Learning projects in school Mathematics: a systematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4097

Keywords:

Cooperation, Teaching and learning of Mathematics, Teacher training, Learning Projects, Systematic literature review

Abstract

This article consists of one of the stages of a master's thesis in Mathematics Education still under development. This text proposes to carry out an analysis, derived from a systematic literature review on the use of the Learning Projects methodology in the Mathematics discipline and, equally, to observe the contributions in the use of this methodology and how the appropriation of different mathematical concepts by students. In order to contemplate the character that comprises human relationships and how students' learning occurs in spaces that provide collective work, the concept of cooperation proposed by Jean Piaget is used in order to explore the role that human interactions, usually observed in the context of Learning Projects, have in the construction of different mathematical knowledge. To this end, through the methodology proposed by the systematic literature review, articles, dissertations and theses that present research results involving the use of Learning Projects in the Mathematics discipline are analyzed. After reading and analyzing the works consulted, it was concluded that the development of protagonism among students culminates in a better understanding of different mathematical concepts through the establishment of a relationship between theory and practice, taking as a starting point the concerns and questions of the students themselves. students.

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Author Biographies

Rodrigo Sychocki da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Licenciado em Matemática (2007), mestre em Ensino de Matemática (2012) e doutor em Informática na Educação (2015) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professor (Magistério Superior (MS)) com Dedicação Exclusiva (DE) no DMPA (Departamento de Matemática Pura e Aplicada) do Instituto de Matemática e Estatística (IME) da UFRGS. É professor/orientador (permanente) credenciado ao Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGEMAT - UFRGS). Membro da diretoria da SBEM (Sociedade Brasileira de Educação Matemática) regional Rio Grande do Sul na gestão 2018 - 2021 (conselheiro editorial da Revista Educação Matemática em Revista - RS) e segundo secretário na gestão 2021 - 2024. Foi professor efetivo (Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT)) com Dedicação Exclusiva (DE) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Caxias do Sul de agosto (2011) até julho (2016) com atuação em cursos de nível básico e superior. As áreas de interesse e pesquisa são: tecnologias digitais no ensino e aprendizagem da matemática, contribuições das teorias cognitivas para a aprendizagem da matemática, modelagem matemática com uso da tecnologia informática, tecnologias digitais na formação docente. [Outras informações em: http://linktr.ee/rsychocki]

Mauricio Corrêa da Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Licenciado em Matemática (2020) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Possui como principal área de interesse e pesquisa, a utilização de tecnologias no ensino de matemática.

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Published

2025-02-04

How to Cite

Silva, R. S. da, & Corrêa da Rosa, M. (2025). Learning projects in school Mathematics: a systematic literature review. Educar Mais, 9, 1–14. https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4097