Student performance in Higher Education: a look at learners and professors perspectives
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.277-293.1796Keywords:
Student performance, Higher Education, Assesement, Universidade Federal do Pampa.Abstract
Considering that the number of failures in subjects taken can lead to dropout in Higher Education, this study aimed lo list the subjects with the worst student performance rates at the Bagé campus of the multicampi institution Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), as well as the causes pointed out by both students and professor in relation to this topic. In order to this, data extracted from the academic management system, understood for a period of seven years, were analyzed for the longitudinal survey of the subjects with the highest failure rates on the campus in question. In a second step, questionnaires were answered anonymously by students and professors, in order to identify their perceptions on the topic. Most of the subjects with the highest failure rates belong to the Exact Sciences área and are offered throughout the first semesters of undergraduate courses. It was concluded that the improvement of student performance can be achieved through the implementation of some joint and interdependent actions, that is, by the institutional sphere, in te field of teaching and also in the scope of expanding student engagement.
Downloads
References
ANDERTON, Ryan S.; EVANS, Tess; CHIVERS, Paola T. Predicting academic success of health science students for first year anatomy and physiology. International Journal of Higher Education, Beaver Creek, Canadá, v. 5, n. 1, p. 250-260, 12 jan. 2016. Disponível em: http://www.sciedu.ca/journal/index.php/ijhe/article/view/8513/5250. Acesso em: 20 abr. 2020.
AMARAL, Liliane Belo do. Causas da evasão discente no curso de Filosofia de uma instituição pública de ensino superior. Universidade de Brasília, Brasília (2009). Disponível em: http://bdm .unb.br/bitstream/10483/1261/1/2009_LilianeMariaBelodoAmaral.pdf. Acesso em 14 de maio de 2019.
BRASIL. Lei n° 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF: 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Lei nº 11640 de 11 de janeiro de 2008. Institui a fundação da Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA e dá outras providências. Diário Oficial da União. Poder Executivo. Brasília, DF, 11 de janeiro de 2008.
CATANI, Afrânio Mendes; HEY, Ana Paula; GILIOLI, Renato de Sousa Porto. PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior? Educ.Rev. n.28, p. 125-140, 2006.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES n° 11, de 11 de março de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia. Brasília, DF, 11 de março de 2002.
DIOGO, Maria Fernanda; RAYMUNDO, Luana dos Santos; WILHELM, Fernanda; ANDRADE, Sílvia Patricia Cavalheiro de; LORENZO, Flora Moura; ROST, Flávia Trento; BARDAGI, Marúcia Patta. Percepções de coordenadores de curso superior sobre evasão, reprovações e estratégias preventivas. Avaliação, Campinas, v. 21, n. 1. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772016000100125&lng=pt&tlng=pt. Acesso em 14 de maio de 2019.
GENTIL, Viviane. Expansão, interiorização e democratização do acesso à educação superior pública: o caso da UNIPAMPA. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-graduação em Educação. Pontifícia Universidade Católica (PUC-RS), Porto Alegre, 2017.
GONZÁLES-CAMPOS, José Alejandro; CARVAJAL-MUQUILLAZA, Cristian Manuel; ASPEÉ-CHACÓN, Juan Elías. Modelación de la deserción universitaria mediante cadenas de Markov. Uniciencia, Heredia, Costa Rica, vol. 34, n.1, p. 129-146. jan-Jun, 2020.
HERNÁNDEZ-JIMÉNEZ, María Teresa; MOREIRA-MORA, Tania Elena; SOLÍS-SALAZAR, Martín, FERNÁNDEZ-MARTÍN, Tatiana. Estudio descriptivo de variables sociodemográficas y motivacionales asociadas a la deserción: la perspectiva de personas universitarias de primer ingreso. Revista Educación, San José, Costa Rica, v. 44, n. 1, p. 1-19, enero-jun. 2020. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44060092023. Acesso em: 20 abr. 2020.
JACOMINI, Maria Aparecida. Educar sem reprovar: desafio de uma escola para todos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 3, p.557-572. 2009. Disponível em:http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S151797022009000300010&1n g=pt&nrm=iso. Acesso em 14 de maio de 2019.
LEITE, Sérgio Antônio Silva; KAGER, Samantha. Efeitos aversivos das práticas de avaliação da aprendizagem escolar. Revista Ensaio: Avaliação políticas públicas educacionais. Rio de Janeiro, v. 17, n.62, p. 109-134, jan./mar. 2009.
LOBO, Maria Beatriz de Carvalho Melo. Panorama da Evasão no Ensino Superior Brasileiro: Aspectos Gerais das Causas e Soluções. Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior. Cadernos, n. 25, 2012, 23 p. Disponível em: http://www.institutolobo.org.br/imagens/pdf/artigos/art_087.pdf. Acesso em 01 de maio de 2019.
LÓPEZ-PASTOR, Victor Manuel. Evaluación formativa y compartida: evaluar para aprender y la implicación del alumnado en los procesos de evaluación y aprendizaje. LÓPEZ-PASTOR, Victor Manuel & PÉREZ-PUEYO, Ángel (orgs.). Evaluación formativa y compartida en Educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas. León: Universidad de León, 2017. p. 34-69.
MARCHIORO, Dáfni. Fernanda. Zenedin. et al. A Unipampa no contexto atual da educação superior. Avaliação, v.12, n.4, p.703-717, dez. 2007.
MARTINS, Cristiano Ribeiro. Gestão Universitária: um estudo de caso sobre a evasão em uma instituição pública de ensino. 2019. 65f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação Curso de Administração) - Universidade da Região da Campanha, Bagé, Rio Grande do Sul, 2018.
MENDES, Olenir Maria. Avaliação formativa no Ensino Superior: reflexões e alternativas possíveis. Currículo e avaliação na educação superior. São Paulo: Junqueira & Marin. 2005. p. 175 – 197.
MISSIOL, Daniele; CARVALHO, Natan da Cruz de; SOUZA, Tainã Luís de; LEIVAS, Fabio Gallas; BRUM, Daniela dos Santos; MELLO, Elena Maria Billig. Reflexões sobre os índices de retenção e evasão no curso de Medicina Veterinária da Unipampa. Educação Brasileira, Brasília, v. 38, n. 76/77, p. 178-201, 2016.
MORENO, Jacqueline Elizabet; CHIECHER, Analía Claudia. Abandono en carreras de Ingeniería. Un estudio de los aspectos académicos, sociodemográficos, laborales y vitales. Cuadernos de Investigación Educativa, Montevideo, Uruguay, v. 10, n. 2, p. 73-90, 2019. Disponível em: https://revistas.ort.edu.uy/cuadernos-deinvestigacion-educativa/article/view/2908. Acesso em: 20 abr. 2020.
RAUEN, Fábio. Roteiros de pesquisa. Rio do Sul/SC: Nova Era, 2006.
SACCARO, Alice; FRANÇA, Marco Túlio Aniceto; JACINTO, Paulo de Andrade. Fatores associados à evasão no ensino superior brasileiro: um estudo de análise de sobrevivência para os cursos das áreas de Ciência, Matemática e Computação e de Engenharia, Produção e Construção em instituições públicas e privadas. Estudos Econômicos, São Paulo, v. 49, n. 2, p. 337-373, abr.-jun. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&p id=S0101-41612019000200337. Acesso em: 20 abr. 2020.
SOUSA, António Carlos Corte-Real de; OLIVEIRA, Carlos Alberto Bragança de; BORGES, José Luís Cabral Moura. Utilização do sucesso acadêmico para prever o abandono escolar de estudantes do ensino superior: um caso de estudo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, p. 1-19, 17 out. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&p id=S1517-97022018000100492. Acesso em: 20 abr. 2020.
TINTO, Vincent. Dropout from higher education: a theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, Washington, v. 45, n. 1, p. 89-125, Winter, 1975.
TINTO, Vincent. Leaving College: Rethinking The Causes and Cures of Student Attrition. 2 ed. Chicago: University of Chicago Press, 1993.
TINTO, Vincent. Completing college: rethinking institutional action. Chicago: The University of Chicago Press, 2012.
TINTO, Vicent. Through the Eyes of Students. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, Reino Unido, vol. 19, n3, p. 254–269, 2017.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Campus Bagé. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Engenharia de Alimentos. 2016a. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v43n1/1517-9702-ep-S1517-9702201605145723.pdf. Acesso em 25 de abril de 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Campus Bagé. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Engenharia de Computação. 2016b. Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/96/3/PPC%20Engenharia%20de%20Computacao_Bag%C3%A9.pdf. Acesso em 25 de abril de 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Campus Bagé. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Engenharia de Energia. 2018a. Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/95/6/PPC_Engenharia_de_Energia_Bag%C3%A9.pdf. Acesso em 25 de abril de 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Campus Bagé. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Engenharia de Produção. 2015a. Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/94/3/PPC_Engenharia%20de%20Produ%C3%A7%C3%A3o_Bag%C3%A9.pdf. Acesso em 25 de abril de 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Campus Bagé. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Engenharia Química. 2016c. Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/93/3/PPC_Eng_Quimica_Bag%C3%A9.pdf. Acesso em 25 de abril de 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Campus Bagé. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Licenciatura em Física. 2018b. Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/92/5/PPC_F%C3%8DSICA.pdf. Acesso em 25 de abril de 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Campus Bagé. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática. 2017. Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/89/6/PPC%20Matem%C3%A1tica_Bag%C3%A9.pdf. Acesso em 25 de abril de 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Campus Bagé. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Licenciatura em Química. 2016d. Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/87/4/PPC%20Quimica_2016.pdf. Acesso em 25 de abril de 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Campus Bagé. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Licenciatura em Música. 2016e. Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/88/8/PPC_M%C3%BAsica_Bag%C3%A9.pdf. Acesso em 25 de abril de 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Campus Bagé. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Licenciatura em Letras – Línguas Adicionais: Inglês, Espanhol e Respectivas Literaturas. 2015b. Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/91/6/PPC_Letras%20L%C3%ADnguas%20Adicionais.pdf. Acesso em 25 de abril de 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Campus Bagé. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Licenciatura em Letras – Português e Literaturas de Língua Portuguesa. 2014. Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/90/1/PPC%20Letras%20Portugu%C3%AAs_Bag%C3%A9.pdf. Acesso em 25 de abril de 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Conselho Universitário. Resolução n° 29 de 28 de abril de 2011. Aprova as normas básicas de graduação, controle e registro das atividades acadêmicas. Bagé, RS, 28 de abril de 2011.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. SiSU UNIPAMPA. S/d. Disponível em: https://www12.unipampa.edu.br/sisu/cursos/. Acesso em 01 de maio de 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Valesca Brasil Irala, Natália Nara Janner, Elenilson Freitas Alves, Alexandre Denes Arruda, Cristiano Ribeiro Martins
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.