Mental health and psychic suffering of graduate students: a literature review in theses and dissertations
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2719Keywords:
Literature review, Mental health, Psychic suffering, Graduate studentsAbstract
The present research aimed to analyze the state of knowledge about mental health and psychic suffering in postgraduate students, based on theses and dissertations produced in Brazil between 2005 and 2021. Concerning the methodological procedure, this is a bibliographic research of the literature review type, in which a systematic survey was carried out in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and in the Catalog of Dissertations and Theses of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), about mental health and psychic suffering in graduate students. Initially, 34 studies were found. After applying the inclusion and exclusion criteria, 09 works were selected, 07 being dissertations and 02 theses, to compose the corpus of analysis. The results revealed that, in all the studies reviewed, psychic suffering is present among postgraduate students, who mostly present symptoms and complaints, such as anxiety and stress, in addition to thoughts of death. Furthermore, it is understood that it is substantial for new research and studies to bring the subject of mental health closer to graduate programs and their students, given the scarce literature on the subject.
Downloads
References
AMARANTE, Paulo. Saúde mental e atenção psicossocial. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2007.
ARBEX, Daniela. Holocausto brasileiro: vida, genocídio e 60 mil mortes no maior hospício do Brasil. 1. ed. São Paulo: Geração Editorial, 2013.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1987.
BASTOS, Elaine Marinho; MAIA, Alexandre Miranda; OLIVEIRA, Catarina de Laboure Ferreira; FERREIRA, Sara do Nascimento. Sofrimento psíquico de universitários: uma revisão integrativa. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 5, n. 10, p. 17681-17694, 2019.
BOARINI, Maria Lúcia. A higiene mental e o saber instituído. Mnemosine, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 3-17, 2007.
BOARINI, Maria Lucia; QUIJO, Izildinha. A Reforma Psiquiátrica e as andorinhas. Revista do Departamento de Psicologia – UFF, Niterói, v. 19, n. 2, p. 369-380, 2007.
CALDAS, Cristiane Chaves. Prazer e sofrimento: um estudo de caso com pós-graduandos no curso de Mestrado Acadêmico em Administração na cidade Belo Horizonte – MG. 2018. 115 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Unihorizontes, Belo Horizonte, 2018.
CÂMARA, Victor Mayer dos Santos. Adoecimento e atendimento psicológico de pós-graduandos: perfil, queixas e fatores associados aos sintomas de ansiedade. 2020. 95 f. Dissertação (Mestrado Profissional Interdisciplinar em Ciências Humanas) –Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2020.
CAPES – COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. GeoCapes. 2019. Disponível em: https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/. Acesso em: 12 jul. 2021.
COELHO, Weverton Eugenio. Ansiedade, autoeficácia e motivação nos cursos stricto sensu de ciências contábeis. 2019. 166 f. Dissertação (Mestrado em Controladoria e Contabilidade) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.
COSTA, Everton Garcia da; NEBEL, Letícia. O quanto vale a dor? Estudo sobre a saúde mental de estudantes de pós-graduação no Brasil. Polis, Santiago, v. 17, n. 50, p. 207-227, 2018.
CRESWELL, John W. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.
FORTES, Christine Sodré. A vida nervosa na pós-graduação. 2021. 105 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia e Ciência Política) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2021.
GALDINO, Maria José Quina. Síndrome de Burnout e qualidade de vida entre estudantes de pós-graduação stricto sensu em enfermagem. 2015. 183 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2015.
GRANER, Karen Mendes; CERQUEIRA, Ana Teresa de Abreu Ramos. Revisão integrativa: sofrimento psíquico em estudantes universitários e fatores associados. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 24, n. 4, p. 1327-1346, 2019.
HILU, Luciane; GISI, Maria Lourdes. Produção científica no Brasil: um comparativo entre universidades públicas e privadas. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO; SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, SUBJETIVIDADE E EDUCAÇÃO, 1., 2011, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: EDUCERE, 2011.
JODELET, Denise. Loucuras e representações sociais. Petrópolis: Vozes, 2005.
LEÃO, Thiago Marques; IANNI, Aurea Maria Zöllner; GOTO, Carine Sayuri. Individualização e sofrimento psíquico na universidade: entre a clínica e a empresa de si. Humanidades e Inovação, Palmas -Tocantins, v. 6, n. 9, p. 131-143, 2019a.
LEÃO, Thiago Marques; IANNI, Aurea Maria Zöllner; GOTO, Carine Sayuri. Sofrimento psíquico e a universidade em tempos de crise estrutural. EM PAUTA, Rio de Janeiro, v. 17, n. 44, p. 50-64, 2019b.
LOUZADA, Rita de Cássia Ramos. Formação do pesquisador, trabalho científico e saúde mental. 2005. 169 f. Tese (Doutorado em Psiquiatria e Saúde Mental) –Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.
NISIIDE, Ana Carolina Becker. Reclames ao Judiciário: o caso da saúde mental. 2020. 247 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2020.
OLIVEIRA, Danielle Machado. Sofrimento mental e comportamento suicida em pós-graduandos stricto sensu: prevalência e fatores associados. 2019. 99 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2019.
PONTES, Felipe Marangoni. Ansiedade, estresse, depressão e qualidade de vida: um estudo com pós-graduandos da Universidade de São Paulo. 2018. 207 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
SGUISSARDI, Valdemar. Produtivismo acadêmico. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancela; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010.
WANDERBROOCK JUNIOR, Durval. Soldados de todo o país: Higienizai-vos! A Liga Brasileira de Hygiene Mental e as Forças Armadas (1914-1945). In: BOARINI, Maria Lucia (org.). Raça, higiene social e nação forte. Maringá: Eduem, 2011.
ZOTESSO, Marina Cristina. Sofrimento psicológico em pós-graduandos: aspectos emocionais e comportamentais. 2021. 99 f. Tese (Doutorado em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Bauru, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Emanoela Thereza Marques de Mendonça Glatz, Solange Franci Raimundo Yaegashi, Fabiane Freire França, Simone de Souza, Aline Arruda Rodrigues da Fonseca, Liliam Keidinez Bachete da Conceição Rabassi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.