The integration of the Maker culture in Mathematics classes for students with autism spectrum disorder (ASD): a systematic review of the literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3411

Keywords:

Teaching and learning practices, Mathematics, Maker Culture, ASD

Abstract

This article aimed to present an overview of the integration of Maker Culture in mathematics teaching for students with Autism Spectrum Disorder (ASD). This is a Systematic Literature Review (RSL), in which studies published between 2010 and 2022 were analyzed in databases such as Google Scholar, PubMed and IEEE. The Boolean operators AND and OR were also applied to make searches more restricted. After the searches, data extraction and analysis were carried out by 2 independent reviewers. Initially, 1,317 articles were identified in the databases. After applying criterion 1, 1,077 articles remained. Then, with the application of criteria 2 and 3, only 19 studies were considered eligible for this research. The results of the studies found showed the importance of Maker Culture in mathematics classes for students with Autism Spectrum Disorder, as its application proved to be crucial in the students' teaching and learning process. However, it was also evidenced that the lack of resources and training for teachers to share practices can be a limiting factor for the development of skills that encompass learning. This research highlights the urgency of more studies on the application of Maker Culture in teaching mathematics for ASD, aiming at new approaches, as this could lead to an improvement in teaching, the recognition of present challenges and demand better development on the part of education professionals.

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Author Biographies

Paulo Cesar Viana Azevedo, Universidade Federal do Ceará - UFC

Mestrando em Tecnologia Educacional pela UFC- Universidade Federal do Ceará. Especialista em Gestão Escolar Integrada e Práticas Pedagógicas pela Universidade Cândido Mendes e Qualificação do Ensino de Matemática do Estado do Ceará pela UFC. Professor de Matemática do Ensino Fundamental- anos finais da Prefeitura municipal de Fortaleza. Contato: paulocesar.viana@educacao.fortaleza.ce.gov.br

Edgar Marçal , Universidade Federal do Ceará - UFC

Superintendente da Superintendência de Tecnologia da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC) e Coordenador do Mestrado Profissional em Tecnologia Educacional da UFC. Professor da Universidade Federal do Ceará desde 2009, possui Graduação (1997), Mestrado (2005) e Doutorado (2016) em Ciência da Computação pela UFC. Tem experiência técnica e científica na área de Ciência da Computação, com ênfase em Engenharia de Software, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento de aplicativos, mobile learning, sistemas multimídia, computação móvel e dispositivos móveis.

Francisco Herbert Lima Vasconcelos, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutor em Engenharia de Teleinformática pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor da UFC no Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática, do Mestrado em Ciência da Informática e do Mestrado em Tecnologia Educacional, desenvolvo trabalhos de pesquisa nas áreas de metodologia de ensino, avaliação educacional, tecnologia na educação, informática aplicada ao ensino de ciências e matemática e na formação de professores. Tenho diversos trabalhos publicados em eventos, congressos, periódicos e revistas científicas especializadas em nível nacional e internacional, além de ter publicado e organizado mais de trinta livros na área da educação. Atualmente sou Secretário de Educação do município de Sobral, Ceará.

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Published

2024-01-04

How to Cite

Azevedo, P. C. V., Marçal , E. ., & Lima Vasconcelos, F. H. . (2024). The integration of the Maker culture in Mathematics classes for students with autism spectrum disorder (ASD): a systematic review of the literature. Educar Mais, 8, 23–37. https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3411