The investigative compass: mapping studies on investigative projects in the early years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.2087

Keywords:

Bibliographic review, Research projects, Science teaching, Early years of Elementary Education

Abstract

In this article, we present a bibliographic review, of the state-of-the-art type, which aimed to map dissertations produced between the years 2010 and 2019, covering the theme "Science teaching by research in the early years of Elementary Education". For this, we chose to analyze studies developed in professional graduate programs in the field of Education in Science and Mathematics. We begin by presenting the methodological aspects of the research, the programs found and the selection of works that address the purpose of this study. From the data analysis, we’ve classified and described the selected dissertations. The emerging aspects found in the analysis demonstrate that teaching by research takes place in a collaborative and dialogical way in a scenario which teachers and students articulate scientific knowledge with a social context, based on problem situations. It provides opportunities for experimentation, raising hypotheses and developing new possibilities for thinking and acting.

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Author Biographies

Patrícia de Vargas Costa, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Mestranda em Ensino de Ciências Exatas pela Universidade Federal do Rio Grande FURG. Especialista em Mídias na Educação - Ciclo Avançado, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul UFRGS e Gestão e Docência na Educação Superior pela Universidade Luterana do Brasil ULBRA. Licenciada em Pedagogia, com habilitação em Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental pela ULBRA. Atualmente é professora do quinto ano do Ensino Fundamental da rede pública do Município de Imbé, atuando nos componentes curriculares de Ciências e Matemática.  Com 11 anos de experiência na área de Educação, desenvolve pesquisas de ensino, pesquisa e extensão com temáticas investigativas no ensino de Ciências.

Charles dos Santos Guidotti, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Licenciado em Física (2011), Mestre em Educação em Ciências (2014) e Doutor em Educação em Ciências (2019) pela Universidade Federal do Rio Grande. Professor Adjunto no Instituto de Matemática, Estatística e Física (IMEF) da Universidade Federal do Rio Grande. Orientador de pós graduação do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas da FURG. Coordenador do núcleo Ciências Exatas do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência - PIBID da FURG. Pesquisa sobre a Formação de professores de Ciências, com enfoque na investigação do professor a partir da experiência. Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão junto a professores em formação inicial e professores da educação Básica com o objetivo de fomentar ações investigativas na sala de Ciências para o aperfeiçoamento/desenvolvimento de compreensões dos conhecimentos científicos dos estudantes.

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Published

2020-12-03

How to Cite

Costa, P. de V. ., & Guidotti, C. dos S. . (2020). The investigative compass: mapping studies on investigative projects in the early years . Educar Mais, 4(3), 812–833. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.2087

Issue

Section

Articles