Perception and representations about Scientific of student scholarships of junior scientific initiation
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1991Keywords:
science, representation, junior scientific initiation, school, educationAbstract
The debate on science has been gaining expression in multiple spaces, such as the school. The main objective of the investigation was to analyze the perceptions and representations of science of junior scientific initiation fellows. To this end, a descriptive investigation was carried out with 9 scholarship students, students of elementary school at the College of Application at UFRGS. The data collection instrument was a questionnaire structured in 3 parts: sample characterization; statements on the Likert scale; open questions about science. The collected information was submitted to content analysis. The results showed that the subjects recognize science as a necessary institution, placing confidence in their action. The actions and content related to science, as well as the desires and expectations of results of professionals in the scientific field were verified. The representations of subjects about science are presented in categories: instrument; knowledge; search; amplitude; types of knowledge. It is possible to consider, therefore, that the luggage brought by the students must be used as a reference, allowing the exploration of scientific and pedagogical horizons.
Downloads
References
BARDIN, Laurance. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BOCASANTA, D. M.; KNIJNIK, G. Dispositivo de tecnocientificidade e iniciação científica na educação básica. Currículo sem Fronteiras 16(1), 139-158, 2016. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol16iss1articles/bocasanta-knijnik.pdf Acesso em: 04 set. 2020.
BOURDIEU, Pierre. La spécificité du champ scientifique et les conditions sociales du progrès de la raison. Sociologie et societés. v.7, n.1, p.91-118, 1975.
BOURDIEU, Pierre.Contrafogos: táticas para enfrentar a invasão neoliberal. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html Acesso em: 04 set. 2020.
BRASIL, Karine Brandão Nunes. “Desenhe um cientista”: as concepções dos estudantes do Centro Juvenil de Ciência e Cultura sobre os cientistas. Revista Cenas Educacionais. v.3, n.e8670, p.1-15, 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/8670 Acesso em: 04 set. 2020.
CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 2000.
COLLINS, J. ; HUSSEY, R. Pesquisa em Administração: um guia prático para alunos da graduação e pós- graduação. Porto Alegre: Bookman, 2005.
COUTO, M. R. A. M. Os Clubes de Ciências e a Iniciação à Ciência: uma Proposta de Organização no Ensino Médio. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade de Brasília, Brasília, 2017.
DAMINELLI, E. A pesquisa e a produção de conhecimento nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia no RS: um estudo sobre a iniciação científica com estudantes do ensino médio técnico. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.
DEMO, Pedro. Metodologia científica em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1995.
GEWEHR, D. et al. Metodologias ativas de ensino e de aprendizagem: uma abordagem de iniciação à pesquisa. Revista Ensino & Pesquisa 14(1), 225-246, 2016. Disponível em: http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/ensinoepesquisa/article/view/843 Acesso em: 04 set. 2020.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2007.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio: Apicuri, 2016.
HOBSBAWM, Eric. A produção em massa das tradições: Europa, 1870 a 1914. In: HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence (org.). A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012, p. 327-379.
KRÜGER, J. G. et al. Alfabetização científica com enfoque CTSA: produção de um jornal da ciência no Ensino Médio público. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica 3(2), 79-97, 2013. Disponível em: http://oasisbr.ibict.br/vufind/Record/IFES-1_1518fb2042eb1b7cdf385893138bdfce Acesso em: 04 set. 2020.
LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. São Paulo: Editora 34, 2019.
LATOUR, Bruno. Entrevista com Bruno Latour. Alyne Costa e Tatiana Roque. 2020. Disponível em: https://n-1edicoes.org/132 Acesso em: 14 ago. 2020.
LATOUR, B. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: UNESP, 2000.
LIKERT, Rensis. A Technique for the Measurement of Attitudes, Archives of Psychology, 140: 1-55, 1932.
LIMA, Sônia Maria Pereira de. Inovação pedagógica, práticas pedagógicas inovadoras e concepções docentes no macrocampo iniciação científica e pesquisa do PROEMI. 2017. 271 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.
LUHMANN, Niklas. The reality of the mass media. Cambridge: Polity Press, 2000.
MASSARANI, Luisa; CASTELFRANCHI, Yurij; PEDREIRA, Anna Elisa. Cientistas na TV: como homens e mulheres da ciência são representados no Jornal Nacional e no Fantástico. Cadernos Pagu. v.56, n.e195615 p.1-34, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332019000200505 Acesso em: 04 set. 2020.
MASSI, Luciana; QUEIROZ, Salete L. (orgs). Iniciação científica: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro. São Paulo: Editora UNESP, 2015.
MAZZEI, L.D. Iniciação científica na escola: uma abordagem pluralista. Cadernos do Aplicação. V.26, n.2, p.39-47, 2013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/CadernosdoAplicacao/article/view/43140 Acesso em: 04 set. 2020.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Conceito de avaliação por triangulação de métodos. Em: M. C, Minayo, S. G, Assis, & E. R, Souza (Eds), Avaliação por triangulação de métodos. Abordagem de programas sociais (pp. 19-51). Rio de Janeiro: Fiocruz, 2005.
OLIVEIRA, Gisele Brandão Machado de. Percursos dos jovens de escolas públicas de ensino médio e Profissional no Programa de iniciação científica júnior da UFMG. 2013. 272 f. Tese (Doutorado em Educação, Conhecimento e Inclusão Social) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Conhecimento e Inclusão Social, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.
OLIVEIRA, A. A iniciação científica júnior (ICJ): aproximações da educação superior com a educação básica. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catariana, Florianópolis, 2015.
OLIVEIRA, Fátima Peres Zago de. Pactos e impactos da iniciação científica na formação dos estudantes do ensino médio. 2017. 343 f. Tese (Doutorado em Educação Científica Tecnológica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Científica Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catariana, Florianópolis, 2017.
OSINSKI, Isabel Cañadas; BRUNO, Alfonso Sánchez. Categorías de respuesta en escalas tipo Likert. Psicothema, 1998. vol. 10, nº 3, pp. 623-631. Disponível em: http://www.psicothema.es/pdf/191.pdf Acesso em: 04 set. 2020.
REZNIK, Gabriela; MASSARANI, Luisa Medeiros; RAMALHO, Marina et al. Como adolescentes apreendem a ciência e a profissão de cientista? Estudos Feministas. v. 25, n. 2, p.829-855, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-026X2017000200829&script=sci_abstract&tlng=pt Acesso em: 04 set. 2020.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Introdução a uma ciência pós-moderna. Rio de Janeiro: Graal, 1989.
SCHRAMM, Fermin Roland; BORGES, Luna; FORTES, Pablo et al. O aparente dilema implicado pela pandemia da COVID-19: salvar vidas ou a economia? Observatório Covid-19 Fiocruz, 2020.Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/41374 Acesso em: 14 ago. 2020.
SILVEIRA, José Carlos da; CASSIANI, Suzani. Iniciação científica no ensino fundamental: a escola e seu lugar problematizador das relações entre ciência, tecnologia e sociedade. Sensos-e 3(2), 2016. Disponível em: http://sensos-e.ese.ipp.pt/?p=11715 Acesso em: 04 set. 2020.
TROJAN, Rose Meri; SIPRAKI, Robson. Perspectivas de estudos comparados a partir da aplicação da escala Likert de 4 pontos. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, vol. 10, n. 2, 2015, págs. 275-300. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7761 Acesso em: 04 set. 2020.
VASQUES, Daniel Giordani; OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. A iniciação científica na educação básica e a indissociabilidade ciência-escola. Jornal da Universidade. UFRGS. Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/jornal/a-iniciacao-cientifica-na-educacao-basica-e-a-indissociabilidade-ciencia-escola/ . Acesso em: 24 jul. 2020.
VIEIRA, Sonia. Como elaborar questionários. São Paulo: Atlas, 2009.
VILAÇA, Murilo Mariano; PALMA, Alexandre. Comentários sobre avaliação, pressão por publicação, produtivismo acadêmico e ética científica. Cadernos de Pesquisa. V.45, n.158, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v45n158/1980-5314-cp-45-158-00794.pdf Acesso em: 19 ago. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Victor Hugo Nedel Oliveira, Daniel Giordani Vasques
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.