Curriculum, culture and knowledge: conceptions and inferences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2646

Keywords:

Knowledge, Curriculum, Culture, Teaching

Abstract

The objective of this article is to reflect on the relationships between curriculum, culture and knowledge, in order to understand the places they occupy in the field of curriculum studies and in the discussions of theorists who focus on the implications of this relationship for pedagogical practice. The theories developed about curriculum have discussed the curriculum, culture and knowledge according to the historical context and from different perspectives. Cultural studies enabled curriculum theorizations to conceive of knowledge and curriculum as cultural fields sensitive to power relations. We consider that there is no possibility for the school curriculum to exist without the influences of the cultural processes present in the contexts in which it is experienced. In practice, the relationship between knowledge and culture permeates all the linearities that the curriculum may present, such as: common base, diversified part and everyday practice in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rejane Aguiar Alcântara Neves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Licenciada em Pedagogia e cursando Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnológica do Ceará  (IFCE). Atuo como docente nas Secretarias Municipais de Educação dos municípios de Fortaleza e Maracanaú.

Natal Lânia Roque Fernandes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará, com período sanduíche na Universidade do Porto-Portugal. Docente do Curso de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE).

Patricia Ribeiro Feitosa Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFC

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP); Docente permanente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará.

References

CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2013.

FARIA, Ernesto. O que os dados do IDEB de 2019 dizem sobre a aprendizagem dos alunos. Nova Escola. 2020. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/19892/o-que-os-dados-do-ideb-2019-dizem-sobre-a-aprendizagem-dos-alunos. Acesso em mar. 2021.

FORQUIN, Jean Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Trad. Guacira Lopes Louro, Porto Alegre: Artes Médicas, 1993. 205p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido, 67a. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

LOPES, Alice C.; MACEDO, Elizabeth. Teorias do Currículo 1ª ed. São Paulo. Cortez, 2011. 280p.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre o currículo: Currículo, Conhecimento e Cultura. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica: Brasília, 2007, p. 17-48.

PONCE, Branca Jurema; ZANARDI, Teodoro A. Costa. Apresentação do Dossiê Temático: de que currículo precisamos em tempos de democracia fraturada, subtração de direitos sociais e crise sanitária de profunda gravidade?” Revista e-Curriculum, São Paulo, v.19, n.4, p. 1403-1405, out./dez. 2021. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acesso em: 15 de fev. 2022.

SANTOMÉ, J. T. Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas Sul Ltda., 1998.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. 1. ed., 4 reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: Uma Introdução às Teorias de Currículo.3. ed. ;12 reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

Published

2022-03-02

How to Cite

Aguiar Alcântara Neves, R., Roque Fernandes, N. L., & Ribeiro Feitosa Lima, P. (2022). Curriculum, culture and knowledge: conceptions and inferences. Educar Mais, 6, 236–246. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2646