Mental health and psychic suffering of graduate students: a literature review in theses and dissertations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2719

Keywords:

Literature review, Mental health, Psychic suffering, Graduate students

Abstract

The present research aimed to analyze the state of knowledge about mental health and psychic suffering in postgraduate students, based on theses and dissertations produced in Brazil between 2005 and 2021. Concerning the methodological procedure, this is a bibliographic research of the literature review type, in which a systematic survey was carried out in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and in the Catalog of Dissertations and Theses of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), about mental health and psychic suffering in graduate students. Initially, 34 studies were found. After applying the inclusion and exclusion criteria, 09 works were selected, 07 being dissertations and 02 theses, to compose the corpus of analysis. The results revealed that, in all the studies reviewed, psychic suffering is present among postgraduate students, who mostly present symptoms and complaints, such as anxiety and stress, in addition to thoughts of death. Furthermore, it is understood that it is substantial for new research and studies to bring the subject of mental health closer to graduate programs and their students, given the scarce literature on the subject.

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Author Biographies

Emanoela Thereza Marques de Mendonça Glatz, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Fabiane Freire França, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM) e do Programa de Mestrado Interdisciplinar Sociedade e Desenvolvimento da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Diversidade e Cultura (GEPEDIC).

Simone de Souza, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação, área de Didática e Metodologia do Ensino (UEM). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Aline Arruda Rodrigues da Fonseca, Centro Universitário UNIESP - Campus de João Pessoa, Paraíba

Doutora em Psicologia Social pela Universidade Federal de Paraíba (UFPB). Docente do Centro Universitário UNIESP.

Liliam Keidinez Bachete da Conceição Rabassi, Faculdade de Jandaia do Sul - FAFIJAN

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente Faculdade de Jandaia do Sul (FAFIJAN). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

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Published

2022-03-16

How to Cite

Glatz, E. T. M. de M., Yaegashi, S. F. R. ., França, F. F. ., Souza, S. de ., Fonseca, A. A. R. da ., & Rabassi, L. K. B. da C. . (2022). Mental health and psychic suffering of graduate students: a literature review in theses and dissertations. Educar Mais, 6, 255–273. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2719