematics: a systematic literature review
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4097Keywords:
Cooperation, Teaching and learning of Mathematics, Teacher training, Learning Projects, Systematic literature reviewAbstract
This article consists of one of the stages of a master's thesis in Mathematics Education still under development. This text proposes to carry out an analysis, derived from a systematic literature review on the use of the Learning Projects methodology in the Mathematics discipline and, equally, to observe the contributions in the use of this methodology and how the appropriation of different mathematical concepts by students. In order to contemplate the character that comprises human relationships and how students' learning occurs in spaces that provide collective work, the concept of cooperation proposed by Jean Piaget is used in order to explore the role that human interactions, usually observed in the context of Learning Projects, have in the construction of different mathematical knowledge. To this end, through the methodology proposed by the systematic literature review, articles, dissertations and theses that present research results involving the use of Learning Projects in the Mathematics discipline are analyzed. After reading and analyzing the works consulted, it was concluded that the development of protagonism among students culminates in a better understanding of different mathematical concepts through the establishment of a relationship between theory and practice, taking as a starting point the concerns and questions of the students themselves. students.
Downloads
References
BONA, A. S.; VELHO DE MATTOS, E. B.; ROSA, M. B.; PESCADOR, C. M.; FAGUNDES, L. DA C.; DE AZEVEDO BASSO, M. V. Aprendizagem pela cooperação no Programa UCA: percepção dos professores a partir de Projetos de Aprendizagem. Revista Novas Tecnologias Na Educação. 10(1). 2012. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1679-1916.30879. Acesso em: 8 ago. 2024.
BRIZOLA, J.; FANTIN, N. Revisão de Literatura e Revisão Sistemática de Literatura. Revista de Educação do Vale do Arinos. 3(2). 2017. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/relva/article/view/1738. Acesso em: 8 ago. 2024.
CAMARGO, F. B. Constituindo autores em projetos de aprendizagem. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2005. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/2982/1/000328322-Texto%2BCompleto-0.pdf. Acesso em: 11 ago. 2024.
CORBELLINI, S. Cooperação: uma alavanca no processo de ensino-aprendizagem na educação a distância. Revista Novas Tecnologias Na Educação. 9(2). 2011. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1679-1916.25109. Acesso em: 15 set. 2024.
DE PÁDUA, G. L. D. A epistemologia genética de Jean Piaget. Revista FACEVV. 2(1). 22-35. 2009.
DONGO-MONTOYA, A. O. Resposta de Piaget a Vygotsky: convergências e divergências teóricas. Educação & Realidade. 38(1). 271–292. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/vZkyp5X8VncTbDr45FDPtPr/?lang=pt. Acesso em: 15 set. 2024.
DUTRA, Í.; PICCININI, C. A.; BECKER, J. L.; JOHANN, S. P.; FAGUNDES, L. DA C.; Blog, wiki e mapas conceituais digitais no desenvolvimento de Projetos de Aprendizagem com alunos do Ensino Fundamental. Revista Novas Tecnologias Na Educação. 4(2). 2006. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1679-1916.16867. Acesso em: 8 ago. 2024.
FAGUNDES, L.; NEVADO, R.; BASSO, M.; BITENCOURT, J; MENEZES, C.; MONTEIRO, V. Projetos de Aprendizagem - Uma Experiência Mediada por Ambientes Telemáticos. Revista Brasileira de Informática na Educação. 14(1). 2006. Disponível em: http://milanesa.ime.usp.br/rbie/index.php/rbie/article/view/37. Acesso em: 8 ago. 2024.
FAGUNDES, L.; SATO, L.; MAÇADA, D. Aprendizes do futuro: as inovações começaram! Coleção: Informática para a mudança na Educação. MEC/PROINFO. 1999.
MATTOS, E. B. V. Construção de conceitos de matemática via projetos de aprendizagem. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2010. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/27896. Acesso em: 8 ago. 2024.
MATTOS, E. B. V. Projetos de aprendizagem na cultura digital : modelo de intervenção e aprendizagem de matemática. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2017. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/172178. Acesso em: 8 ago. 2024.
MORAIS, A. D.; FAGUNDES, L. C.; MATTOS, E. B. V. A matemática do Squeak Etoys e educação matemática: uma perspectiva de projetos de aprendizagem. Em: Anais do Congresso Internacional de Informática Educativa (TISE), 18, Porto Alegre. 2013. Disponível em: http://www.tise.cl/volumen9/TISE2013/375-383.pdf. Acesso em: 8 ago. 2024.
PIAGET, J. Estudos sociológicos. Rio de Janeiro: Forense. 1973.
RIZZI, C.; COSTA, A.; FRANCO, S. Os Grupamentos Operatórios de Jean Piaget e suas Implicações no Estudo da Cooperação na Ação entre Agentes Humanos. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE). 1(1). 65-67. 2004. Disponível em: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2004.65-67. Acesso em: 8 ago. 2024.
SAMPAIO, R.; MANCINI, M. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Brazilian Journal of Physical Therapy, 11(1). 83–89. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-35552007000100013. Acesso em: 25 ago. 2024.
SELBACH, S. Matemática e didática. Petrópolis (RJ): Vozes. 2010.
SILVA, M. A. Projetos de aprendizagem @ tecnologias. Transformações. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2005. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/13740. Acesso em: 8 ago. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rodrigo Sychocki da Silva, Mauricio Corrêa da Rosa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.