The investigative compass: mapping studies on investigative projects in the early years
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.2087Keywords:
Bibliographic review, Research projects, Science teaching, Early years of Elementary EducationAbstract
In this article, we present a bibliographic review, of the state-of-the-art type, which aimed to map dissertations produced between the years 2010 and 2019, covering the theme "Science teaching by research in the early years of Elementary Education". For this, we chose to analyze studies developed in professional graduate programs in the field of Education in Science and Mathematics. We begin by presenting the methodological aspects of the research, the programs found and the selection of works that address the purpose of this study. From the data analysis, we’ve classified and described the selected dissertations. The emerging aspects found in the analysis demonstrate that teaching by research takes place in a collaborative and dialogical way in a scenario which teachers and students articulate scientific knowledge with a social context, based on problem situations. It provides opportunities for experimentation, raising hypotheses and developing new possibilities for thinking and acting.
Downloads
References
ARAÚJO, T. B. Aulas de Ciências: uso e desenvolvimento de sequências investigativas. 2017. 185 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza, Mestrado Profissional, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2017.
AZEVEDO, L. B. S. Ensino de ciências por investigação: estudos dos conceitos básicos de eletricidade para a promoção da alfabetização científica. 2016. 142 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.
BARCELLOS, L. S. O ensino da interação radiação-corpo humano nos anos iniciais do ensino fundamental: uma abordagem investigativa e colaborativa com enfoque ciência, tecnologia e sociedade. 2017. 125 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Centro de Ciências Exatas, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2017.
BAYERL, G. S. O ensino de ciências físicas por investigação: uma experiência nos anos iniciais do ensino fundamental. 2016. 118 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica, Departamento de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal do Espírito Santo - Centro Universitário Norte do Espírito Santo, São Mateus, 2016.
BRITO, L. O. Ensino de ciência por investigação: uma estratégia pedagógica para promoção da alfabetização científica nos primeiros anos do ensino fundamental. 2014. 160 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2014.
CARVALHO, A. M. Metodologia de pesquisa em ensino de física: uma proposta para estudar os processos de ensino e aprendizagem. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 9., 2004, Jaboticatubas, MG. Anais...Jaboticatubas, MG: Sociedade Brasileira de Física, 2004.
CHAGAS, H. W. K. R. S. Formação continuada de professores dos anos iniciais do ensino fundamental: uma proposta pautada em sequências de ensino por investigação. 2018. 220 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Jataí, 2018.
FERREIRA, N.S.A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, v. 23, nº 79, p. 257-272, ago., 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf. Acesso em mar. 2020.
GUIDOTTI, C. S. A investigação desde a sala de aula de Ciências: processo de autoformação com aperfeiçoamento teórico-prático de professores no Cirandar. Tese (Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde). Universidade Federal do Rio Grande – Furg. 2019.
GUIDOTTI, C. S; HECKLER, V. Projetos investigativos desde a sala de aula. CieFi. Comunidade de Indagação em Ensino de Física Interdisciplinar. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KwvhkPok7bY&feature=youtu.be. Acesso em abr. 2020.
GUIDOTTI, C. S; HELCKLER, V. Investigação na educação em Ciências: concepções e aspectos históricos. Revista Thema. V. 14, n. 03, p. 191-209. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15536/thema.14.2017.191-209.545. Acesso em abr. 2020.
HILÁRIO, T; W. Vai equilibrar?: as contribuições da sequência de ensino por investigação para alfabetização em linguagem no ensino de ciências. 2018. 159 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Jataí, 2018.
ISSA, A. R. M. S. A construção da argumentação no ensino de Ciências por investigação visando a promoção da alfabetização científica. 2015. 96 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Jataí, 2015.
LEONOR, P. B. Ensino por investigação nos anos iniciais: análise de sequências didáticas de ciências sobre seres vivos na perspectiva da alfabetização científica. 2013. 192 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Educação, Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013.
LIMEIRA, J. A. R. Práticas de ensino por investigação nas aulas de Ciências desenvolvidas nos anos iniciais do ensino fundamental. 2015. 127 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015.
LORENZON, M. A espiral investigativa como uma estratégia de desenvolvimento da alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental. 2018. 232 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Ensino, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, 2018.
MOURA, M. B. Formação continuada de professores e a metodologia de ensino por investigação nos anos iniciais do ensino fundamental de Paraúna-GO. 2016. 120 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Jataí, 2016.
NASCIMENTO, S. S. B. “Onde está o ar?”: sequência de ensino investigativo para a promoção da alfabetização científica de alunos do 3º ano do ensino fundamental. 2016. 136 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Jataí, 2016.
OLIVEIRA, J. Q. P. Atividades experimentais: estratégia para auxiliar no ensino de ciências. 2017. 142 f. Dissertação (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas, Mestrado em Ensino de Ciências Exatas, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, 2017.
REIS, L. P. O desenvolvimento da argumentação em atividades investigativas para alunos do Ensino Fundamental. 2017. 213 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Mestrado Profissional em Projetos Educacionais de Ciências, Escola de Engenharia de Lorena, Universidade de São Paulo, Lorena, 2017.
ROMANOWSKI, J. P.; ERNS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Curitiba: Diálogo e Educação, v.6, n.19, p.37-50, set./dez, 2006. Disponível em: http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=237&dd99=view&dd98=pb. Acesso em mar. 2020.
SOARES, G. F. A. Ensino de Ciências por investigação: um desafio à formação dos professores dos anos escolares iniciais. 2017. 88 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas – Mestrado Profissional, Universidade Federal do Pará - Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2017.
SPERANDIO, M. R. C. Ensino de Ciências por investigação para professores da educação básica: dificuldades e experiências de sucesso em oficinas pedagógicas. 2017. 239 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2017.
ZERLOTTINI, K. G. Ensino de ciências por investigação e produção de textos: um diálogo possível para a construção da autonomia de alunos das séries iniciais. 2017. 242 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Educação e Docência, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Patrícia Costa; Charles Guidotti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.