Panorama of Didactic Engineering in thesis available in the capes catalogue: a look at geometry (2001- 2019)
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2796Keywords:
Methodological approaches, Didactics of Mathematics, Didactic Engineering, Mapping, ThesesAbstract
This investigation aims to map theses that used Didactic Engineering as a methodological approach and that have as focus of study the field of geometry. For this, the principles of qualitative bibliographic research of the type mapping are used, the catalog of theses and dissertations of Capes as a repository of search and "didactic engineering" as a keyword. Thus, 588 studies were identified, 69 from doctorate understoods between 1996 to 2021. Of these, 64 belong to the major multidisciplinary and humanities areas,15 focus on the field of geometry between 2001 and 2019: two in the early 2000s and the others in the decade (2011-2019). Most research seeks to address concepts/contents of flat Euclidean geometry and analytical, but are also identified of geometry: spatial, synthetic, linear, analytical planar, vector analysis and the level at which they developed most frequently was Higher Education in the Initial Formation.
Downloads
References
ALMOULOUD, S. A.; SILVA, M. J. F. Engenharia didática: evolução e diversidade. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 22- 52, 2012.
ALMOULOUD, S. A.; COUTINHO, C. de Q. S. Engenharia Didática: características e seus usos em trabalhos apresentados no GT-19 / ANPEd. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 3, n. 1, p. 62- 77, 2008.
ARTIGUE, M. Ingeniería Didáctica en Educación matemática. Bogotá: Grupo Editorial Iberoamérica, pp. 33-59; 97-137, 1995.
ARTIGUE, M. Perspectives on design research: the case of didactical engineering. Angelika BiknerAhsbahs; Christine Knipping; Norma Presmeg. Approaches to qualitative research in mathematics education, Springer, pp.467-496, 2014. ff10.1007/978-94-017-9181-6_17ff. ffhal-02368164f.
ALMEIDA, G. dos A. Uma (re)contrução praxeológica no estudo de conteúdos da Geometria com alunos da Licenciatura da Matemática. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) - Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2018. 200 f.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução Luis Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BENITO, R. N. Construção de um percurso de estudo e pesquisa para formação de professores: o ensino de cônicas. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019. 220 f.
BIANCHINI, B. L.; MACHADO, S. D. A. A engenharia didática em pesquisas publicadas nos últimos dez anos da revista educação matemática pesquisa. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.21, n.5, p.618-635, 2019.
BIEMBENGUT, M. S. Mapeamento na Pesquisa Educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2008.
BRASIL, M. E. C. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CAPES. Sobre a CAPES: perguntas frequentes. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/perguntas-frequentes/sobre-a-cap. Acesso em: 12 maio. 2022.
FERREIRA, M. B. C. Uma organização didática em quadrilátero que aproxime o aluno de licenciatura das demonstrações geométricas. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. 342 f.
GRAVINA, M. A. Os Ambientes de Geometria Dinâmica e o Pensamento Hipotético-Dedutivo. Tese (Doutorado em Informática na Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001. 274 f.
JUCA, A. de M. Construções geométricas no ambiente virtual de ensino telemeios com mediação na sequência Fedathi. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011. 301 f.
LOPES, T. B.; PALMA, R. C. D. da; FRANCO DE SÁ, P. Engenharia didática como metodologia de pesquisa nos projetos publicados no EBRAPEM (2014-2016). Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.20, n.1, p.159-181, 2018.
MENONCINI, L. O jogo das operações semióticas na aprendizagem da integral definida no cálculo de área. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. 228 f.
MOURA, L. K. J. de. Visualização dinâmica no ensino de Geometria. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática - UFMT - UFPA – UEA) - Universidade Federal de Mato Grosso, Belém, 2018. 265 f.
NUNES, J. M. V. A prática da argumentação como método de ensino: o caso dos conceitos de área e perímetro de figuras planas. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. 219 f.
PAIS, L. C. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
PARANHOS, M. de M. Parametrização e movimentação de curvas e superfícies para uso em modelação matemática. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. 147 f.
PASA, B. C. A noção de infinitésimo no esboço de curvas no ensino médio: por uma abordagem de interpretação global de propriedades figurais. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017. 311 f.
SALAZAR, J. V. F. Gênese instrumental na interação com Cabri 3D: um estudo de transformações geométricas no espaço. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. 317 f.
SANTOS, C. F. R. dos. A robótica educacional como recurso de mobilização e explicitação de invariantes operatórios na resolução de problemas. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2018. 206 f.
SILVA, S. F. da. Ensino e aprendizagem das superfícies quádricas no ensino superior: uma análise baseada na teoria dos registros de representações semióticas com o uso do GeoGebra. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. 555 f.
SILVA, A. L. da. Uma engenharia didática para aprendizagem de Geometria analítica no ensino médio. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2019. 245 f.
SOUZA, R. N. S. de. Desconstrução dimensional das formas: gesto intelectual necessário à aprendizagem de Geometria. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. 269 f.
TREVISAN, E. P. Um estudo sobre a articulação entre validações empíricas e teóricas no ensino de Geometria com professores da rede pública. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática - UFMT - UFPA – UEA) - Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2016. 257 f.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Juliana Gabriele Kiefer, Paola Aquino dos Santos, Eleni Bisognin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.