The four operations with deaf students: activities to verify knowledge
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4116Keywords:
Mathematical Education, Deafness, Arithmetic, Four operationsAbstract
This article aims to describe and analyze four meetings held with 5th grade deaf students from a bilingual school, in which we sought to understand their knowledge about the four operations. The theoretical framework will be based on discussions about teaching Mathematics aimed at the deaf in their context, in addition to concepts related to arithmetic used by Kamii (2001). The methodology will have a qualitative approach and will be carried out at the X School, in X, X. The subjects are 5th grade students in Elementary School, in 2024, and the researcher is the main teacher of the class. The activities were developed in four meetings, between March and July. Data collection was carried out through filming, photographs, and records from the researcher's field diary. Data analysis was descriptive, seeking to understand how the process of construction of these notions carried out by each student occurred. In this context, it was possible to verify the importance of continuous work with visual and concrete materials, in addition to the relevance of communication and dialogue between participants in their mother tongue, Libras.
Downloads
References
AMARAL, Fábio Costa do. O ensino de Matemática: uma abordagem do MDC com alunos surdos. 2019. 89f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2019.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Editora Porto, 2013.
BÖHM, Fabiane de Carvalho; GRÜTZMANN, Thaís Philipsen; LEBEDEFF, Tatiana Bolivar. O ensino de multiplicação e a Teoria dos Campos Conceituais: uma prática com alunos surdos. Revista Educar Mais, [S. l.], v. 7, p. 427–443, 2023. DOI: 10.15536/reducarmais.7.2023.3147. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/3147. Acesso em: 11 fev. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BUENO, Rosenilda Rocha. Ensino de matemática para alunos surdos. Curitiba, PR: Appris, 2021.
CASTRO, Elisabete Strelow de; GRÜTZMANN, Thaís Philipsen. Reflexões sobre possíveis entrelaçamentos entre a Educação Matemática e a Educação dos Surdos presentes nas produções entre 2010 e 2020. Revista Educar Mais, [S. l.], v. 7, p. 880–898, 2023. DOI: 10.15536/reducarmais.7.2023.3418. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/3418. Acesso em: 11 fev. 2025.
GATTO, Marcia Cristina. O uso do Material Dourado como recurso no ensino da adição e da subtração no primeiro ano do ensino fundamental: uma reflexão a partir dos livros didáticos. 2021, 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.
HONORA, Márcia. Inclusão educacional de alunos com surdez: concepção e alfabetização: ensino fundamental, 1º ciclo. São Paulo, SP: Cortez, 2014.
KAMII, Constance. Aritmética. Novas perspectivas: implicações da teoria de Piaget. Campinas, SP: Papirus, 2001.
NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius; BORGES Fábio Alexandre, FRIZZARINI, Silvia Teresinha. Os surdos e a inclusão: uma análise pela via do ensino de Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. In: NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius (Org.). Surdez, inclusão e matemática. 1. ed. Curitiba, PR: CRV, 2013. Cap. 7, p. 163-183.
NOGUEIRA, Beatriz Ignatius; VIANNA, Carlos Roberto. Eu também posso contar. In: NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius; BORGES Fábio Alexandre (Orgs.). Surdez, inclusão e matemática – Volume II. 1. ed. Curitiba, PR: CRV, 2023. Cap. 2, p. 45-61.
PINTO, Mariê Augusta de Souza; FONSECA, Maildson Araújo. Surdez, cognição e matemática: psicopedagogia, educação especial e inclusão. Curitiba, PR: Appris, 2021.
PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. Escola X, 2019.
QUADROS, Ronice Müller de. Libras. 1. ed. São Paulo, SP: Parábola, 2019.
RAMOS, Luzia Faraco. Conversas sobre números, ações e operações: uma proposta criativa para o ensino da matemática nos primeiros anos. São Paulo, SP: Ática, 2009.
SANTOS, Ilvanir da Hora. O ensino das quatro operações matemáticas para alunos surdos no ensino fundamental: estudo de caso. 2015. 76 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Claudia Adriana Avila da Silva, Thais Philipsen Grutzmann

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.