Integration of TDICs with teaching in vocational and technological education: a systematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3020

Keywords:

TDIC;, Teaching;, Professional and Technological Education.

Abstract

This paper is a systematic literature revision aiming to discuss the integration of Digital Information and Communication Technologies (DICTs) with professional and technology education. For such, we carried out a bibliographical analysis of scientific publications from the digital libraries Google Scholar, CAPES journals, Web of Science, and Scopus. For this research, we used publications from 2016 to 2021, in Portuguese and English languages. In total, we have selected nine papers for a thorough analysis. The data showed the setting of teacher formations lacks a more precise dialog with both classroom dynamics and digital technologies. Regarding the new pedagogical practices making use of DICTs, we have identified some strategies which dialog with the perspective of making the learner more active within the learning process, although some restriction to the use of the computer and the slide projector was also identified. The study also shows that teachers struggle with the use of emergent digital technologies and that the use of technological devices is limited to the playback of audiovisual content in the context of expository lessons.

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Author Biographies

Wênia Keila Lima de Sousa, Universidade Federal do Ceará - UFC

Mestranda em Tecnologia Educacional pela Universidade Federal do Ceará /UFC. Especialista em Educação a Distância pela Universidade Estadual do Ceará- UECE. Especialista em Docência na Educação profissional pelo Centro Universitário Santo Amaro/SENAC. Graduada em Letras Licenciatura Plena e suas respectivas Literaturas pela Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos/ UECE. Com afinidade na área Linguística Aplicada.

Robson Carlos Loureiro, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2010) - Avaliação de Comunidades Virtuais de Aprendizagem. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1998) - Avaliação de Softwares Educativos e Aplicáveis à Educação. Docente e pesquisador nas áreas de Tecnodocência, Gamificação, Desenvolvimento de Games e Filosofia da Tecnologia.

Priscila Barros David, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2010) com Pós-doutorado em Educação pela University of California, Santa Barbara (UCSB) com foco em Etnografia Interacional e Análise do Discurso. Mestre em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco (2004). É especialista em Informática Educativa (2001) e Bacharel em Computação pela UFC (2000). Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UFC (PPGCI/UFC) e do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia Educacional do Instituto UFC Virtual (PPGTE/UFC).

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Published

2023-01-28

How to Cite

de Sousa, W. K. L. ., Loureiro, R. C., & David, P. B. . (2023). Integration of TDICs with teaching in vocational and technological education: a systematic literature review. Educar Mais, 7, 202–220. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3020