Related studies on problem-solving methodology in Natural Sciences in the early years of Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2901

Keywords:

Active Methodology;, Basic education;, Science teaching.

Abstract

Through this research, we seek to identify how the Problem Solving methodology has been approached in the early years of Elementary School of Basic Education in the discipline of Natural Sciences. For this, related studies were carried out on the subject between the years 2011 to 2021, through the google academic tool and revealed a total of 12 productions. The treatment of the texts was carried out in a qualitative way, and after reading the works, recurring aspects were identified between the productions, which are addressed in this work as categories of analysis. In this way, aspects related to the teacher's role in working on problems are highlighted, as well as the potential that this methodological action can provide in the context of the classroom. It is concluded that the teacher has a key role in the development of work and that Problem Solving contributes to the critical and reflective sense of students, with the development of autonomy and cooperation, in addition to contributing to the literacy and literacy of students. when approaching them in the first years of school life.

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Author Biographies

Vanessa Fagundes Siqueira, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Professora na Prefeitura Municipal de Santana da Boa Vista, atuando nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Possui Especialização em Gestão Escolar e Especialização em Orientação Escolar e Supervisão, ambas pelo Instituto de Ciência, Educação e Tecnologia de Votuporanga, Especialização em Psicopedagogia Institucional, Clinica e Ludopedagogia pela Faculdade Venda Nova do Imigrante, Graduação em Pedagogia-Licenciatura pelo Centro Universitário Internacional e Graduação em Ciências Exatas - Licenciatura pela Universidade Federal do Pampa. Participou como bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), subprojeto Química de 2014 à 2018, Projeto de Pesquisa Fundamentos para o emprego da metodologia de Resolução de Problemas na Educação Básica de 2017 à 2019 e Programa Residência Pedagógica de 2018 à 2019.

Mara Elisângela Jappe Goi, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Professora da Unipampa-Universidade Federal do Pampa-Caçapava do Sul. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS, Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil-ULBRA, licenciada em Química pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul –Unijuí. Foi professora da Educação Básica durante 20 anos. Atualmente atua na Educação Superior, no curso de Licenciatura em Ciências Exatas, no curso de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC- Mestrado Profissional) com experiência docente e como coordenadora e docente dos estágios supervisionados do curso de Licenciatura em Ciências Exatas da Unipampa. Seus interesses de pesquisa concentram-se na formação de professores, resolução de problemas e processo de ensino de aprendizagem em Ciências da Natureza.

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Published

2022-08-24

How to Cite

Siqueira, V. F., & Goi, M. E. J. (2022). Related studies on problem-solving methodology in Natural Sciences in the early years of Elementary School. Educar Mais, 6, 783–794. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2901