Who are the young people experiencing the “new” High School? A case study in Porto Alegre/RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3442

Keywords:

Young people, Youth, Youth experiences, School, New High School

Abstract

The High School “Reform” (Law 13,415/2017) was approved in 2017 and has recently been implemented in educational institutions across the country, impacting millions of young students. The main objective of this article is to present the youth conditions of a group of educated young people linked to the Student Union of a state public school located in Porto Alegre/RS. Qualitative research, in the format of a case study, produced data from a focus group with five youths. It was possible to understand some of the subjects' perceptions about what being young means and how they experience this phase of life. Work, urban mobility and mental health emerged as important analytical categories that made it possible to analyze the youthful condition of the researched subjects. It is considered that the results obtained provoked discussions and understandings in terms of getting to know the research participants, as well as their school and youth experiences.

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Author Biographies

Gabrielle Bezerra da Silva, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL - UFRGS

Licenciada em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Victor Hugo Nedel Oliveira, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL - UFRGS

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Licenciado e Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pós-Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É Professor Adjunto e Pesquisador do Departamento de Geografia e do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Foi Professor Visitante na Universidad de Valladolid (UVa/Espanha) e na Universidad Nacional de La Plata (UNLP/Argentina). É membro do Observatório do Ensino Médio do Rio Grande do Sul. Realizou formação em psicanálise. Foi professor da escola básica por mais de 10 anos nas redes pública estadual e federal e na rede privada, em Porto Alegre/RS. É líder do GEPJUVE - Grupo de Estudos e Pesquisas em Juventudes e Educação (UFRGS/CNPq). Participa de diversos Grupos de Pesquisa. É parecerista AdHoc de diversos periódicos científicos. Seus principais interesses de pesquisa giram em torno dos seguintes temas: Culturas juvenis contemporâneas; Juventudes; Jovens; Sociologia e Geografias das Juventudes; Educação/Escola; Ensino de Geografia; Geografia Urbana; Território/Territorialidades.

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Published

2023-12-05

How to Cite

Bezerra da Silva, G., & Nedel Oliveira, V. H. (2023). Who are the young people experiencing the “new” High School? A case study in Porto Alegre/RS. Educar Mais, 7, 915–930. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3442