Astrochemistry: promoting scientific literacy through contextualization
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3883Keywords:
Scientific Literacy, Meaningful Learning, AstrochemistryAbstract
TThis work's main objective is to promote scientific literacy through the teaching of Chemistry contextualized in Astronomy, with the aim of awakening the interest of high school students in science. Astronomy is a science that may require interdisciplinary knowledge, which arouses curiosity and interest and, by including it in high school, aiming to promote scientific literacy, it can complement learning and contribute to the formation of more critical and science-aware citizens. importance of science in society. To achieve our objective, a digital book was produced that meets the work in which it seeks to present topics related to Chemistry and Astronomy to high school students in an integrated, contextualized and grounded way in Meaningful Learning, thus allowing a broader understanding and significance of scientific concepts. Research data was collected through Concept Maps, Logbooks and questionnaires, and subsequently analyzed using Bardin's Content Analysis. This methodology allowed us to identify that students had a greater understanding of the relationships between the sciences of Chemistry and Astronomy.
Downloads
References
AUSUBEL, David P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa, 2003. Disponível em: https://www.uel.br/pos/ecb/pages/arquivos/Ausubel_2000_Aquisicao%20e%20retencao%20de%20conhecimentos.pdf Acesso em 22 de abril de 2024.
BRITO, B. W. D. C. S.; BRITO, L. T. S.; SALES, E. D. S. Ensino por investigação: uma abordagem didática no ensino de ciências e biologia. Revista Vivências em Ensino de Ciências, v. 2, n. 1, p. 54–60, 2018 Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/vivencias/article/view/238687 Acesso em 22 de abril de 2024.
CRUZ, V.L.G.; SOUSA, P.B.; SOUSA, L.M.; PASSOS, A.G.F.; LEAL, R.C. Extração do DNA da banana: aliando teoria e prática no ensino de ácidos nucleicos em Bioquímica. 10° Simpósio Brasileiro de Educação Química, Teresina - Pi, p. 1-1, 2012. Disponível em: https://www.abq.org.br/simpequi/2012/trabalhos/219-13358.html Acesso em 22 de abril de 2024.
DOS SANTOS, Fernanda Marsaro. Análise de conteúdo: a visão de Laurence Bardin. 2012.
DUQUE, Cleiciane Antunes; AGUIAR, Caroline Klesse; SILVA, Karinna Andressa; OLIVEIRA, Jean Carlos Soares; MORETTI, Roberta Lima. O sistema solar em escala: uma proposta pedagógica crítica para o ensino de ciências. CONEDU, 2016. p. 1-6. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2016/TRABALHO_EV056_MD4_SA18_ID6285_17082016193637.pdf. Acesso em 22 de abril de 2024.
FREITAS, Leandro Carlos Lima; COSTA, Wendel Lisboa; SITKO, Camila Maria; CHAGAS, Maria Liduína. RPG educacional para o ensino de Química, Física e Astronomia: a aventura estelar. Research, Society and Development, [s. l.], v. 10, ed. 11, p. 1 - 11, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/19670/17674. Acesso em 12 junho de 2024.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de Pesquisa. 1. ed. rev. Porto Alegre: UFRGS, 2009. 120 p. ISBN 978-85-386-0071-8. Disponível em: https://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf Acesso em 22 de abril de 2024.
GIORDAN, Marcelo. O papel da experimentação no ensino de ciências. Química nova na escola, v. 10, n. 10, p. 43-49, 1999. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc10/pesquisa.pdf Acesso em 22 de abril de 2024.
GOUW, Ana Maria Santos; BIZZO, Nelio Marco Vincenzo. A percepção dos jovens brasileiros sobre suas aulas de Ciências1. Educar em Revista, p. 277-292, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/R4rQtvkHhpZgLkhtbKVrR6J/?format=pdf Acesso em 22 de abril de 2024.
GUEDES, Sharon; MARRANGHELLO, Guilherme; KIMURA, Rafael. Aprendizagem Baseada em Equipes E Jogos Educacionais: Integrando a Física e a Química Através Da Astronomia. Revista ENCITEC. 10. 115. 10.31512/encitec.v10i3.3518, 2020, Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/346883885_APRENDIZAGEM_BASEADA_EM_EQUIPES_E_JOGOS_EDUCACIONAIS_INTEGRANDO_A_FISICA_E_A_QUIMICA_ATRAVES_DA_ASTRONOMIA Acesso em 10 de junho de 2024.
IDiverSE resourses. Disponível em: https://idiverse.eu/idiverse-resourses/ Acesso em 22 de abril de 2024.
Learning resources - science museum group. Disponível em: https://learning.sciencemuseumgroup.org.uk/learning-resources/ Acesso em 22 de abril de 2024.
MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem Significativa Crítica. Disponível em: http://moreira.if.ufrgs.br/apsigcritport.pdf Acesso em 22 de abril de 2024.
MOREIRA, M. A. Unidades de Enseñanza Potencialmente Significativas – UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista / Meaningful Learning Review, Porto Alegre, v. 1, n. 2, p.43-63. 2011. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/~moreira/UEPSport.pdf Acesso em 22 de abril de 2024.
MOREIRA, Marco Antonio. Mapas conceituais e aprendizagem significativa (concept maps and meaningful learning). Aprendizagem significativa, organizadores prévios, mapas conceituais, diagramas V e Unidades de ensino potencialmente significativas, v. 41, 2012. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/~moreira/mapasport.pdf. Acesso em 22 de abril de 2024.
MOREIRA, Marco Antonio. Pesquisa básica em educação em ciências: uma visão pessoal. Revista Chilena de Educación Científica, v. 3, n. 1, p. 10-17, 2004. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/~moreira/Pesquisa.pdf Acesso em 22 de abril de 2024.
NOVAK, Joseph D.; CAÑAS, Alberto J. A teoria subjacente aos mapas conceituais e como elaborá-los e usá-los. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1298/944 Acesso em 22 de abril de 2024.
OLIVEIRA, Elane Santos de. Um olhar diferente para o universo: uso do planetário para o ensino de astroquímica. 2022. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Astronomia) – Unidade Acadêmica de Educação a Distância e Tecnologia, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2022. Disponível em: https://repository.ufrpe.br/handle/123456789/4547 . Acesso em 2 de maio de 2024.
PASTANA, V.G.S; TOLOSA, F.E.; SOUZA, J.P.I. Evolução Estelar: Uma Sequência Didática Envolvendo Astroquímica no 9° ano do Ensino Fundamental. In: 19° SIMPEQUI, 2022, S/l. IMPEQUI - 19° SIMPEQUI [...]. [S. l.: s. n.], 2022. Tema: Astroquímica, p. 1-1. Disponível em: https://www.abq.org.br/simpequi/2022/trabalhos/90/24277-22903.html. Acesso em 3 jun. 2024.
POZO, Juan Ignacio et al. A Solução de Problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: ArtMed, 1998. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/6831/mod_resource/content/4/pozo-cap%201%20.pdf Acesso em 22 de abril de 2024.
SALCIDES, Patricia Ferreira; PRATA, Leonardo de Almeida. PROPOSTA DE UMA AULA INTERDISCIPLINAR DE QUÍMICA E ASTRONOMIA: ESPECTROSCOPIA. I Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, Rio de Janeiro, p. 1 - 8, 2011. Disponível em: https://www.sab-astro.org.br/wp-content/uploads/2017/03/SNEA2011_TCP14.pdf. Acesso em 11 de junho de 2024
SASSERON, Lúcia Helena; DE CARVALHO, Anna Maria Pessoa. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em ensino de ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011. Disponível em: http://143.54.40.221/index.php/ienci/article/view/246 Acesso em 22 de abril de 2024.
SOUZA, Nádia; BORUCHOVITCH, Evely (2010). Mapas conceituais: Estratégia de ensino/aprendizagem e ferramenta avaliativa. Educação em Revista, 26(3), 195-218. https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000300010 Acesso em 22 de abril de 2024.
TAVARES, Romero. Construindo mapas conceituais. Ciências & cognição, v. 12, 2007. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/pdf/v12/m347187.pdf Acesso em 22 de abril de 2024.
Vito Technology Inc. (2024). Star Walk [Aplicativo móvel]. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vitotechnology.StarWalk2Free Acesso em 22 de abril de 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jefferson Oliveira Pereira, Guilherme Frederico Marranghello
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.