Building pyramids through the interactive cycle in initial teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2964

Keywords:

Geometric constructions, Interaction, Quéops' pyramid

Abstract

Discussing content of mathematics and its teaching is contributing to the advent of new methodological strategies in order to make the educational process more efficient. In the context of undergraduate courses, the discussion in this training environment provides the opportunity for the graduate to have better skills and competences to plan and execute reflective classes in the construction of knowledge. In this sense, a workshop on the construction of pyramids was proposed in a teaching practice class at a university located in the interior of the state of Amazonas. The methodological approach adopted in the intervention is the interactive cycle that integrates interactively structured stages to promote learning. The group of sixteen students was divided into four groups and the phases had the presentation of the Quéops' pyramid, perpendicular lines, medians, equilateral triangle and regular tetrahedron. In the evaluation stages, the construction of an oblique pyramid was requested and this activity allowed the discussion of the relationship between its volume and the cube. A straight pyramid with a square base was also built by the future teachers, in which the solid led to a re-discussion about the Quéops' pyramid, which has a similar shape, closing the cycle of activities planned for the intervention. The results show that the students were able to follow the construction of polyhedra and when immersed in activities of the same nature, they are able to apply the acquired knowledge to other pyramid formats. With the interactive cycle completed, this methodology can be understood as an appropriate route to carry out tasks that promote learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Otávio Paulino Lavor, Universidade Federal Rural do Semi-árido - UFERSA

Possui graduação em Bacharelado em Física pela Universidade Estadual do Ceará (2011), graduação em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (2011), graduação em Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Metodista de São Paulo (2010), mestrado em Física pela Universidade Federal do Ceará (2013) e doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2015). Atualmente é professor da Universidade Federal Rural do Semi-Árido. Tem experiência na área de Física e Matemática, com ênfase em Equações Diferenciais, Física Matemática e Telecomunicações, atuando principalmente nos seguintes temas: equações diferencias especiais e aplicações, antenas de microfita, ensino de física e de matemática.

Maria Cristiane Magalhães Brandão, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (2002), mestrado em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (2004) e doutorado em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (2014). Atualmente é professor assistente da Universidade Estadual do Ceará atuando principalmente nos seguintes temas: curvatura, riemannian submersions, superfície, parabolicity e curvas.

Elrismar Auxiliadora Gomes Oliveira, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

É professora adjunta da Universidade Federal do Amazonas no Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente desde 2009. Orientadora no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Humanidades - PPGECH. Possui especialização em Ensino de Física pela Universidade Federal de Ouro Preto (2000). Cursou mestrado em Ensino de Ciências pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2008) e doutorado em Ensino de Ciências (ênfase em Física) pela Universidade de São Paulo - USP (2017). Foi professora de Ciências Naturais e Física na rede particular e pública de Minas Gerais entre 1990 e 2009. Realiza pesquisas na área de Ensino de Ciências, com ênfase em Ensino de Física e Astronomia, abordando principalmente temas relacionados com processos de ensino-aprendizagem de conceitos, interdisciplinaridade, diversidade, alfabetização científica e suas implicações na qualidade dos materiais didáticos e em práticas da sala de aula.

References

ALMEIDA, Flabruna Mendes de; SOUSA, Ana Cláudia Gouveia de; SANTOS, Christian Eduardo Aragão dos. Conhecimentos compartilhados por professores e futuros professores na elaboração e análise colaborativa de situações aditivas. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 8, n. 23, p. 1028–1043, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/5110. Acesso em: 22 abr. 2022.

ARINOS, Cleide Ribeiro Mota; SILVA, Camila de Oliveria da. Possibilidades didáticas com construções geométricas para os anos finais do ensino fundamental: um estudo com o teorema de Pitágoras. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 8, n. 23, p. 269–285, 2021. DOI: 10.30938/bocehm.v8i23.5101. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/5101. Acesso em: 23 abr. 2022.

CRUZ, Roseildo Nunes da; CARBO, Leandro; VILELA, Marcos Vinicius Ferreira. Formação de Professores no IFMT: um Estudo Sobre o Histórico, Perfil do Egresso e a Organização Curricular de Licenciaturas em Ciências da Natureza – Habilitação em Biologia. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 22, n. 3, p.346-354, 2021. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsskroton.com.br/article/view/8335. Acesso em: 22 abr. 2022.

FERREIRA, Cezar Augusto; SILVA, Marta Maria da; CEDRO, Wellington Lima. Professores de matemática em formação inicial elaborando uma situação desencadeadora de aprendizagem no Clube de Matemática. Revemop, v. 3, p. e202121, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4840/3819. Acesso em: 22 abr. 2022.

GALERA, Sandra Iris Naveiro; OLIVEIRA, Paulo César. Pontos notáveis do triângulo: um estudo através da resolução de problemas. Revista Ensin@ UFMS, v. 2, n. Esp., p. 119-142, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/anacptl/article/view/14467. Acesso em: 23 abr. 2022.

GONÇALVES, Bruna Maria Vieira; CARDOSO, Mikaelle Barboza; MORAES, Jane Bezerra de. Uma sequência didática para o ensino do teorema de pitágoras a partir de construções geométricas. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 8, n. 22, p. 102–116, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/3935. Acesso em: 23 abr. 2022.

NASCIMENTO, Francisco Jeovane do; CASTRO, Eliziane Rocha; LEITE, Luciana Rodrigues; LIMA, Maria Socorro Lucena. O diálogo como experiência constituinte na formação inicial do professor de Matemática. Práxis Educativa, v. 16, p. 1-14, 2021. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16556/209209214218. Acesso em: 22 abr. 2022.

LECRER, Ohanna Peres Varela Garcia; PAZUCH, Vinícius. Reflexão sobre o processo de elaboração de tarefas de geometria espacial em um movimento formativo de professores. REMATEC, v. 16, n. 37, p. 97-122, 2021. Disponível em: http://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/280/261. Acesso em: 18 abr. 2022.

LAVOR, Otávio Paulino. Ciclo interativo: novas possibilidades de ensino. Educação & Linguagem, v.7, n. 1, p. 55 – 61, 2020. Disponível em: https://www.fvj.br/revista/wp-content/uploads/2020/06/4_REdLi_2020.1.pdf. Acesso em: 18 abr. 2022.

LAVOR, Otávio Paulino; OLIVEIRA, Elrismar Auxiliadora Gomes. Grandezas proporcionais: sequência didática na formação inicial de professores. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 10, n. 1, p. e22014, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13476. Acesso em: 22 abr. 2022.

SILVA, José Augusto Lopes da. Concepções e práticas de professores do município de Moju/Pará a respeito do ensino de geometria e construções geométricas. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, v. 8, n. 1, p. e2003, 2022. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4987. Acesso em: 23 abr. 2022.

SOUSA, Erika Eduarda Araújo; SANTOS, Kelly Karina. Resolução geométrica de equações do segundo grau: métodos que fazem uso de régua e compasso. RCT - Revista de Ciência e Tecnologia, v. 7, p. 1-21, 2021. ISSN 2447-7028. Disponível em: https://revista.ufrr.br/rct/article/view/6599. Acesso em: 23 abr. 2022.

Published

2022-10-06

How to Cite

Lavor, O. P., Magalhães Brandão, M. C., & Gomes Oliveira, E. A. (2022). Building pyramids through the interactive cycle in initial teacher training. Educar Mais, 6, 914–923. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2964