Profile analysis of students of Science and Technology regarding the History of Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3703Keywords:
PSPP, Mathematics education, Factor analysisAbstract
History in mathematics education can provide debates about the development path of concepts, contextualize classes and create motivation in the construction of knowledge. In this sense, we seek to identify profiles within a group of thirty students who are entering the science and technology higher education course at a university located in the semi-arid region of Rio Grande do Norte. A form was applied with items prepared on a Likert scale, addressing the theme of history of mathematics. From a factor analysis in the PSPP software, the items were grouped according to the factor loadings and six profiles were found, with history in mathematics education being the one with the largest number of participants. In addition, students' experience with mathematics classes that cover historical aspects in elementary and secondary education was also verified. Given the profiles within this group of participants, one can see the relevance of the history of mathematics in the teaching and learning processes, as well as how it awakens a reflection so that teacher training includes preparation for practices involving historical aspects.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 19 jan. 2024.
D'AMBROSIO, Ubiratan. A interface entre história e matemática uma visão histórico-pedagógica. Revista História da Matemática para Professores, v. 7, n. 1, p. 41–64, 2021. Disponível em: https://rhmp.com.br/index.php/RHMP/article/view/67. Acesso em: 18 jan. 2024.
GNU. GNU PSPP, 2021. Disponível em: https://www.gnu.org/software/pspp/. Acesso em: 22 fev. 2022.
LAVOR, Otávio Paulino; OLIVEIRA, Elrismar Auxiliadora Gomes. Sequência didática interativa na discussão do conceito de energia. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 10, n. 1, p. e22011, 2022a. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13122. Acesso em: 18 jan. 2024.
LAVOR, Otávio Paulino; OLIVEIRA, Elrismar Auxiliadora Gomes. Análise de perfil de futuros docentes de matemática em face das implicações da pandemia. Educação Matemática Debate, v. 6, n. 12, p. 1–15, 2022b. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4916. Acesso em: 19 jan. 2024.
LAVOR, Otávio Paulino; LEITE, Gladston da Costa; OLIVEIRA, Elrismar Auxiliadora Gomes. Perfil de estudantes diante de evento abordando a temática TIC. Revista Educar Mais, v. 6, p. 748–755, 2022. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2889. Acesso em: 17 jan. 2024.
LIKERT, Rensis. A technique for the measurement of attitudes. New York: Archives of Psychology, 1932. Disponível em: https://legacy.voteview.com/pdf/Likert_1932.pdf. Acesso em: 22 fev. 2022.
OLIVEIRA, Davi Euclides de; LIMA, Janneson José Ferreira de; SILVA, Paulo Henrique das Chagas. Análise do perfil dos discentes do Curso Bacharelado em Ciência e Tecnologia e sua relação com a aprendizagem em cálculo. Comunicações, v. 28, n. 2, p. 57-75, 2021. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/4658/2545. Acesso em: 22 fev. 2022.
OLIVEIRA, Gisele Pereira. O uso da história da matemática e dos objetos de aprendizagem como ferramentas pedagógicas na formação de professores de matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 7, n. 20, p. 126–138, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/2860. Acesso em: 19 jan. 2024.
PAULINO, Otávio Floriano; OLIVEIRA, Elrismar Auxiliadora Gomes. Análise de perfil de mestrandos em face das implicações do ensino remoto emergencial. Revista Educar Mais, v. 7, p. 848-857, 2023. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/3409. Acesso em: 17 jan. 2024.
PEIXOTO, Denis Eduardo; KLEINKE, Maurício Urban. Expectativas de estudantes sobre a astronomia no ensino médio. Revista Latino-americana de Educação em Astronomia, n. 22, p. 21-34, 2016. Disponível em: https://www.relea.ufscar.br/index.php/relea/article/view/245/330. Acesso em: 22 fev. 2022.
PEREIRA, Ana Carolina Costa; SAITO, Fumikazu. Os instrumentos matemáticos na interface entre história e ensino de matemática: compreendendo o cenário nacional nos últimos 10 anos. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 5, n. 14, p. 109–122, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/225. Acesso em: 19 jan. 2024.
RIBEIRO, Denise Aparecida Enes. A História da Matemática e a interdisciplinaridade em atividades lúdico pedagógicas. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 3, n. 2, p. e324458, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4458. Acesso em: 19 jan. 2024.
SANTOS, Andréia Nunes dos; SOUSA, Juciane de. A história da matemática como instrumento de ensino e aprendizagem na educação básica. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 7, n. 20, p. 451–458, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/2832. Acesso em: 19 jan. 2024.
SILVA, Gregório Unbehaun Leal da. Análise fatorial confirmatória ou análise dos componentes principais? Uma comparação com dados de opinião pública do Brasil. Caderno Eletrônico de Ciências Sociais, v. 9, n. 1, p. 112-138, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/cadecs/article/view/37156/24344. Acesso em: 4 out. 2023.
SILVA, Andressa; SOARES, Eliana Maria do Sacramento. História da matemática como ponto de partida para criação de práticas pedagógicas e constituição da formação do professor. Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco, v. 11, n. 24, p. 299–316, 2021. Disponível em: https://periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/1469. Acesso em: 19 jan. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Otávio Floriano Paulino, Lucianny Thaís Freire Matias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.