Related studies on problem-solving methodology in Natural Sciences in the early years of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2901Keywords:
Active Methodology;, Basic education;, Science teaching.Abstract
Through this research, we seek to identify how the Problem Solving methodology has been approached in the early years of Elementary School of Basic Education in the discipline of Natural Sciences. For this, related studies were carried out on the subject between the years 2011 to 2021, through the google academic tool and revealed a total of 12 productions. The treatment of the texts was carried out in a qualitative way, and after reading the works, recurring aspects were identified between the productions, which are addressed in this work as categories of analysis. In this way, aspects related to the teacher's role in working on problems are highlighted, as well as the potential that this methodological action can provide in the context of the classroom. It is concluded that the teacher has a key role in the development of work and that Problem Solving contributes to the critical and reflective sense of students, with the development of autonomy and cooperation, in addition to contributing to the literacy and literacy of students. when approaching them in the first years of school life.
Downloads
References
BACCIN, Bruna Ambrós; PINTO, Luisa Frigo.; COUTINHO, Renato Xavier. A formação de professores para os anos iniciais e a metodologia de aprendizagem baseada em problemas: o que dizem como produções acadêmicas. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 9, n. 11, p. e75891110532-e75891110532, 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011
BORBA, Fabiane Inês Menezes de Oliveira. Resolução de Problemas e Experimentação no ensino de Ciências: uma proposta metodológica para a Educação Básica. Fl 113. Dissertação (Mestrado)-- Universidade Federal do Pampa, MESTRADO PROFISSIONAL EM ENSINO DE CIÊNCIAS, 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Documento homologado pela Portaria n° 1.570, publicada no D.O.U. de 21/12/2017, Seção 1, p. 146. Brasília, 21 de dezembro de 2017. 2018.
CAMPOS, B. S. et al. Física para crianças: abordando conceitos físicos a partir de situações-problema. Revista Brasileira de ensino de Física, v. 34, p. 1402-1, 2012.
CLEMENT, Luiz.; TERRAZZAN, Eduardo A. Resolução de problemas de lápis e papel numa abordagem investigativa. Experiências em Ensino de Ciências, v. 7, n. 2, p. 99-117, 2012.
COLOMBO, Pedro Donizete Júnior et al. Ensino de física nos anos iniciais: análise da argumentação na resolução de uma “atividade de conhecimento físico”. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 2, p. 489-507, 2016.
COSTA, Sayonara Salvador Cabral. MOREIRA, Marco Antônio Resolução de problemas I: diferenças entre novatos e especialistas. Investigações em ensino de ciências. Porto Alegre. Vol. 1, n. 2 (ago. 1996), p. 176-192, 1996.
ECHEVERRIA Maria Del Puy Pérez; POZO Juan Ignacio. A solução de problemas em matemática. In: POZO, Juan Ignácio (org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: ArtMed, 1998, p. 44-65.
FERNANDES, Rebecca Chiacchio Azevedo; MEGID NETO Jorge. Modelos educacionais em 30 pesquisas sobre práticas pedagógicas no ensino de ciências nos anos iniciais da escolarização. Investigações em Ensino de ciências, v. 17, n. 3, p. 641-662, 2012.
GOI, Mara Elisângela Jappe. A construção do conhecimento químico por estratégias de resolução de problemas. 2004. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2004.
GOI, Mara Elisângela Jappe. Formação de professores para o desenvolvimento da metodologia de Resolução de Problemas na Educação Básica. 2014. 267 f. Tese (Doutorado em Educação) –Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014
GOI, Mara Elisângela Jappe. MEDEIROS, Denise. ELLENSOHN, Ricardo Machado VARGAS, Jaqueline Pinto. Proposta de situações-problema produzidas por professores do Ensino de Ciências da Natureza aplicáveis à rede básica de ensino. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 12, n. 1, p. 1-25, 24 mar. 2021.
GOMES, Paulo César; FERREIRA JÚNIOR Vladimir. Aprendizagem baseada na resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: a coagulação do sangue e reserva de energia. Revista Cocar, v. 12, n. 23, p. 439-466, 2018.
GOMES, Paulo César; FERREIRA JÚNIOR, Vladimir. SILVA, Wettinton Sartori da. Problematizando o tema sangue nos anos iniciais do ensino fundamental. Educação Online, v. 15, n. 33, p. 176-203, 2020.
LIMA, Silvana Ferreira; CONCEIÇÃO Nunes Enilene da.; SOUZA, Ronilson Freitas de Aprendizagem Baseada em Projetos: Um Relato de Experiência em Classe Multissérie nos Anos Inicias do Ensino Fundamental/Project-based Learning: A Report Of Multiseries Class Experience Of Elementary School. Revista Dynamis, v. 26, n. 2, p. 177-192, 2020.
LOPES, Renato Matos; SILVA FILHO, Moacelio Veranio.; ALVES, Neila Guimarães Aprendizagem baseada em problemas: fundamentos para a aplicação no ensino médio e na formação de professores. Rio de Janeiro: Publiki, 2019.
LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli. E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo. 1986.
MEDEIROS, Denise Rosa. Resolução de problemas como proposta metodológica para o Ensino de Química. 147 f.: il. Dissertação (Mestrado)-- Universidade Federal do Pampa, MESTRADO PROFISSIONAL EM ENSINO DE CIÊNCIAS, 2019.
MUNHOZ, Antonio ABP-Aprendizagem Baseada em Problemas em ambientes virtuais de aprendizagem: Ferramenta de apoio ao docente no processo de ensino e aprendizagem. São Paulo: Cengage, 2015.
PIZARRO, Mariana Vaitiekunas. JUNIOR LOPES, Jair. Indicadores de alfabetização científica: uma revisão bibliográfica sobre as diferentes habilidades que podem ser promovidas no ensino de ciências nos anos iniciais. Investigações em Ensino de Ciências, v. 20, n. 1, p. 208-238, 2015.
POZO, Juan Ignacio et al. A Solução de Problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
RIBEIRO, DAnile das Chadas de Azevedo. Problemas ambientais causados por agrotóxicos: a metodologia da resolução de problemas e a investigação científica na educação básica. 2020. Tese (Doutorado) Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Ciências Básicas da Saúde. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde-Porto Alegre, 2020.
RIBEIRO, Daniel das Chagas de Azevedo PASSOS, Camila Greff. SALGADO, Tânia Denise Miskinis. A metodologia de Resolução de Problemas no Ensino de Ciências: as características de um problema eficaz. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 22, 2020.
SANTANA, Ronaldo Santos. FRANZOLIN, Fernanda. As pesquisas em ensino de ciências por investigação nos anos iniciais: o estado da arte. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, MG, v. 23, n. 2, p. 504-521, 2016.
SANTOS, Diorleno.; SEDANO, Luciana. Argumentação no Ensino Fundamental em Ciências: o que dizem as pesquisas. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n. 2, p. 366-386, 2020.
SEDANO, Luciana.; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino de ciências por investigação: oportunidades de interação social e sua importância para a construção da autonomia moral. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 10, n. 1, p. 199-220, 2017.
SILVA, Edila Rosane Álves GOI, Mara Elisângela JappeArticulação entre Resolução de Problemas e a temática drogas como proposta metodológica para o Ensino de Química. Revista Contexto & Educação, v. 34, n. 107, p. 104-125, 2019.
SIQUEIRA, Vanessa. Fagundes; GOI, Mara Elisângela Jappe. Formação de Professores: resolução de problemas no Ensino de Ciências da Natureza. Revista Conexão UEPG, v. 16, p. 1-16, 2020.
SLAVIN, Robert E. Cooperative learning in elementary schools. Education 3-13, v, 43, n. 1, p. 5-14, 2015.
SOARES, Maria Teresa Carneiro; PINTO Neusa Bertoni. Metodologia da resolução de problemas. Atas do 24º Reunião Anual da ANPEd. Caxambu, 2001. Recuperado de http://24reuniao.anped.org.br/tp1.html.
SPERANDIO, Maria Regina da Costa et al. O Ensino de Ciências por Investigação no processo de alfabetização e letramento de alunos dos anos iniciais do ensino fundamental. Experiências em ensino de Ciências, v. 12, n. 4, p. 1-17, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Vanessa Fagundes Siqueira, Mara Elisângela Jappe Goi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.