History of Science in the early years of Elementary School: a discussion with teachers of the early years in a collaborative group
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2928Keywords:
History of Science, Science teaching, Teacher trainingAbstract
In this article we discuss the importance of introducing the History of Science in the early years of elementary school, trying to give voice and listen to the general teachers who are at this level of education. We defend the position that the knowledge of the History of Science contributes to a more favorable environment for the teaching of science in this segment of education, since the teachers are not specialists and the approach of the History of Science in teaching contributes to a more humanistic teaching, focusing more on the process of construction of scientific knowledge than on complex and traditional concepts. The article addresses the path of professional development of teachers of the early years of elementary education in two municipal schools of Barra Mansa (RJ) who related in an interdependent and collaborative way in order to rethink the teaching of science in the early years and plan teaching strategies involving the History of Science. Teacher training proved to be a good way for the History of Science to shed light on the meaning of school knowledge and, in this way, bring the school closer to the lived world.
Downloads
References
ALCHIN, D. How not to Teach History in Science. Journal of College Science Teaching, v. 30, n.1, 2000 p.33-37.
AYMERICH, M.I,; MARTÍNEZ, A.G.; GATICA, M. Q.;ADÚRIZ BRAVO, A. Historia, filosofía y didáctica de las ciencias : aportes para la formación del profesorado de ciências. Bogotá : Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2016.
BARP, E. ; KLAUTAU, F. D. ; MORAES, V. ; BELLETTATO, R. D. ; BELTRAN, M. H. R. . Formação continuada: cursos e eventos. In: BELTRAN, Maria H.R.; TRINDADE, Laís dos S. P.. (Org.). História da Ciência e Ensino: abordagens interdisicplinares. 1ed.São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017, v. 1, p. 142-156.
BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Editora Vozes Limitada, 2017.
BELTRAN, M. H. R.; SAITO, F. Algumas propostas para contribuir na formação do cidadão crítico. In: beltran, m. H.r.; trindade, l. Dos s. P.. (org.). História da ciência e ensino: abordagens interdisciplinares. 1ed.São Paulo: editora livraria da física, 2017, v. 1, p. 17-42.
BELTRAN, M. H. R.; SAITO, F. ; TRINDADE, L. S. P. (orgs.) História da Ciência para Formação de Professores. 1. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2014. v. 1. 128p .
FIORENTINI, D.; CRECCI, V. Desenvolvimento profissional docente: um termo guarda-chuva ou um novo sentido à formação? Revista brasileira sobre formação docente. Belo horizonte. V.5, p. 11 a 23, jan/jul/2013. Disponível em: http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br
FRANCO L.G.; MUNFORD, D. Reflexões sobre a Base Nacional Comum Curricular: Um olhar da área de Ciências da Natureza. Horizontes, v. 36, n. 1, p. 158-170, jan./abr. 2018
GATICA, M. Q.; ROSALES, S. D.; CASTILLO, H.G.C. (orgs.) Historia y Filosofía de la Ciencia: Aportes para una “nueva aula de ciencias”, promotora de ciudadanía y valores. Editorial Bellaterra Ltda, 1 edición, Santiago de Chile, 2014
GUERRA, A.; SILVA, A.P.B., orgs. História da Ciência e Ensino: Fontes Primárias e Propostas para Sala de Aula. São Paulo. Livraria da Física, 2015.
LOPES, J.G. da S.; SILVA-JÚNIOR, L.A. Estudo e caracterização do pensamento docente espontâneo de ingressantes de um curso de licenciatura em química. Ensaio pesquisa em educação em ciências, vol. 16, núm1, 2014, pp.131-148
MALDANER, O. A. A formação inicial e continuada de professores de química: professor/ pesquisador. 2ª Ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2006
MARCELO, C. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora. 1999. 271 p.
MARQUES, D.M. Dificuldades e possibilidades da utilização da História da Ciência no Ensino de Química: um estudo de caso com professores em formação inicial. Tese (Doutorado)–Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2010
MATTHEWS, M. R. História, filosofia e ensino de Ciências: A tendência atual de reaproximação. In: Caderno Catarinense de ensino de física. n. 12, vol. 3, 1995.
MELO. L.G.; LOPES, J.G. da S. A influência e limitações da formação ambiental no exercício profissional de professores de química. I simpósio mineiro de educação química, 2011, viçosa, anais...
MINAYO, M. C. de S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade?. Cadernos de saúde pública, v. 9, n. 3, p. 237-248, 1993.
MIZUKAMI, M.G.N.; REALI, A. M. M. R.; REYES, C.R.; MARTUCCI, E.M.; LIMA, e. f. DE; TANCREDI, r.m.s.p.; E; MELL R.R. escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: ed UFSCAR, 2003.
PANTALEO Jr. M.; SAITO, F. História da Ciência na Formação de Professores: Um Diagnóstico. In: BELTRAN, M. H.R.; TRINDADE, L. dos S. P.. (Org.). História da Ciência e Ensino: abordagens interdisciplinares. 1ed.São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017, v. 1, p. 43-58.
PASSOS, C.L.B. et.al. Desenvolvimento profissional do professor que ensina matemática: uma meta-análise dos estudos brasileiros. Quadrante. Vol. 15, n. 1 e 2, 2006.
PIMENTA, S.G.; ANASTASIOU, L.G.C. Docência no Ensino Superior, 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2008.
ROSA, M.I.F.P.S. A pesquisa educativa no contexto da formação continuada de professores de ciências. Tese de doutorado. Faculdade de educação, Universidade de Campinas, 2000.
ROSA, F. Desenvolvimento profissional docente: contribuições e limites de um processo formativo em um grupo colaborativo de professores de ciências da rede pública de Juiz de Fora (MG). 2017. 281f. Tese. (doutorado em química) – universidade federal de juiz de fora, juiz de fora, 2017.disponível:https://repositorio.ufjf.br/jspui/bitstream/ufjf/6124/1/fernandabassolirosa.pdf. Acesso em 7 de jan de 2019.
SAITO, F. História da Ciência e Ensino: Em Busca de um Diálogo entre Historiadores e Educadores”. História da Ciência e Ensino: Construindo Interfaces. 1 ed São Paulo: Editora Livraria da Física, 2010, v. 1, p. 1-6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lucas Guimarães, Denise Leal de Castro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.