Youth students and the “new” High School: an (anti)policy in question?
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3935Keywords:
youth, youngs, students, New High School, (anti)policyAbstract
In recent years, High School has become the subject of intense debates in the field of education due to the “reform” imposed by Law 13.415/2017. Considering school-aged youth as one of the main actors in this scenario, the aim of the present research was to investigate how the insertion of young people from a public school in the state network, located in Porto Alegre/RS, was occurring in discussions about the “New” High School. The qualitative investigation, in the form of a case study, collected data through the conduct of a focus group with young students from Regular High School and members of the Student Union of the school in question. During the dialogue, themes such as work, urban mobility, and mental health emerged, standing out as elements that characterize the youth condition of the participants. Regarding the “new” education model, overall, the group expresses dissatisfaction, particularly concerning access to Higher Education in their life and future plans. The discussion developed in the text and the results produced throughout the focus group indicate that the “New” High School can be interpreted as a (anti)policy for educated youth.
Downloads
References
ABRAMO, Helena Wendel. Considerações sobre a tematização social da juventude no Brasil. Revista Brasileira de Educação. São Paulo: ANPEd, n. 5, maio-agosto; n. 6, setembro-dezembro, p.25-36, 1997. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1413-24781997000200004&script=sci_abstract. Acesso em: 09 abr. 2024.
Após reforma do ensino médio, alunos têm aulas de 'O que rola por aí', 'RPG' e 'Brigadeiro caseiro'. O Globo, 13 fev. 2023. Disponível em: https://oglobo.globo.com/brasil/noticia/2023/02/aula-de-rpg-ou-de-cuidados-com-o-pet-professores-e-pais-criticam-disciplinas-inusitadas-do-novo-ensino-medio.ghtml. Acesso em: 09 abr. 2024.
BARBOUR, Rosaline. Grupos focais: coleção pesquisa qualitativa. Bookman Editora, 2009.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Lei nº 12.852, de 5 de agosto de 2013. Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os [...]. Brasília, 5 ago. 2013. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12852.htm. Acesso em: 09 abr. 2024.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, [...]. Brasília, 16 fev. 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 09 abr. 2024.
BRASIL. Lei nº 13.935, de 11 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica. Brasília, 11 dez. 2019. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/lei/l13935.htm. Acesso em: 09 abr. 2024.
BRASIL. MEC. Inep. Censo Escolar da Educação Básica 2023: Resumo Técnico. Brasília, 2024. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2023.pdf. Acesso em: 09 abr. 2024.
BRASIL. MEC. Inep. Nível Socioeconômico (Inse). Brasília, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais/nivel-socioeconomico. Acesso em: 10 abr. 2024.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n° 510, de 7 de abril de 2016. Brasília, 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. 10 abr. 2024.
CARLOS, Euzeneia; DOWBOR, Monika; ALBUQUERQUE, Maria do Carmo. Efeitos de movimentos sociais no ciclo de políticas públicas. Caderno CRH, v. 34, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccrh/a/XZ6RkGC5yJrZLmxsG4Msv6R/. Acesso em: 26 abr. 2024.
CULAU, Giovanni; SILVA, Airton. Artigo | Estudantes com TRI Escolar despenca 77% na atual gestão de Porto Alegre. Brasil de Fato RS, 3 mai. 2023. Disponível em: https://www.brasildefators.com.br/2023/05/03/artigo-estudantes-com-tri-escolardespenca-77-na-atual-gestao-de-porto-alegre. Acesso em: 13 abr. 2024.
DAYRELL, Juarez. A escola “faz” as juventudes? reflexões em torno da socialização juvenil. Educação & Sociedade, v. 28, n. 100, p.1105-1128, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/RTJFy53z5LHTJjFSzq5rCPH/?format=html. Acesso em: 09 abr. 2024.
FERRETTI, Celso João. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Estudos avançados, v. 32, p. 25-42, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/RKF694QXnBFGgJ78s8Pmp5x/?lang=pt&format=html. Acesso em: 13 abr. 2024.
FERRETI, Celso João; SILVA, Monica Ribeiro da. Reforma do Ensino Médio no contexto da Medida Provisória n° 746/2016: Estado, currículo e disputas por hegemonia. Educação & Sociedade, v. 38, p.385-404, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/LkC9k3GXWjMW37FTtfSsKTq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 09 abr. 2024.
FIGUEIRÔA, Plínio Xavier de; MIRANDA, Humberto da Silva. Adolescentes-Jovens e o Grêmio Estudantil na escola pública: questões sobre participação. Cadernos do Aplicação, v. 34, n. 1, 2021. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/CadernosdoAplicacao/article/view/111030. Acesso em: 09 abr. 2024.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 7. ed. [2° Reimp.]. Barueri: Atlas, 2023.
GROPPO, Luís Antonio; SILVEIRA, Isabella Batista. Juventude, classe social e política: reflexões teóricas inspiradas pelo movimento das ocupações estudantis no Brasil. Argumentum, v. 12, n. 1, p.7-21, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/30125. Acesso em: 09 abr. 2024.
HARVEY, David. O neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Juventudes e educação: estado da arte de publicações em revistas A1 de Universidades Federais Brasileiras (2010 - 2019). Revista Educar Mais, v. 5, n. 2, p.358-372, 2021. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2279. Acesso em: 09 abr. 2024.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel et al. Culturas juvenis e temas sensíveis ao contemporâneo: uma entrevista com Carles Feixa Pampols. Educar em Revista, v. 34, p. 311-325, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/V3LyTqKVFwfz6ZGNnfVVHbz/. Acesso em: 09 abr. 2024.
PAIS, José Machado; CAIRNS, David; PAPPÁMIKAIL, Lia. Jovens europeus: retrato da diversidade. Tempo social, v. 17, p. 109-140, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/KqRBrN38XXzfy35s7CjBktb/?format=html&lang=pt. Acesso em: 27 abr. 2024.
PESTANA, Graziele de Jesus; LIMA, Ângela Maria de Sousa. A BNCC do ensino médio no contexto da lei nº 13.415/2017: desafios e perspectivas para as juventudes das escolas públicas. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 40, n. 2, p.147-166, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1676-54432019000200002. Acesso em: 13 abr. 2024.
RIBEIRO, Eliane; MACEDO, Severine. Notas sobre políticas públicas de juventude no Brasil: conquistas e desafios. Revista de Ciencias Sociales, v. 31, n. 42, p. 107-126, 2018. Disponível em: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S0797-55382018000100107&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 26 abr. 2024.
SANTOS, José Erimar dos. O lugar da Geografia na BNCC e na Reforma do Ensino Médio: aprofundamento de deficientes cívicos. Anais... VII ENALIC; VII Encontro Nacional das Licenciaturas; VI Seminário do PIBID e I Seminário do Residência Pedagógica. Fortaleza/CE, 2018. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/editora/anais/enalic/2018/443-55877-30112018- 232928.pdf. Acesso em: 13 abr. 2024.
SILVA, Monica Ribeiro da; SCHEIBE, Leda. Reforma do ensino médio: pragmatismo e lógica mercantil. Retratos da Escola, v. 11, n. 20, p.19-31, 2017. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/769. Acesso em: 13 abr. 2024.
SILVEIRA, Éder da Silva et al. O “novo” ensino médio: apontamentos sobre a retórica da reforma, juventudes e o reforço da dualidade estrutural. Revista Pedagógica, v. 20, n. 43, p.101-118, 2018. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/3992. Acesso em: 13 abr. 2024.
SOUZA, Celina. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, p. 20-45, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/6YsWyBWZSdFgfSqDVQhc4jm/?for. Acesso em: 26 abr. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gabrielle Bezerra da Silva, Victor Hugo Nedel Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.