Schooled youngs in Viamão (RS): perceptions of themselves and youth
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4094Keywords:
youngs, youths, right to education, school, focus groupAbstract
The youth research field also seeks to analyze and understand the relationships of these subjects with education and school. The mayor objective of the research was to understand how young educated people from Viamão perceive and experience their youthful condition. To achieve this objective, seven observations were carried out at different times during the school routine and two Focus Groups were held, with the participation of 20 youngs. Data analysis used the content analysis and considered ethical issues such as the non-identification of young students and the school institution where the research was carried out. It was found that the young people studied are fully aware of their youthful condition and are able to perceive the different situations that young people face during their schooling period. Reconciling work and study was presented as the biggest difficulty for this peripheral youth, who live with the need to contribute to the family budget, traveling to work in Porto Alegre, without leaving school. This study, anchored in the Geographies of Youths, revealed the need to reflect the role of the school in the present, influencing the life projects of young people.
Downloads
References
ABRAMO, Helena Wendel. Condição juvenil no Brasil contemporâneo. In: ABRAMO, Helena Wendel; BRANCO, Pedro Paulo Martoni (org.). Retratos da juventude brasileira: análises de uma pesquisa nacional. 1. ed. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2005. p. 37-72.
ABRAMO, Helena Wendel. Considerações sobre a tematização social da juventude no Brasil. Revista Brasileira de Educação, São Paulo: ANPEd, n. 5, maio-agosto; n. 6, setembro-dezembro, p. 25-36, 1997. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1413-24781997000200004&script=sci_abstract. Acesso em: 10 de jan. 2025.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n° 510, de 7 de abril de 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 10 de jan. 2025.
BRASIL. Lei nº 12.852, de 5 de agosto de 2013. Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os princípios e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude - SINAJUVE. Brasília, 5 ago. 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12852 Acesso em: 10 de jan. 2025.
CASSAB, Clarice. Contribuição à construção das categorias jovem e juventude: uma introdução. Revista de História, Juiz de Fora, v. 17, n. 2, p. 145-159, 2011.
CASSAB, Clarice. Pensando juventudes e cidade a partir da experiência de jovens cotistas. In: OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel (org.). Geografias das Juventudes. Porto Alegre, RS: GEPJUVE, 2023. p. 191.
CONCEIÇÃO, Lilian Feingold. Coordenação Pedagógica: princípios e ações em formação de professores e formação do estudante. Porto Alegre: Mediação, 2010.
FERREIRA, Priscylla Ramalho Dias; OLIVEIRA, Sebastião Everton de. Juventudes e Participação Política. Belo Horizonte: Fino Traço Editora, 2021. Ebook, 40 p.
GIL, Antonio Carlos et al. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GREQUE JUNIOR, Leonardo da Silva; COLARE, Vitória Lima; CHAIGAR, Vânia Alves Martins; CORRÊA, Alisson Souza. Juventudes escolares e o direito à escuta: Algumas considerações. Anais do Seminário de Educação, Diversidade e Direitos Humanos, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 01–05, 2024. DOI: 10.56579/sedh.v2i1.1137. Disponível em: <https://revistas.ceeinter.com.br/anaisdoseminarioeducacaodiversid/article/view/1137> . Acesso em: 10 de jan. 2025.
GROPPO, Luís Antonio. Teorias críticas da juventude: geração, moratória social e subculturas juvenis. Em Tese, Florianópolis, v. 12, n. 1, jan./jul. 2015.
GROPPO, Luis Antonio. Juventudes: Sociologia, Cultura e Movimentos. Alfenas: Universidade Federal de Alfenas, 2016.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Somos jovens: o ensino de geografia e a escuta das juventudes. 2015. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: <https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/128887> . Acesso em: 10 de jan. 2025.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Juventudes e Educação: estado da arte de publicações em revistas A1 de universidades federais brasileiras (2010 – 2019). Revista Educar Mais, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 358–372, 2021. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2279. Acesso em: 13 jan. 2025.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Geografias das juventudes: A construção do estado da arte na pós-graduação brasileira. Para Onde!?, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 59–78, 2023. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/index.php/paraonde/article/view/130242> . Acesso em: 10 de jan. 2025.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel (org.). Geografias das Juventudes. Porto Alegre, RS: GEPJUVE, 2023. 191 f.
PAIS, J. M. Das regras do método, aos métodos desregrados. Tempo Social, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 85–111, jan. 1996.
PINTO, Danielle Kepe de Souza; IMBRIZI, Jaquelina Maria. Pontes na assistência social: a criação de um dispositivo de cuidado entre juventudes. Estilos da Clínica, São Paulo, Brasil, v. 26, n. 3, p. 616–631, 2021. DOI: 10.11606/issn.1981-1624.v26i3p616-631. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/178050> . Acesso em: 10 de jan. 2025.
REIS, A. A. C. dos; MALTA, D. C.; FURTADO, L. A. C. Desafios para as políticas públicas voltadas à adolescência e juventude a partir da Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE). Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 23, n. 9, p. 2879–2890, set. 2018.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.
SEPÚLVEDA, María Eugenia Villa. Del concepto de juventud al de juventudes y al de lo juvenil. Revista Educación y Pedagogía, Medellín, v. 23, n. 60, p. 147-157, maio-agosto 2011. Disponível em: <https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/REYP60-Villa> Acesso em: 10 de jan. 2025.
SILVA, Gabrielle Bezerra da; OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Quem são os jovens que vivenciam o “novo” Ensino Médio? Um estudo de caso em Porto Alegre/RS. Revista Educar Mais, [S. l.], v. 7, p. 915–930, 2023. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/3442. Acesso em: 13 jan. 2025.
SOUZA, Regina Magalhães de. Protagonismo juvenil: o discurso da juventude sem voz. Revista Brasileira de Adolescência e Conflitualidade, v. 1, n. 1, p. 1-28, 2009. Disponível em: <https://www.usp.br/ReginaMagalhaes_Protagonismo-juvenil-o-discurso-da-juventude-sem-voz.pdf> . Acesso em: 10 de jan. 2025.
TOMIZAKI, K.; DANILIAUSKAS, M. A pesquisa sobre educação, juventude e política: reflexões e perspectivas. Pro-Posições, Campinas, v. 29, n. 1, p. 214–238, jan. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Raquel Amaro da Silveira Torres, Victor Hugo Nedel Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.