Flexibility, adaptation and transformation: the performance of the private sector in education
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2887Keywords:
Pandemic, Public school, High SchoolAbstract
This research aims to understand the performance of the private sector in the state public school system of Ceará. Through a bibliographic and documentary research, an analysis of the activities related to the education system and education professionals in the context of the Covid19 pandemic is presented. The study is divided into two sections: the first presents the business operation in the public sphere and the second exposes some of its activities in the year 2020 and 2021 in the context of remote educational activities. After the analysis, it was concluded that during the pandemic period, the process of commodification and entrepreneurship of the public school intensified.
Downloads
References
CEARÁ. Secretaria de Educação do Estado do Ceará. Jovem de Futuro. 2017. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/jovem-de-futuro/. Acesso em: 20 de maio de 2022.
INSTITUTO UNIBANCO. Relatório de Atividades. 2003. Disponível em: https://www.institutounibanco.org.br/o-instituto/relatorios/. Acesso em: 20 de maio de 2022.
INSTITUTO UNIBANCO. Relatório de Atividades. 2007. Disponível em: https://www.institutounibanco.org.br/o-instituto/relatorios/ . Acesso em: 20 de maio de 2022.
INSTITUTO UNIBANCO. Relatório de Atividades. 2011. Disponível em:https://www.institutounibanco.org.br/o-instituto/relatorios/ . Acesso em: 20 de maio de 2022.
INSTITUTO UNIBANCO. Relatório de Atividades. 2019. Disponível em https://www.institutounibanco.org.br/o-instituto/relatorios/ . Acesso em: 28 de maio de 2022.
INSTITUTO UNIBANCO. Relatório de Atividades. 2020a. Disponível em https://www.institutounibanco.org.br/o-instituto/relatorios/ . Acesso em 17 de maio de 2022.
INSTITUTO UNIBANCO. Liderança educacional: pandemia exige ainda mais flexibilidade, consistência e capacidade de construção de vínculos. 2020b. Disponível em: https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/ . Acesso em 28 de maio de 2022.
INSTITUTO UNIBANCO. Gestão estratégica de pessoas no contexto da pandemia. Webinário: Gestão da Educação Pública em Tempos de Crise. 2020c. 1h55m20s. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=TewWuK_e6YQ . Acesso em 28 de maio de 2022.
INSTITUTO UNIBANCO. Educação Híbrida: Uma oportunidade de transformação. Webinário Educação para Juventudes. 14 de abril de 2021. 2021a. Duração: 1h48m14s. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_guRX_aLvNA&t=280s. Acesso em 28 de maio de 2022.
INSTITUTO UNIBANCO. Gestão Híbrida: ampliação de olhares sobre o ensino aprendizagem. Webinário Educação para Juventudes. 28 de abril de 2021. 2021b. 02h12m. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dkewBziDppo&t=522s. Acesso em 28 de maio de 2022.
KUENZER, Acácia Zeneida. A precarização do trabalho docente: o ajuste normativo encerrando o ciclo. In: MAGALHÃES, Jonas. et al. Trabalho docente sobre o fogo cruzado. 1. ed. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2021. p. 235-250.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2019.
LUZ, Liliene Xavier. Empresas privadas e educação pública no Brasil e na Argentina. Educ. Soc., Campinas, v. 32, n. 115, p. 437-452, abr.-jun. 2011 Disponível em Rev115_Completa16x24.indd (scielo.br). Acesso em 30 de mai. de 2022.
PERONI, Vera Maria Vidal.; CAETANO, Maria Raquel. Atuação em Rede e o Projeto Jovem de Futuro: a privatização do público. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, nº 2, p. 407-428, abr./jun. 2016a. Disponível em SciELO - Brasil - Atuação em Rede e o Projeto Jovem de Futuro. Acesso em 30 de maio de 2022.
SILVA, Solonildo Almeida da. Educação à distância e Universidade Aberta do Brasil: quando a mercantilização do ensino e a precarização da docência alcançam um novo ápice? 2011. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, 2011.
SOUZA, Arthur Gomes de.; EVANGELISTA, Olinda. Pandemia! Janela de oportunidades para o capital educador. In: Dossiê Colemarx - educação em tempos de pandemia. 2020. Disponível em Pandemia! Janela de oportunidade para o capital educador - Contrapoder. Acesso em 30 de maio de 2022.
ZIENTARSKI, Clarice. A relação entre trabalho e educação e as implicações no âmbito das escolas públicas de Fortaleza/CE. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 22, nº 1, jan./abr. 2015. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br. Acesso em 30 de maio de 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Paula Trajano de Araújo Alves, Solonildo Almeida da Silva, Sandro César Silveira Jucá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.