The stricto sensu postgraduate research on the use of dramatizations: a literature review (2018-2023)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.4026

Keywords:

Dramatizations, Teaching Methodology, Systematic literature review, Dissertations and Theses

Abstract

The present study addressed Brazilian stricto sensu postgraduate research on the use of dramatizations in educational contexts. The proposed analysis was directed to the selection of theses and dissertations indexed in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). Through the investigation of 19 theses and dissertations, the concentration of work publication in 2018 and 2020 was highlighted. It was found that 16 HEIs have worked on preparing studies on the use of dramatizations for educational purposes. The highest percentage of works originating from academic programs (63.15%) in the areas of Teaching and Education was also highlighted. The highest percentage of research addressing the use of dramatizations in high school was found (36.8%). It was understood that heterogeneity and the predominance of samples of less than 100 participants are intrinsically linked to the adoption of a qualitative approach by the largest number of studies. Finally, the contributions of implementing dramatizations to increasing student participation and motivation, improving communicative experiences and contextualizing content were highlighted.

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Author Biographies

Pedro Bruno Silva Lemos, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Doutorando da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Campus Fortaleza. Técnico Administrativo em Educação – Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), Campus Liberdade, Av. da Abolição, 3 - Centro, Redenção - CE, 62790-000.

Aquecio Oliveira da Costa, Secretária Municipal de Educação de Maranguape

Especialista em Gestão Pública Municipal Pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB (2018). Bacharel em Engenharia Ambiental pela Universidade Federal do Ceará- UFC(2022). Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Ceará- UFC (2015). Tecnólogo em Design de Interiores pela Faculdade Estácio do Ceará (2009).  Coordenador de Engenharia na Secretaria Municipal de Educação de Maranguape.

Sandro César Silveira Jucá, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Doutor em Engenharia Elétrica - Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor do campus Fortaleza do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Av. Treze de Maio, 2081 - Benfica, Fortaleza - CE, CEP 60040-531.

Solonildo Almeida da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Doutor em Educação - Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor do campus Fortaleza do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Av. Treze de Maio, 2081 - Benfica, Fortaleza - CE, CEP 60040-531.

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Published

2024-10-16

How to Cite

Silva Lemos, P. B., Costa, A. O. da ., Jucá, S. C. S. ., & Silva, S. A. da. (2024). The stricto sensu postgraduate research on the use of dramatizations: a literature review (2018-2023). Educar Mais, 8, 614–631. https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.4026