Schooled youngs in Viamão (RS): perceptions of themselves and youth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4094

Keywords:

youngs, youths, right to education, school, focus group

Abstract

The youth research field also seeks to analyze and understand the relationships of these subjects with education and school. The mayor objective of the research was to understand how young educated people from Viamão perceive and experience their youthful condition. To achieve this objective, seven observations were carried out at different times during the school routine and two Focus Groups were held, with the participation of 20 youngs. Data analysis used the content analysis and considered ethical issues such as the non-identification of young students and the school institution where the research was carried out. It was found that the young people studied are fully aware of their youthful condition and are able to perceive the different situations that young people face during their schooling period. Reconciling work and study was presented as the biggest difficulty for this peripheral youth, who live with the need to contribute to the family budget, traveling to work in Porto Alegre, without leaving school.  This study, anchored in the Geographies of Youths, revealed the need to reflect the role of the school in the present, influencing the life projects of young people.

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Author Biographies

Raquel Amaro da Silveira Torres, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Licenciada em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestranda em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Victor Hugo Nedel Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Licenciado e Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pós-Doutorado em Educação (área: Educação e Juventudes) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e Sociologia (área: Sociologia das Juventudes) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É Professor Adjunto e Pesquisador do Departamento de Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É membro do Observatório do Ensino Médio do Rio Grande do Sul. Realizou formação em psicanálise. Foi professor nas redes pública e privada em Porto Alegre. Foi escritor do Sistema FTD de Ensino. É líder do GEPJUVE - Grupo de Estudos e Pesquisas em Juventudes e Educação (UFRGS/CNPq). É vice-líder do GPICCE - Grupo de Pesquisa em Iniciação Científica, Ciência e Educação (UFRGS/CNPq). Participa dos seguintes Grupos de Pesquisa: Grupo de Estudos e Pesquisa sobre as questões sociais na escola (PUCRS); Grupo de Pesquisa Formação Continuada de Professores (UFRGS); Grupo de Pesquisa Pensamento e Ruptura em Educação no Contemporâneo (IFFar); Grupo de Estudos em Juventudes e Políticas Públicas (UFRGS). Seus principais interesses de pesquisa giram em torno dos seguintes temas: Culturas Juvenis Contemporâneas; Juventudes; Jovens; Sociologia das Juventudes; Educação; Ensino de Geografia; Geografia Urbana; Territorialidades; Iniciação Científica; Escola Básica.

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Published

2025-04-04

How to Cite

Torres, R. A. da S. ., & Oliveira, V. H. N. (2025). Schooled youngs in Viamão (RS): perceptions of themselves and youth. Educar Mais, 9, 1–21. https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4094