Contributions of studies on flipped classroom in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4197Keywords:
Higher Education, Active Methodology, Flipped ClassroomAbstract
This article analyzes publications on the application of the active methodology of the Flipped Classroom in higher education, identifying its challenges and benefits. The research adopts a bibliographic and qualitative approach, covering publications from 2014 to 2025, and employs the IRaMuTeQ software to support the analysis of textual data through similarity analysis and Descending Hierarchical Classification. The results show that the methodology encourages commitment and autonomy, strengthening student protagonism and the relationship between teachers and students. However, challenges such as resistance to change, lack of teacher training, and logistical problems were identified. It is concluded that, although the methodology presents great transformative potential, its effective implementation depends on planning, quality materials, and collaboration to overcome existing barriers.
Downloads
References
BARBOSA, M. C. da S.; TAVARES, J. R. R. Sala de aula invertida: análise de proposta de aplicação para o ensino superior. Revista Brasileira de Educação Gráfica, [S. l.], v. 11, n. 1, 2023. Disponível em: https://rbeg.net/index.php/rbeg/article/view/168. Acesso em: 21 out. 2024.
BLASS, L.; RHODEN, A. C.; PEREIRA, P. F. Sala de aula invertida: análise das percepções dos estudantes antes e depois de uma oficina prática. Revista de Inovação e Sustentabilidade, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 79-96, 2024. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2024v7n2.13959.
CAMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013. DOI: https://doi.org/10.9788/TP2013.2-16.
CARLESSO, J. P. P. Sala de aula inovadora e o uso de metodologias ativas no ensino superior. Cuadernos de Educación y Desarrollo, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 01-14, 2025. DOI: https://doi.org/10.55905/cuadv17n1-101.
COLARES, A. A. A sala de aula invertida no ensino de gramática de francês língua estrangeira: um relato de experiência. Revista CBTecLE, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 232-249, 2024. Disponível em: https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1191. Acesso em: 21 out. 2024.
DEL’ARCO, D.; MAZZAFERA, B. L.; SILVA, S. F. K. da. Ensino híbrido e a sala de aula invertida em um curso da área jurídica. EaD em Foco, [S. l.], v. 15, n. 1, e2341, 2025. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2341.
FAUSTINO, L. S.; S. Método qualitativo: origem, conceitos e relevância nas Ciências Humanas. SciELO Preprints, [S. l.], 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.9093.
FIGUEIREDO, E. de O.; PEREIRA, G. M. A. Analisando a metodologia ativa sala de aula invertida na formação de professores do IFMT – Campus Confresa. Revista Ciências & Ideias, [S. l.], v. 15, 2024. DOI: https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2657.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 46. ed. São Paulo: Cortez, 2007. 213 p.
JESUS, R. O. de et al. Sala de aula invertida para Cálculo I: uma análise desta metodologia sob a perspectiva dos estilos de aprendizagem e da recomendação personalizada de objetos de aprendizagem. Educação, Santa Maria, v. 47, 2024. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644472116.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2001.
LIMA, A. I. L. de; SANTOS, S. R. M. Metodologia da sala de aula invertida no ensino à distância: as concepções dos discentes de um polo presencial no município de Boa Vista – RR. Revista Multidisciplinar Pey Këyo Científico, [S. l.], n. 22, p. 94–116, 2024. Disponível em: https://estacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/pkcroraima/article/view/3088. Acesso em: 14 mai. 2025.
MAGALHÃES, L. H.; FERREIRA, C. F. de L. Metodologia ativa e formação de professores: uma proposta com base na sala de aula invertida. Revista Observatorio de la Economía Latinoamericana, Curitiba, v. 22, n. 7, p. 01–12, 2024. DOI: https://doi.org/10.55905/oelv22n7-042.
MARTINS, K. N.; PAULA, M. C. de; GOMES, L. P. S.; SANTOS, J. E. dos. O software IRaMuTeQ como recurso para a análise textual discursiva. Revista Pesquisa Qualitativa, [S. l.], v. 10, n. 24, p. 213-232, 2022. DOI: https://doi.org/10.33361/RPQ.2022.v.10.n.24.383.
MILHORATO, P. R.; GUIMARÃES, E. H. R. Desafios e possibilidades da implantação da metodologia sala de aula invertida: estudo de caso em uma instituição de ensino superior privada. Revista de Gestão e Secretariado, São Paulo, v. 7, n. 3, p. 253-276, 2016. DOI: https://doi.org/10.7769/gesec.7i3.607.
MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A. de; MORALES, O. E. T. (orgs.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Vol. II. Ponta Grossa: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. p. 15-31. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 16 dez. 2024.
NACHTIGALL, C.; ABRAHÃO, M. H. M. B. Sala de aula invertida, autoeficácia e motivação: reflexões a partir de uma experiência na formação de professores de Matemática. Bolema, Rio Claro (SP), v. 39, e240168, 2025. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v39a240168.
NÓBREGA, P. P. de; DAVID, P. B.; SILVA, A. S. R. da. Sala de aula invertida e fatores intervenientes da aprendizagem: experiência em uma instituição federal de ensino superior com uma turma de alunos de graduação. Paidéi@ (UNIMES), [S. l.], v. 10, n. 18, p. 30, 2018. DOI: https://doi.org/10.29327/3860.10.18-5.
OLIVEIRA, F. S. G.; MELO, Y. de A. de; RODRIGUEZ Y RODRIGUEZ, M. V. Motivação: um desafio na aplicação das metodologias ativas no ensino superior. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, v. 28, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772023000100004.
OLIVEIRA, J. L. dos S.; LIMA, P. da S. N.; CARVALHO, C. L. de; FONSECA, A. V. S. Sala de aula 4.0 – uma proposta de ensino remoto baseado em sala de aula invertida, gamificação e PBL. Revista Brasileira de Informática na Educação, [S. l.], v. 28, p. 909-933, 2020. DOI: https://doi.org/10.5753/RBIE.2020.28.0.909.
PAVANELO, E.; LIMA, R. Sala de aula invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I. Bolema, Rio Claro (SP), v. 31, n. 58, p. 739-759, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a11.
PINHEIRO, G. D.; BOSCARIOLI, C. Reflexões sobre a sala de aula invertida para o ensino de cálculo em cursos de engenharia. JIEEM, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 94-103, 2023. DOI: https://doi.org/10.17921/2176-5634.2023v16n1p94-103.
SANTO, E. do E.; COLVARA, J. dos S. Metodologias ativas no ensino superior: o hibridismo da sala de aula invertida. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, [S. l.], p. 19, 2019. DOI: https://doi.org/10.17143/rbaad.v18i1.325.
SILVA, B. R. F. da; NETO, S. L. da S.; LEITE, B. S. Sala de aula invertida no ensino da química orgânica: um estudo de caso. Química Nova, [S. l.], v. 44, n. 4, p. 493-501, 2021. DOI: https://doi.org/10.21577/0100-4042.20170677.
SOUZA, M. A. R.; WALL, M. L.; THULER, A. C. M. C.; LOWEN, I. M. V.; PERES, A. M. O uso do software IRAMUTEQ na análise de dados em pesquisas qualitativas. Revista da Escola de Enfermagem da USP, [S. l.], v. 52, p. 7, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1980-220X2017015003353.
VALÉRIO, M.; MOREIRA, A. L. O. R.; BRAZ, B. C.; NASCIMENTO, W. J. do. A sala de aula invertida na universidade pública brasileira: evidências da prática em uma licenciatura em ciências exatas. Revista Thema, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 195-211, 2019. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.16.2019.195-211.1159.
VALENTE, J. A.; FIGUEIREDO, H. R. S. Dificuldades evidenciadas na aplicação de metodologias ativas no ensino de Engenharia. Pesquisa e Ensino, Barreiras, BA, v. 1, p. 23, 2020. DOI: https://doi.org/10.37853/pqe.e202026.
WEBER, E. L.; OLGIN, C. de A. Currículo de Matemática do Ensino Superior: uma experiência com a metodologia sala de aula invertida. RIPEM, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 257-272, 2022. DOI: https://doi.org/10.37001/ripem.v12i1.2887.
YONEDA, J. D.; HUGUENIN, J. A. O. Sala de aula invertida no ensino remoto de Química Geral. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 23, 2021. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.34550.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Leandro Blass, Sthefani Hemann Sacardi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.











