Astrochemistry: promoting scientific literacy through contextualization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3883

Keywords:

Scientific Literacy, Meaningful Learning, Astrochemistry

Abstract

TThis work's main objective is to promote scientific literacy through the teaching of Chemistry contextualized in Astronomy, with the aim of awakening the interest of high school students in science. Astronomy is a science that may require interdisciplinary knowledge, which arouses curiosity and interest and, by including it in high school, aiming to promote scientific literacy, it can complement learning and contribute to the formation of more critical and science-aware citizens. importance of science in society. To achieve our objective, a digital book was produced that meets the work in which it seeks to present topics related to Chemistry and Astronomy to high school students in an integrated, contextualized and grounded way in Meaningful Learning, thus allowing a broader understanding and significance of scientific concepts. Research data was collected through Concept Maps, Logbooks and questionnaires, and subsequently analyzed using Bardin's Content Analysis. This methodology allowed us to identify that students had a greater understanding of the relationships between the sciences of Chemistry and Astronomy.

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Author Biographies

Jefferson Oliveira Pereira, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Graduado em Química Licenciatura, na Universidade Federal do Pampa Campus Bagé-RS. Participou como bolsista do projeto de extensão Capacitação para o uso de tecnologias da informação e comunicação no ensino. Também atuou como bolsista do planetário da Unipampa Campus Bagé e do programa de Residência Pedagógica. Atualmente mestrando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC) da Unipampa Campus Bagé.

Guilherme Frederico Marranghello, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Possui graduação em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998), mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000) e doutorado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003). Fez pós-doutorado no Observatoire de la Côte d'Azur e no INPE. Atualmente é Professor Titular da Universidade Federal do Pampa. Possui trabalhos nas áreas de física nuclear, astrofísica, gravitação, ensino de física e ensino de astronomia. Trabalha principalmente com a Divulgação e Popularização da Astronomia coordenando o projeto Astronomia para Todos. 

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Published

2024-06-29

How to Cite

Oliveira Pereira, J., & Frederico Marranghello, G. . (2024). Astrochemistry: promoting scientific literacy through contextualization. Educar Mais, 8, 431–451. https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3883