The Countryside Education in the Sciences and Mathematics teaching research: a survey
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.120-139.1755Keywords:
Countryside Education, Sciences and Mathematics Teaching, Teachers Formation, Curriculum.Abstract
The present work aims at analyzing and mapping the productions of post-graduation programs referring to the teaching of Science and Mathematics designed for the Field Education. In order to reach such objective, we realized a research in digital platforms concerning the foresaid themes, looking for productions which discussed the Teaching of Science and Mathematics for a posterior evaluation. During the analysis, we observed the diversity of productions, as the works found approached several fields of Science and Math. After all analysis, it was possible to identify that apart many proposals render to the Teaching of Science and Math, there is still a knowledge compartmentalization. In addition, it is evident that all proposals and discussions that involve the Curriculum and Teachers Formation subjects propose continuous education and pedagogical and organizational adequacies so that field schools can answer the community needs. Considering this, the publications about Teaching and Learning render for guaranteeing that the community aspects and the countryside lifestyle are praised in the school practices, as they are concern the idea of giving meaning and scholar knowledge by means of culture. To sum up, we highlight how important it is to build and implement the proposals which differentiate the curriculum of field schools, because they are in accordance to the official documents that rule the Field Education in Brazil, valuing culture, beliefs and knowledge coming from the sociocultural aspects and are an alternative for the knowledge decompartmentalization.
Downloads
References
ALMEIDA, C. L. dos. S. Situação de estudo na Formação de Professores em scolas do campo de Coaraci/BA. 2017. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências). Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2017.
ANDREATTA, C. Etnomatemática e Educação do Campo: O caso da Escola Municipal Comunitária Rural Padre Fulgêncio do Menino Jesus, município de Colatina, estado do Espírito Santo. 2013. 153 f.Dissertação (Mestrado Profissional em Educação em Ciências e Matemática). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, Vitória, 2013.
Associação Brasileira de Pesquisa em Educação e Ciências (ABRAPEC). Comitê Assessor de Educação (CNPq). Coordenação de área 46 – Ensino de Ciências e Matemática (CAPES). Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC). Sociedade Brasileira de Física (SBF). Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). Sociedade Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio). Subsídios da área de Ensino de Ciências e Matemática para a 4ª CNCTI e Conferência Regional Sudeste. Parc. Estrat. ed. especial. v. 16. nº 36. p. 51-58. Brasilia, DF.
BARBOSA, L. N. S. C. de. Entendimentos a respeito da matemática na educação do campo: questões sobre currículo. 2014. 234 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2014.
DIAS, F. F. Ensino de Física a partir da articulação freire-cts: Lançando um olhar sobre as escolas do campo. 2018. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018.
FRANCA, E. Educomunicação Ambiental: Uma proposta metodológica para o trabalho da temática ambiental no contexto escolar. 2016. 135 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática). Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, 2016.
FRANTZ, D. de. S. F. da. S. Potencialidades da Fotografia para o Ensino de Geometria e Proporção em uma Escola do Campo. 2015. 206 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. FONSECA, L. M. B. Um Olhar sobre a Formação de Professores que ensinam Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental em Escolas do Campo. 2017. 159 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas). Universidade Federal do Pará, Belém, 2017.
LEITE, S. C. Escola rural: urbanização e políticas educacionais. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002. LIMA, S. de. O. Ensino de Matemática na Educação do Campo: Um estudo de caso no curso PRONACAMPO – URCA. 2017. 105 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2017.
LIMA, A. S. de. A relação entre conteúdos matemáticos e o campesinato na Formação de Professores de Matemática em cursos de Licenciatura em Educação do Campo. 2018. 215 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.
LOPES, R. M. G. Histórias de uma pesquisa(dora) em uma escola do campo com professores que lecionam Matemática. 2016. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2016.
LORENZATO, S. Para aprender matemática. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2010. MOREIRA, S. F. Construção de Competências e Formação Continuada de Professores do Ensino Fundamental em Ilhéus, Bahia a Partir do Ensino de Ciências por Investigação. 2018. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências). Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2018.
PACHECO, M. B. ANDREIS, G. da. S. L. Causa das dificuldades de aprendizagem em Matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do Ensino Médio. In: Revista Principia. n. 38, p. 105-119, 2017.
PAITER, L. L. Reflexões sobre a Formação Docente na área de conhecimento Ciências da Natureza: A Licenciatura em Educação do Campo – UFSC. 2017 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.
PEIXER, L. C. Necessidades Formativas e a Prática como componente curricular em documentos curriculares do curso de Licenciatura em Química do Instituto Federal da Santa Catarina – SJ. 2018. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.
PEREIRA, L. B. C. Ensino de Estatística na Escola do Campo: Uma proposta para um 6º ano do Ensino Fundamental. 2013. 139 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Tecnologia). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2013.
PEREIRA, E. da. S. Contribuições da Abordagem temática Freireana para o Ensino de Ciências de uma escola do campo de Iguaí/BA Ilhéus – BA. 2015. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências). Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2015.
PINHEIRO, N. C. Por uma pesquisa em ensino de física menos universal: usando um modelo teórico de níveis de contexto mutuamente constitutivos para interpretar a educação científica em diferentes idioculturas. 2016. 162 f. Tese (Doutorado em Ensino de Física). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
SANCHES, D. G. R. Educação Ambiental na escola do campo: processos, procedimentos e práxis pedagógicas no contexto escolar. 2016. 337 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática). Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2016.
SANTOS, M. G. dos. Educação Matemática nos cursos de Licenciatura em Educação do Campo no Rio Grande do Sul: Diálogos com professores formadores. 2017. 117 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017. SANTOS, S. R. M. Ensinar Matemática na Educação Infantil do Campo: análises em escolas do município de Igarassu. 2018. 169 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.
SCHLOTTFELDT, L. M. Oficinas Temáticas e o Ensino de Ciências da Natureza em uma escola do campo do município de Santa Maria, Rio Grande do Sul. 2018 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Franciscana, Santa Maria, 2018.
SCHNEIDER, T. M. A abordagem temática e o Ensino de Física: Articulação com a Educação do Campo. 2017. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017.
SILVA, K. A. de L. Concepções e práticas da educação do campo: um estudo com professores em formação. 2017. 325 f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.