History of Science in the early years of Elementary School: a discussion with teachers of the early years in a collaborative group

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2928

Keywords:

History of Science, Science teaching, Teacher training

Abstract

In this article we discuss the importance of introducing the History of Science in the early years of elementary school, trying to give voice and listen to the general teachers who are at this level of education. We defend the position that the knowledge of the History of Science contributes to a more favorable environment for the teaching of science in this segment of education, since the teachers are not specialists and the approach of the History of Science in teaching contributes to a more humanistic teaching, focusing more on the process of construction of scientific knowledge than on complex and traditional concepts. The article addresses the path of professional development of teachers of the early years of elementary education in two municipal schools of Barra Mansa (RJ) who related in an interdependent and collaborative way in order to rethink the teaching of science in the early years and plan teaching strategies involving the History of Science. Teacher training proved to be a good way for the History of Science to shed light on the meaning of school knowledge and, in this way, bring the school closer to the lived world.

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Author Biographies

Lucas Guimarães, Secretaria Municipal de Educação de Barra Mansa

Doutor em Ensino de Ciências pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Mestre em Ensino de Ciências pela mesma instituição (2018). Possui graduação em Química pela Universidade de Taubaté (2015) e graduação em Ciências Biológicas-LICENCIATURA pela Fundação Educacional Rosemar Pimentel (2010). Atualmente é professor de ciências da Prefeitura Municipal de Volta Redonda, professor de ciências da Prefeitura Municipal de Barra Mansa, articulador de ciências da Prefeitura Municipal de Barra Mansa e atuando principalmente nos seguintes temas: História da Ciência no Ensino; Experimentação; Química no Ensino Fundamental.

Denise Leal de Castro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - IFRJ

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Habilitação em Química pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (1989), mestrado em Química pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (1996) e doutorado em Química pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2000). Atua como professora nos cursos de Licenciatura em Química e Mestrado em ensino de ciências do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, Campus Nilópolis. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Química dos Produtos Naturais e Ensino de Química.

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Published

2022-10-06

How to Cite

Guimarães, L., & Castro, D. L. de. (2022). History of Science in the early years of Elementary School: a discussion with teachers of the early years in a collaborative group. Educar Mais, 6, 924–936. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2928