Usability check in educational software: a prospective assessment on learning objects on genetics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2511

Keywords:

Learning Objects, Usability Assessment, High School, Genetics

Abstract

One trend is that the classroom becomes an increasingly dynamic and interactive environment, factors that can motivate students in a comprehensive way, and this can be achieved through the application of digital Learning Objects (LOs). In this sense, the present work aimed to evaluate, by prospecting, the usability of two LOs available in the NOAS repository (Nucleus for the Development of Meaningful Learning Objects), with thematic linked to genetics. For this, an already consolidated questionnaire called ErgoList was used, this tool is based on the ergonomic criteria of Scapin and Bastien (1993) and was developed by LabiUtil (Computer Usability Laboratory of the Federal University of Santa Catarina) (CYBIS, 1997; CYBIS et al., 2000; CYBIS et al., 2010), which was applied to experienced teachers and graduates in Biological Sciences. The results showed that some usability criteria did not meet the expectations of teachers, but this would not be an obstacle to the efficiency/effectiveness of the use of LOs. According to the teachers, these resources would be used in their classes mainly due to the way in which the genetics content is approached, which can be motivating for students. Therefore, the LOs selected for this study can be considered resources that facilitate the teaching and learning process of genetics in high school.

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Author Biographies

Vanessa Faria de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS

Doutoranda no PPGIE (Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Informática pelo PPGI (Programa de Pós-Graduação em Informática) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), na área de Computação Aplicada, e ênfase em Engenharia de Software. Possuo especialização em Educação Especial Inclusiva, com ênfase em Tecnologia Assistiva. Sou graduada em Sistemas de Informação pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2011). Completei a Licenciatura em Matemática, pela UTFPR. Atualmente sou docente dedicação exclusiva no Instituto Federal do Rio Grande do Sul, Campus Ibirubá/RS. http://lattes.cnpq.br/0052710619133749

Gisele, Secretary of Education of the State of Rio Grande do Sul

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Maria (2003), mestrado em Engenharia Florestal pela mesma universidade (2006) e especialização em Ensino, Linguagens e suas tecnologias (2019). Atualmente atua como professora nas redes estadual, municipal e particular do município de Ibirubá/RS.

Mayara, Bandeirantes City Hall - Paraná

Mestranda pela Universidade Federal do Paraná UTFPR, no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza. Especialização pela Universidade Paulista, em Educação Especial. Também especialista pela Universidade Estadual do Norte do Paraná UENP, em Geografia e Desenvolvimento Regional: Natureza, Sociedade e Ensino de Geografia. Segunda Graduação pela Universidade Metropolitana de Santos, em Licenciatura em Filosofia. Primeira Graduação pela Universidade Estadual do Norte do Paraná UENP, em Licenciatura Plena em Geografia. Membro ativo do grupo de Pesquisa: Observatório de Políticas Públicas, sob a orientação do Prof. Doutor: David da Silva Pereira. Professora da Educação Infantil, do quadro de servidores do Município de Bandeirantes/PR. http://lattes.cnpq.br/5349739707425281

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Published

2021-09-18

How to Cite

Faria de Souza, V., Scapini, G. P., & Faria de Souza, M. . (2021). Usability check in educational software: a prospective assessment on learning objects on genetics . Educar Mais, 5(5), 1203–1218. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2511

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