Partial Progression in the Blended Learning Modality as a Possibility to Minimize Dropout and Failure Rates at IFSul
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4193Keywords:
Parallel Recovery, Partial Recovery, Blended Learning, Pedagogical Intervention Plan, Active Methodologies, Retention and SuccessAbstract
The research developed in this study aligns with the search for information that contributes to a consistent design of the process for offering Partial Progression (PP), conceived as a relevant alternative to minimize the high rates of dropout and failure at the Federal Institute of Southern Rio Grande – Pelotas Campus (IFSul). The study presents a description of the current functioning of PP, highlighting its weaknesses and potential. Based on current educational legislation and the analysis of teaching practices, a redefinition of PP is proposed, aimed at promoting learning that enables the recovery of knowledge not yet consolidated by students. The study also seeks to provide support for the regulation of Partial Progression, focusing on the introduction of pedagogical practices grounded in active methodologies, integrated into the blended learning modality and the customization of the Institutional Virtual Learning Environment (AVA). Additionally, the study addresses Parallel Recovery (RP), understood as a preventive support practice capable of reducing the number of students undergoing re-evaluation, in Partial Progression, failing, or dropping out. The final product resulting from this work consists of the development of a reference guide as an educational product, which offers guidelines for implementing Partial Progression and Parallel Recovery within the context of IFSul – Pelotas Campus. This proposal includes pedagogical strategies adapted to the reality of blended learning through the use of the institutional AVA and educational technologies, with the aim of enhancing teacher training, optimizing teaching and learning processes in Basic Education, and contributing to student retention and academic success.
Downloads
References
ANTUNES, Marcelo Moreira. Técnica Delphi: metodologia para pesquisas em educação no Brasil. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, v. 19, n. 1, p. 63-71, jan./abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/2616. Acesso em: 06 jul. 2023.
BEHAR, Patrícia Alejandra. Modelos Pedagógicos em Educação a Distância. UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL-UFRGS. Disponível em: http://www.nuted.ufrgs.br/oa/arqueads/apoio/modelospedagogicos.pdf. Acesso em: 14 set. 2023.
BEHAR, Patricia Alejandra. Artigo: O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. JORNAL DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL-UFRGS. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 14 set. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação – MEC/SETEC. Parecer CNE/CEB n° 12/1997 de 8 de outubro de 1997. Disponível em: http:// Parecer CNE/CEB nº 12/1997, aprovado em 8 de outubro de 1997. Acesso em:18 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação – MEC/SETEC. Parecer CNE/CEB n° 22/2000 de 8 de agosto de 2000. Disponível em: http:// Parecer CNE/CEB nº 22/2000, aprovado em 8 de agosto de 2000 (mec.gov.br). Acesso em: 18 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação – MEC/SETEC. Parecer CNE/CEB nº 24/2003 de 02 de junho de 2003. Disponível em: http:// Parecer CNE/CEB nº 24/2003, aprovado em 02 de junho de 2003 (mec.gov.br). Acesso em: 18 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação – Secretaria de Educação Média e Tecnológica – SEMTEC. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC/SEMTEC, 2000.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://Constituição (planalto.gov.br). Acesso em: 06 mar. 2023.
LEFÈVRE, F. A.; LEFÈVRE, A. M. C. Discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa. Caderno de Pesquisa, São Paulo, n. 125, p. 285-307, 2005.
MATURANA, Humberto. A ontologia da realidade. Tradução de: Cristina Magro; Miriam Graciano e Nelson Vaz. Belo Horizonte. Editora UFMG, 1997.
MATURANA, Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política. Tradução de: José Fernando Campos Fortes. Belo Horizonte: UFMG, 2009.
MARQUES, Joana Brás Varanda; FREITAS, Denise de. Artigo Método Delphi: caracterização e potencialidades na pesquisa em Educação. Proposições, v. 29, n. 2, p. 87. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2015-0140. Acesso em: 06 jul. 2023.
MARTINS, G. A. Estudo de caso: uma estratégia de pesquisa. 2 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MENDES, Maria Teresa Rosa. Progressão parcial no ensino público: novas estratégias. Centro Universitário Unicarioca Mestrado Profissional em Novas Tecnologias Digitais na Educação. NUCAP, Rio de Janeiro, 2021.
MINAYO, M. C. S. & SANCHES, O. Quantitativo-Qualitativo: Oposição ou Complementaridade. Cad. Saúde Públ., Rio de Janeiro, 9 (3): 239-262, jul/set, 1993.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista Educação, Santa Maria, v. 29, n°2, p.33-49, 2004.
MOREIRA, M. A.; NARDI, R. O mestrado profissional na área de ensino de ciências e matemática: alguns esclarecimentos. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 2, n. 3, p. 1-9, set./dez., 2009. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/549. Acesso em: 19 mar. 2023.
NASCIMENTO, Cinara O., SAINZ, Ricardo L. Aprendizagem em Ambientes Virtuais: tecendo reflexões sobre espaço relacional-emocional. Revista Thema, v.14, nº.4, p. 149-158, 2017.
NASCIMENTO, Cinara Ourique do. O Engendramento coletivo da educação profissional e tecnológica a distância: histórias que contam as experiências dos polos de apoio presencial. 105 f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Química da Vida e Saúde) Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2015.
PALLOFF, Rena M.; PRATT, Keith. O aluno virtual: um guia para trabalhar com estudantes on-line. Porto Alegre: Artmed, 2004.
SILVA, Marcos André Betemps Vaz da. O que é a Educação a Distância: um guia para quem quer saber mais. São Paulo: Loyola, 2009.
TEIXEIRA, Teresa. Progressão parcial no ensino técnico: desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 4, p. 34-50, 2013. Disponível em: https://www.revistaprofessores.com/progresso. Acesso em: 05 maio 2023.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. São Paulo: Bookman, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 João Francisco de Castro Collares, Fernando Brod

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.