PLarry Laudan’s progress and its problems in learning chemical bonds using problem solving

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3320

Keywords:

Teaching Chemistry, Active methodology, Epistemology

Abstract

When addressing the content of Chemical Bonds in the classroom, students experience a certain degree of difficulty, given its complex nature in relation to the theoretical aspects of the subject. Thus, this manuscript seeks to present Larry Laudan's epistemological aspects, highlighting the approach to the content of interatomic chemical bonds based on the use of Problem Solving methodology. As a reflection, some contributions and propositions on the progress of Science are presented, propositions of rational theories that explain how different phenomena occur, new axiological and methodological options, as well a factual ones arising from the ideas of this epistemologist. This conception is based on an analysis of the book “O Progresso e su problema”, as well as articles and researched authors, pointing out that the study of chemical bonds can be approached from the perspective of Problem Solving in an ascending progress. In the cognitive development of high school students in their quest to acquire specific knowledge in the field of Chemistry.

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Author Biographies

Raquel Fiori, Universidade Federal do Rio grande do Sul - UFRGS

Licenciada em Ciências de 1º Grau e em Química, Mestra em Ciência e Tecnologia de Alimentos e Doutoranda em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (PPGVQS) na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Mara Elisângela Jappe Goi, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Professora da Unipampa-Universidade Federal do Pampa-Caçapava do Sul. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS, Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil-ULBRA, licenciada em Química pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul –Unijuí. Foi professora da Educação Básica durante 20 anos. Atualmente atua na Educação Superior, no curso de Licenciatura em Ciências Exatas, no curso de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC- Mestrado Profissional) com experiência docente e como coordenadora e docente dos estágios supervisionados do curso de Licenciatura em Ciências Exatas da Unipampa. Seus interesses de pesquisa concentram-se na formação de professores, resolução de problemas e processo de ensino de aprendizagem em Ciências da Natureza.

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Published

2023-07-20

How to Cite

Fiori, R., & Goi, M. E. J. (2023). PLarry Laudan’s progress and its problems in learning chemical bonds using problem solving. Educar Mais, 7, 635–648. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3320