New information technologies in education: challenges, possibilities and contributions to teaching and learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2624

Keywords:

Student, Teaching, Education, Teacher, Technology

Abstract

In the 19th century, teacher education was technically inspired by traditional education. The didactic strategies adopted were summarized in merely expository classes, the teacher was the holder of knowledge and the student was the spectator of the class. Over time, this scenario was modified, mainly due to the insertion of new Information and Communication Technologies (ICTs) in the educational process. It is also noticeable the existence of deadlocks that must be overcome. In this sense, this article aims to discuss the barriers that prevent teachers from using ICT in their classes. It also aims to present the contributions they provide for both the student and the teacher in benefit of a comprehensive and meaningful learning. Thus, a bibliographical study was carried out with the systematization of Brazilian empirical research published in the period from 2016 to 2021. It was found that there are barriers that interfere in the adoption of ICT in the school environment, namely: resistance on the part of the teacher about the use of technological tools, scrapped equipment in the school environment, lack of investment in infrastructure in schools, lack of computer labs and lack of teacher training to use technology. However, there was a consensus among 100% of the studies how much ICT's effectively contribute to the teacher's pedagogical practice and, above all, in the student's learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Luis Monteiro da Conceição, Instituto de Formação Educacional da Bahia - IFEB

Mestre em Educação. Pedagogo e Licenciado em Letras. Pesquisador do Grupo Laboratório de Pesquisas e Políticas Linguísticas, Interação e Desenvolvimento Humano- LIDAH. Integrante do Grupo de Pesquisa Formação de Professores, Saberes e Práticas Educativas no Campo da Pesquisa Intervenção.

Fabricio Nicácio Ferreira, Instituto de Formação Educacional da Bahia - IFEB

Mestre  em Desenvolvimento e Meio Ambiente pelo PRODEMA-UFS. Especialista em Gestão Estratégica da Saúde da Família. Graduando do Curso de Licenciatura em Biologia. 

 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF, p.1-23, 2000.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004.

BRIGHENTE, Miriam Furlan. MESQUIDA, Peri. Paulo Freire: da denúncia da educação bancária ao anúncio de uma pedagogia libertadora. Pro-Posições, Campinas-SP, v. 27, n. 1, p. 155- 177, Jan/Abr, 2016.

BATISTA, Cecilia Godinho. ANDRADE, Paulo César de Resende. A inserção das Novas Tecnologias de Informação e Comunicação (NTICs) nos processos de ensino-aprendizagem. Revista Vozes dos Vales – UFVJM – MG – Brasil – Nº 18 – Ano IX – 10/2020. Disponível em http://site.ufvjm.edu.br/revistamultidisciplinar/files/2020/10/Paulo.pdf. Acesso em 05 de Dez. 2020.

CAMILLO, Cíntia Moralles; MEDEIROS, Liziany Muller. Educação do campo e suas práticas educativas: a tecnologia em prol da formação de professores. In: Simpósio de Tecnologias e Educação a Distância no Ensino Superior, 2018.

CURSINO, André Geraldo. Contribuições das Tecnologias para uma aprendizagem significativa e o desenvolvimento de projeto no ensino fundamental I. Dissertação (Mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo. 2017.

FERREIRA, Rafael Antunes. Utilização de animação interativas aliada à teoria da aprendizagem significativa: um recurso no ensino de Biologia Celular. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Espírito Santo, Espírito Santo. 2016.

FIALHO, Bruno Passos. Tecnologias de Informação e Comunicação na escola: Contradições e elementos de aprendizagem. 2016. Dissertação (Mestrado). Centro Universitário La Salle. Canoas. 2016.

GIL, Antônio. Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2018.

GONÇALVES, Jonas. Rodrigo. et al. A evolução da tecnologia na educação. Revista Processus de Estudos de Gestão Jurídicos e Financeiros, v. 10, n. 37, p. 21-34, Jan/Mar, 2019

HAMMES, Maicon Rafael. Uso de tecnologias de informação no ensino fundamental e o desempenho escolar no sul do Brasil: o caso do tablet no município Doutor Maurício Cardoso. 2016. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul. 2016.

LIMA, Jeane de Oliveira. ANDRADE, Maria Nascimento de. DAMASCENO, Rogério José de Almeida. A resistência do professor diante das novas tecnologias. Disponível em: https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/a-resistencia-professor-diante-das-novas-tecnologias.htm. Acesso em 02 de out.2021.

MORAN, José Manuel. Ensino híbrido: equilíbrio entre a aprendizagem individual e a grupal. In: Simpósio Hipertexto e Tecnologias na Educação, 6º, Recife, 2015a. Anais. Universidade Federal de Pernambuco, 2015.

NASCIMENTO, Emerson dos Santos. A utilização da internet nas aulas de Biologia: estudo de caso em uma escola da rede estadual de Alagoas. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Sergipe, Sergipe. 2016.

NÓBREGA, Josley Maycon de Sousa. Google for education na formação continuada de professores do ensino médio em Patos-PB. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual da Paraíba, Paraíba. 2018.

PEREIRA. Stelamara Souza. CHAGAS, Flomar Ambrosina Oliveira. As tecnologias na prática docente: obstáculos ou caminhos? Disponível em: http://revistas.ifg.edu.br/semlic/article/download/463/258. Acesso em 02 de out. 2021.

PEREIRA, Paula Virginia Alves. O uso da tecnologia na educação infantil: contribuições e implicações pedagógicas. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso em Mídias na Educação) - Universidade Federal de São João Del-Rei. São Paulo, 2019

PESKER, Eleine Silva. Educação e tecnologia: o uso dos dispositivos móveis como auxílio no processo de ensino e aprendizagem em sala de aula. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Minas Gerais, 2018.

QUEIROZ, Joelma de Pontes Silveira. O impacto do uso da tecnologia como ferramenta pedagógica na sala de aula. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/download/102/109. Acesso em: 05 de Dez. 2021.

SANTOS, Reginaldo Almeida dos. Tecnologia digital e dispositivos móveis como facilitadores do ensino-aprendizagem de ondulatória no ensino médio. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.

SANTOS, Aline Coêlho dos. Integração de Tecnologia na Educação Básica: Um estudo de caso nas aulas de Biologia utilizando laboratórios on-line. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Informação e Comunicação) - Universidade Federal de Santa Catariana, Santa Catarina: 2018.

SANTO, Sandra Aparecida Cruz do Espírito. MOURA, Giovana Cristina de. SILVA, Joelma Tavares da. O uso da tecnologia na educação: Perspectivas e entraves. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 05, Ed. 01, Vol. 04, pp. 31-45. Jan de 2020.

SILVA, Claci Clair Röpke da. A tecnologia como estratégia Etnomatemática: Um estudo de caso sobre o uso das tecnologias no ensino da Matemática no sexto ano do Ensino Fundamental– Anápolis. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Goiás. 2017.

SCHUHMACHER, Vera Rejane Niedersberg. FILHO, José de Pinho Alves.

SCHUHMACHER, Elcio. As barreiras da prática docente no uso das tecnologias

de informação e comunicação. Revista Ciênc. Educ., Bauru, v. 23, n. 3, p. 563-576, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v23n3/1516-7313-ciedu-23-03-0563.pdf. Acesso em 05 de Dez. 2017.

VALADARES, Nice Vânia Machado Rodrigues. Leitura e produção de histórias em quadrinhos digitais: uma proposta de uso do smartphone. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, 2019.

VIDAL, Altemar Santos; MIGUEL, Joelson Rodrigues. As Tecnologias Digitais na Educação Contemporânea. Rev.Mult. Psic, n.50, vol.14, Maio/2020

WIESE, Andréia Faxina. SILVA, Marcelo José da. Possibilidades e limites de uso das tecnologias digitais na escola pública de ensino fundamental. Disponível em: https://www.unicesumar.edu.br/ /mostra-2016/wp-content/uploads/sites/154/2017/01/andreia_faxina_wiese.pdf. Acesso em 01 de Out. 2021.

Published

2022-01-18

How to Cite

Conceição, J. L. M. da, & Ferreira, F. N. (2022). New information technologies in education: challenges, possibilities and contributions to teaching and learning. Educar Mais, 6, 126–138. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2624