Corporeity in Physical Education classes at a school in Vale do Jequitinhonha in Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.428-441.1833

Keywords:

Physical Education, Corporeity, Body.

Abstract

Physical Education is a mandatory curricular component during Basic Education, in this period the perception of corporeality should be an important factor for the understanding of the body in a broad way. Thus, this work has as its central objective to question how students and teachers of a state school in Vale do Jequitinhonha (Minas Gerais) identify the experience of corporeality during Physical Education classes and how they conceptualize corporeality. This study used as a methodology two questionnaires, one for each group investigated, a group of 13 (thirteen) students in the 3rd grade of high school, and another with 2 (two) physical education teachers who work in the researched school. From the analysis of the content, we conclude that corporeality still has its concept and understanding not totally defined by the researched students, despite the fact that the teachers stress the importance of working towards corporeality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heide Pereira Costa, Universidade Estadual de Montes Claros

Licenciada em Educação Física (Universidade Estadual de Montes Claros)

Carla Chagas Ramalho, Universidade Estadual de Montes Claros

Graduada em Educação Física (UERJ)

Especialista em Gênero e Sexualidade (UERJ)

Mestre em Educação (UFRJ)

Professora do Departamento de Educação Física e Desporto da Universidade Estadual de Montes Claros

References

ARAÚJO, I. L. Da “pedagogização” à educação: acerca de algumas contribuições de Foucault e Habermas para a filosofia da educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 3, n. 7, p. 75-88, set./dez. 2002. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/4885> Acesso em: 23 jun 2020.

ASSMANN, H. Paradigmas educacionais e corporeidade. 2. ed. Piracicaba, SP: UNIMEP, 1994.

BARDIN, L. Análise de conteúdos. São Paulo: Augusto Pinheiro, 2016.

BORGES, C. M.F. Professor de Educação Física e a Construção do Saber. Campinas: Papirus, 1997.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 25 jun. 2020

BRUHNS, H. T e GUTIERREZ, G. L. (orgs.) O corpo e o lúdico: ciclo de debates lazer e motricidade. Campinas: Autores Associados, 2000.

CHAUI, M. In: Merleau-Ponty, textos escolhidos. Organização, tradução e comentários, Marilena Chauí. São Paulo: abril cultural, 1980.

DARIDO, S. C. Os conteúdos da Educação Física na escola. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: Teoria e Prática da Educação Física. São Paulo: Scipione, 1997.

______. Métodos de confinamento e engorda (como fazer render mais porcos, galinhas, crianças...) In.: MOREIRA, Wagner Wey (org). Educação física & esportes: perspectivas para o século XXI. 14 ed. Campinas: Papirus, 2013

FREITAS, G. G. de. O esquema corporal, a imagem corporal, a consciência corporal e a corporeidade. Tese (mestrado) - Área de Concentração: Educação Motora, Universidade Estadual de Campinas. Campinas-SP, p.49. 1995.

FOUCAULT, M.Os corpos dóceis. In: Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis, Vozes, 1987.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GHILARDI, R. Formação profissional em educação física: a relação teoria e prática. Motriz. v. 4, n. 1, Junho, 1998. Disponível em: <https://www.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/04n1/4n1_ART01.pdf> Acesso em: 22 jun 2020.

GONÇALVES, M. A. S. Sentir, pensar e agir: corporeidade e educação. 9. ed. Campinas, SP: Papirus, 1994.

INFORSATO, C. F.; FIORANTE, F. B. Corporeidade: por uma abordagem humanizadora do corpo em busca da existencialidade. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. São Paulo. v. 9. n. 2. 2010. Disponível em: <http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/3486> Acesso em: 23 jun 2020.

JOÃO, R.B.; BRITO, M. Pensando a corporeidade na prática pedagógica em educação física à luz do pensamento complexo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.18, n.3, p.263-72, jul./set., 2004.

LÓPEZ-IBOR, J. J.; ALIÑO, J. J. L. F. El cuerpo y lacorporeidad. Madrid: Gredos, 1974.

LOWEN, A.Medo da vida. Tradução Maria Sílvia Mourão Netto. São Paulo: Summus, 1989.

MARTINS, E. C. A corporeidade na aprendizagem escolar (Entrelaços fenomenológicos do pensar e agir). Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 56, p. 163-180, abr./jun. 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/er/n56/0101-4358-er-56-00163.pdf> Acesso em. 22 Jun 2020

MENDES, M. I. B. DE S.; NÓBREGA, T. P. DA. CULTURA DE MOVIMENTO: REFLEXÕES A PARTIR DA RELAÇÃO ENTRE CORPO, NATUREZA E CULTURA. Pensar a Prática, v. 12, n. 2, 26 ago. 2009. Disponível em: < https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/6135/5361> Acesso em 11 ago 2020.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. Traduzido por Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006a.

______. A estrutura do comportamento. São Paulo: Martins Fontes, 2006b.

MORAIS, J. F. R. de. Consiencia corporal e dimensionamento do futuro. In: MOREIRA, W. W. (Org.). Educação fisica & esportes: perspectivas para o seculo XXI. Campinas: Papirus, 2013.

MOREIRA, W. W. Corporeidade e a busca de novas palavras para o saber: uma das tarefas da Educação Motora; Anais do I Congresso Latino Americano de Educação Motora. II Congresso Brasileiro de Educação Motora - Foz do Iguaçu, 1998.

MORAES, M. C.O paradigma educacional emergente. Campinas: Papirus, 1997.

MOREIRA, W. W.; Virtuoso Júnior, J. S.; Barbosa Neto, O. y Simões, R. M. R. (Orgs.). Educação física, esporte, saúde e educação. Uberaba/MG: Universidade Federal do Triângulo Mineiro, 2010.

MOREIRA, W, W. (Org.). Fenômeno esportivo no início de um novo milênio. Piracicaba: Unimep, 2000.

REICH, W.A função do orgasmo. Problemas econômico-sexuais da energia biológica. Tradução de Maria da Glória Novak. 19 ed. São Paulo: Brasiliense, 1995.

REICH, E.Energia vital pela Bioenergética suave. Tradução de Claudia Abeling. São Paulo: Summus, 1998.

SANTIN, S. Educação Física: uma abordagem filosófica da corporeidade. Ijuí, RS: Livraria UNIJUÍ Editora, 1987. 125p.

______. Perspectivas na visão da corporeidade. In MOREIRA, W. W. (Org). Educação física & esportes: Perspectivas para o século XXI. Campinas: Papirus, 2013.

SOARES, C. L. Imagens da educação no corpo: estudo a partir da ginástica francesa no século XIX. 2ª ed. Campinas: Autores Associados, 2002.

Published

2020-09-08

How to Cite

Costa, H. P., & Ramalho, C. C. (2020). Corporeity in Physical Education classes at a school in Vale do Jequitinhonha in Minas Gerais. Educar Mais, 4(2), 428–441. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.428-441.1833

Issue

Section

Articles