Contributions of studies on flipped classroom in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4197

Keywords:

Higher Education, Active Methodology, Flipped Classroom

Abstract

This article analyzes publications on the application of the active methodology of the Flipped Classroom in higher education, identifying its challenges and benefits. The research adopts a bibliographic and qualitative approach, covering publications from 2014 to 2025, and employs the IRaMuTeQ software to support the analysis of textual data through similarity analysis and Descending Hierarchical Classification. The results show that the methodology encourages commitment and autonomy, strengthening student protagonism and the relationship between teachers and students. However, challenges such as resistance to change, lack of teacher training, and logistical problems were identified. It is concluded that, although the methodology presents great transformative potential, its effective implementation depends on planning, quality materials, and collaboration to overcome existing barriers.

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Author Biographies

Leandro Blass, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Possui graduação em Licenciatura Matemática pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2008), mestrado em Modelagem Matemática (Conceito CAPES 4) pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2011). Doutorado em Modelagem Computacional (Conceito CAPES 6) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2015). Atualmente é professor adjunto A da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Tem experiência na área de modelagem dos fenômenos de transporte, com ênfase em Modelagem de deposição de parafinas em dutos de petróleo. Possui também experiência na modelagem e simulação dos fenômenos de transferência de calor em pavimentos flexíveis. Trabalha com os seguintes métodos numéricos: Diferenças Finitas e Volumes Finitos para resolução de equações diferenciais parciais. Também fazem parte de suas pesquisas os temas: aprendizagens ativas no Ensino Superior, avaliação do desempenho discente, rubricas avaliativas.

Sthefani Hemann Sacardi , Universidade Federal do Pampa - Unipampa

Licencianda em Matemática.

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Published

2025-10-06

How to Cite

Blass, L., & Hemann Sacardi , S. (2025). Contributions of studies on flipped classroom in Higher Education. Educar Mais, 9, 1–18. https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4197

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