Nature of Biology, teaching by investigation and scientific literacy: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2735Keywords:
Biology Teaching, Teaching by Investigation, Nature of Biology, Scientific LiteracyAbstract
Biology Teaching can offer the timely environment to lead to an understanding of how biology studies are performed as science, that is, it can promote learning about the Nature of Biology, as well as involvement in the process of Scientific Literacy, but for this to occur it is necessary a pedagogical practice concerned with this purpose, teaching by investigation can be an approach of great relevance. From this perspective, this research aims to analyze the Sequences of Investigative Biology Teaching at the National Meeting of Research in Science Education (ENPEC), at the National Meeting of Biology Teaching (ENEBIO) and at the Investigation Teaching Meeting (ENECI). To this end, a Systematic Literature Review was carried out, gathering papers that, when analyzed, revealed elements of the Nature of Biology related to characteristics, resources for study and experimentation in Biology, as well as Scientific Literacy.
Downloads
References
ALMEIDA, Áureo. O uso do filme “perdido em marte” como atividade investigativa. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-6.
ALMEIDA, Gisele Regiane et al. Ciência forense: uma proposta de ensino por investigação realizada no contexto do pibid-biologia da universidade federal do espírito santo. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-6.
ARNHOLZ, Erineti; MUSCARDI, Dalana Campos. O desenvolvimento de uma sequência didática investigativa de biologia sobre biotecnologia e controle biológico emergida através da problematização de um tema gerador. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-6.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70. 1979.
BARBOSA, Tatiane Cristina Reis; MAIA, Cristina de Oliveira. A construção do conhecimento significativo, contextualizado e atraente das plantas: proposições para o Ensino e Aprendizagem de Botânica. In: VIII Encontro Nacional de Ensino de Biologia, 2021, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2021, p. 726-736.
BASTOS, Isângela Rodrigues; OLIVEIRA, Denise Maria Trombert. Identificação de plantas em uma área urbana: aprendendo botânica por investigação. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-6.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto – Portugal. Porto Editora, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, 2018.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de et al. Termodinâmica: Um ensino por investigação. São Paulo: Universidade de São Paulo - Faculdade de Educação, 1999.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 765–794, 2018.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino De Ciências Por Investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo, Brasil. São Paulo: Cengage Do Brasil, p. 1 – 20, 2013.
CASTRO, Rafael Gil de; MOTOKANE, Marcelo Tadeu. A alfabetização científica e o ensino por investigação como pressupostos teóricos metodológicos para a elaboração de uma sequência didática investigativa sobre biodiversidade. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2017. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, 2017. p. 1-10.
CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social*. Revista Brasileira de Educação, v. 22, p. 89-100, 2003.
COSTA, Angelo Brandelli; ZOLTOWSKI, Anna Paula Couto. Como escrever um artigo de revisão sistemática. Manual de produção científica. 55-70, 2014.
COSTA, Paula Maria Alves Pereira Marque da; SILVA, Luiz Augustinho Menezes da; RODRIGUES, Simone Lima Dourado Ximenes. Percepções ambientais e discussão sobre o óleo derramado nas praias do Nordeste. In: VIII Encontro Nacional de Ensino de Biologia, 2021, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2021, p. 3353-3362.
COSTA, Paula Maria Alves Pereira Marque da; OLIVEIRA JUNIOR, Geraldo Martins de; RODRIGUES, Simone Lima Dourado Ximenes. Construção de maquetes dos sistemas reprodutores masculino e feminino. In: VIII Encontro Nacional de Ensino de Biologia, 2021, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2021, p. 5163-5172.
GUIDA, Ana Soares; BEIRÃO, Paulo Sérgio Lacerda. Atividade investigativa como fator motivacional e indutor ao protagonismo do estudante: aproximação prática entre a Ciência dos cientistas e a Ciência das escolas. In: VIII Encontro Nacional de Ensino de Biologia, 2021, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2021, p. 2325-2336.
JARDIM, Cleidiane Aparecida da Costa Rocha; MONTEIRO, Mariana Magalhães; MARCELINO, Valéria de Souza. O uso de smartphones associado à metodologia investigativa: verificando possibilidades de uso no ensino médio. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-5.
KRASILCHIK, Myrian. Biologia: ensino prático. São Paulo. SP: Escrituras, 2009
LIMA, Gleice Prado. O uso de vacinas e o ensino de Biologia: relatos sobre o desenvolvimento e aplicação de uma Sequência de Ensino Investigativa. In: VIII Encontro Nacional de Ensino de Biologia, 2021, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2021, p. 4830-4842.
LIMA, Elis Carla de Moura et al. A Origem da Vida: uma proposta de Sequência Didática investigativa com criação de vídeo na mídia social Tiktok. In: VIII Encontro Nacional de Ensino de Biologia, 2021, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2021, p. 5477-5486.
LOUREIRO, Pedro Henrique Rodrigues. Experiências vivenciadas durante o estágio: uma reflexão sobre o planejamento didático e o ensino investigativo. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-6.
LORENZETTI, Leonir; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização Científica no Contexto das Séries Iniciais. Ensaio. Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 03, n. 3, p. 37-50, 2001.
MARTELLO, Ive Cerqueira dos Santos, et al. Relato de experiência na produção de uma sequência didática durante um curso para a formação de professores. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-5.
MARTINS, Daniel Carlos; OLIVEIRA, Sérgio Geraldo Torquato de. O Ensino de Ciências por Investigação como estratégia para a promoção da alfabetização científica acerca da fermentação alcoólica. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-6.
MAYR, Ernest. Biologia, ciência única: reflexões sobre a autonomia de uma disciplina científica. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
MAYR, Ernest. Isto é biologia: A ciência do mundo vivo. Tradução de Claudio Angelo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
MILANEZ, Érica da Cunha Maciel; GRADELLA, Débora Barreto Teresa; SOUZA, Marco Antônio Andrade de. Descobrindo as propriedades da água através de experimentos. In: VIII Encontro Nacional de Ensino de Biologia, 2021, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2021. p. 877-893.
MITSUNAGA, Jacqueline Mendes; CALEGARI, Andreia dos Santos; SALES, Alessandra Gomes; FRANZOLIN, Fernanda. Quais as contribuições do ensino por investigação com estudo de caso para o processo de ensino-aprendizagem? VII Encontro Nacional de Ensino de Biologia, 2018, Belém, Anais... Belém: Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, 2018. p. 1088-1097.
MOTA, Maria Danielle Araújo et al. Sequência de ensino investigativo de ecologia: uma possibilidade para o ensino de biologia. VII Congresso Nacional de Educação, 2021, Campina Grande, Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2021. p. 1-10.
MONTEIRO, Cibelly Olegário da Silva, et al. Alimentação inadequada e a ocorrência de doenças crônicas: uma proposta de sequência didática investigativa para o ensino médio. In: VIII Encontro Nacional de Ensino de Biologia, 2021, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2021. p. 4883-4887.
NASCIMENTO, Ana Laura Loureiro Martins; CRESPO, Natalia Deus de Oliveira. Sequência de ensino investigativa interdisciplinar no processo de aprendizagem da fotossíntese. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-5.
OLIVEIRA, Thais Benetti de; CALDEIRA, Ana Maria de Andrade. A natureza da Biologia e os conceitos biológicos: como exemplificar o caráter sistêmico e integrado dessa ciência? Filosofia e História da Biologia, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 125-147, 2015.
OLIVEIRA, Joana D’arc Marçal Caxeado, BUCCIARELLI-RODRIGUEZ, Mônica. Transgênicos: experiência de ensino e aprendizagem de adultos usando viés investigativo e contextualização social. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-5.
ORTIZ, Etiane; COSTA, Marcia da; SILVA, Marcos Rodrigues da. A proposição da analogia darwiniana entre seleção artificial e seleção natural: uma proposta de abordagem histórico-investigativa. Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-6.
PACHECO, Mariângela Soares Silva; BORGES, Janaína Ferreira Hudson. Relato de experiência da aplicação de uma sequência de ensino sobre o tema vacinas com uma abordagem CTS. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-6.
PANTONI, Rodrigo et al. Análise da argumentação de estudantes de ensino médio sobre evolução biológica. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-5.
PEDUZZI, Luiz O. Q.; RAICIK, Anabel Cardoso. Sobre a Natureza da Ciência: asserções comentadas para uma articulação com a história da Ciência. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 2, p. 19-55, ago. 2020.
PEREIRA, Joene Alves Pereira; TEIXEIRA, Marcos da Cunha. Compreendendo o conceito de alelopatia a partir de uma sequência didática investigativa. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-6.
PERIM, Samyra Cardozo Santos; MANCINI, Karina Carvalho. Uma fábrica chamada célula. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-6.
PIMENTA, Mayana Flávia; RIBEIRO, Rafaella Cardoso; VILAS-BOAS, Adlane. Dominância e recessividade no ensino de genética: uma atividade investigativa como ferramenta para a aprendizagem das interações alélicas. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-6.
REIS, Erisnaldo Francisco. O conhecimento popular acerca do controle de PLANOCOCCUS CITRI (HEMIPTERA; PSEUDOCOCCIDAE): um estudo investigativo. Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-4.
ROLDI, Maria Margareth Cancian; SILVA, Mirian do Amaral Jonis; TRAZZI, Patricia Silveira da Silva. Ação Mediada e Ensino por Investigação: Um Estudo Junto a Alunos do Ensino Médio em um Museu de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 18(3), 967–991, 2018. doi: 10.28976/1984 2686rbpec2018183967
ROLDI, Maria Margareth Cancian; SILVA, Mirian do Amaral Jonis. Ensino por Investigação em Museus de Ciência: o caso do Instituto Nacional da Mata Atlântica-INMA. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2017. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, 2017. p. 1-8.
SANTANA, Ana Clara Campideli, et al. Açúcares de Adição e Educação alimentar na escola: Uma proposta de Sequência de Ensino Investigativo no Ensino Médio. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-5.
SANTOS, Sérgio Martins dos et al. Interdisciplinaridade e Ensino por Investigação de Biologia e Química na Educação Secundária a partir da temática de Fermentação de Caldo de Cana. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2017. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, 2017. p. 1-10.
SANTOS, Aline Valéria Sousa; FRANZOLIN, Fernanda; SALES, Alessandra Gomes. O uso de estratégias de aprendizagem no Ensino por Investigação. In: VII Encontro Nacional de Ensino de Biologia, 2018, Belém, Anais... Belém: Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, 2018, p. 1088-1097.
SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e Argumentação: Relações entre Ciência da Natureza e Escola. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.17 n. especial, p. 49-67, nov. 2015.
SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização Científica no Ensino Fundamental: Estrutura e Indicadores deste processo em sala de aula. 2008, 265p. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
SCARPA, Daniela Lopes. CAMPOS, Natália Ferreira. Potencialidades do ensino de Biologia por Investigação. Estudos Avançados, v. 32, n. 94, 2018.
SCARPA, Daniela Lopes; SILVA, Maíra Batistoni e. A Biologia e o Ensino por Investigação: dificuldades e possibilidades. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013, p. 129-152.
SILVA, Erick José dos Santos, et al. O ensino por investigação em espaços não formais: uma abordagem sobre os impactos ambientais em Capanema-PA. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-6.
SILVA, Lúcia Candido da; SANTOS, Sonia Barbosa dos. Atividade lúdica como Prática Pedagógica Investigativa no Ensino de Botânica no Ensino Médio. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-5.
SILVA, Maíra Batistoni e; GEROLIN, Eloísa Cristina; TRIVELATO, Sílvia L. Frateschi Trivelato. A Importância da Autonomia dos Estudantes para a Ocorrência de Práticas Epistêmicas no Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 905–933, 2018. doi: 10.28976/1984-2686rbpec2018183905
SILVA, Sarah Eliane de Matos, et al. Vacinação e a apropriação do conhecimento imunológico por alunos do ensino médio: uma abordagem em pesquisa-ação. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-8.
SOARES, Rosany dos Santos; DOMINGOS, Patricia. A história de um rio: Educação ambiental crítica para o aprendizado de Biologia/meio ambiente no nível médio. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-5.
SOLINO, Ana Paula. Potenciais Problemas Significadores em aulas Investigativas: contribuições da perspectiva histórico-cultural. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2017.
SONEGHETI, Sabrina; TEXEIRA, Marcos da Cunha; AOYAMA, Elisa Mitsuko. Pesquisando a História Ambiental e aprendendo Biologia para a criação de um Teatro Científico: uma proposta com abordagem investigativa. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-6.
SOUZA, Rodrigo Diego de. O trabalho dos professores de Biologia: a teorização a partir das contribuições dos pesquisadores da área de ensino de Ciências e Biologia. Ciência & Educação, v. 27, e21054, p. 1-16, 2021.
TORRES, Miliane Aparecida, LOPES, Miguel José. Alimentação, digestão e nutrição: problematização e contextualização para uma aprendizagem investigativa. In: Encontro de Ensino de Ciências por Investigação, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p.1-5.
TRAZZI, Patrícia Silveira da Silva; BRASIL, Elizabeth Detone Faustini. Ensino por investigação: análise de uma atividade experimental em sala de aula de Biologia. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2017. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, 2017. p. 1-10.
TRIVELATO, Sílvia L. Frateschi; TONIDANDEL, Sandra M. Rudella. Ensino por investigação: eixos organizadores para sequências de ensino de Biologia. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.17 n.especial, p. 97-114, 2015.
VALLE, Mariana Guelero do; MOTOKANE, Marcelo Tadeu. O uso de narrativas e o ensino de Biologia: análise de uma carta de Charles Darwin a Alfred Russel Wallace. Pesquisa em Foco, v. 21, n. 1, p. 4-18. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana Júlia Soares Santana, Maria Danielle Araújo Mota
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.