Analysis of 4 sessions presented at UNIPAMPA'S planetary: Scientific Literacy
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1886Keywords:
Science Education, Science and Technology Representations, Science Centers and Museums.Abstract
This work aims to evaluate the possible contribution of four planetarium sessions to the process of scientific literacy. To develop this analysis, we adapted and used the scientific literacy indicators, initially used to evaluate exposures. The use of this tool allows different aspects to be identified within a planetarium session and, thus, the planetarium can choose sessions focused on scientific literacy. Of the four sessions evaluated, we found one session that stands out with the presence of the indicators while another session stands out for its almost complete absence. Still, the Scientific Indicator appeared in all sessions while the Institutional Indicator practically did not appear.
Downloads
References
ALBAGLI, Sarita. Divulgação científica: informação científica para a cidadania? Ciência da Informção, Brasília, v. 25, n. 3, p. 396-404, set./dez. 1996.
ALMEIDA, Gabrielli de Oliveira; ZANITTI, Mateus Henrique Rufini; CARVALHO, Cíntia Luana de; DIAS, Edson Wander; GOMES, Alessandro Damásio Trani; COELHO, Fernando Otávio. O Planetário como Ambiente Não Formal Para O Ensino sobre o Sistema Solar. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia - RELEA, n. 23, p. 67-86. 2017.
BARBA, Ma de Lourdes Patiño; DEL CASTILLO, Jorge Padilla González; MASSARANI, Luisa. Public engagement in science: Mapping out and understanding the practice of science communication in Latin America. Anais da Academia Brasileira de Ciências 91(1): e20171000. 2019.
BARRIO, Juan Bernardino Marques. El planetário: um recurso didáctico para la enseñanza de la astronomia. Valladoid: Universidad de Valladoid, 2002. Tese (Tesis Doctoral), Facultad de Educación y Trabajo Social, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Geodinâmica, 2002.
BRASIL (2017), Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. [online] Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 20 de maio de 2020.
CERATI, Tania Maria. Educação em Jardins Botânicos na perspectiva da Alfabetização Científica: Análise de uma exposição e público. São Paulo: FEUSP, 2014. Tese (doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. 2014.
DE ARAUJO, Naelton Mendes. As origens dos planetários: 2ª parte. Planetária, n. 17, p. 6. 2018.
FREITAS, Radma Almeida de. Construção de uma sessão de planetário para público geral com a Temática "Interações Terra-Sol". Natal: UFRN, 2015. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Norte. 2015.
GOUVÊA, Guaracira; LEAL, Maria Cristina. Uma visão comparada do ensino em ciência, Tecnologia e sociedade na escola e em um Museu de ciência. Ciência & Educação, v.7, n.1, p.67-84. 2001.
JACOBUCCI, Daniela Franco Carvalho. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Em Extensão, v. 7. 2008.
LANGHI, Rodolfo; OLIVEIRA, Fabiana Andrade de; DA SILVA, Sioneia Rodrigues. Os Três Momentos Pedagógicos enquanto Metodologia para a elaboração de uma Sessão de Planetário. V Simpósio Nacional de Educação em Astronomia – V SNEA 2018 – Londrina. 2018.
LANGHI, Rodolfo; NARDI, Roberto. Educação em astronomia: repensando a formação de professores. São Paulo: Escrituras Editora. 2012.
LEAL, Maria Cristina; GOUVÊA, Guaracira. Narrativa, mito, ciência e tecnologia: o ensino de ciências na escola e no Museu. Revista Ensaio, v. 2, n. 1, p. 05-33. 2002.
LORENZETTI, Leonir; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização Científica no contexto das séries iniciais. Revista Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, n. 1. 2001.
MARANDINO, Martha. Interfaces na relação museu-escola. Caderno Catarinense de Ensino em Física, v. 18, n.1: p.85-100. Abr. 2001.
MARANDINO, Martha; ROCHA, Jéssica Noberto; CERATI, Tania Maria; SCALFI, Grazieli; OLIVEIRA, Denise de; LOURENÇO, Márcia Fernandes. Ferramenta teórico-metodológica para o estudo dos processos de alfabetização cientí?ca em ações de educação ao não formal e comunicação pública da ciência: resultados e discussões. Journal of Science Communication – América Latina, v. 1, n. 1. 2018.
MARQUES, Amanda Cristina Teagno Lopes; MARANDINO, Martha. Alfabetização científica, criança e espaços de educação não formal: diálogos possíveis. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, e170831. 2018.
MARRANGHELLO, Gulherme Frederico. LUCCHESE, Márcia Maria; KIMURA, Rafael Kobata; IRALA, Cecília Petinga; DUMMER, Laura Menezes Eskasinki; MACHADO, Jéssia Penteado. O planetário da Unipampa e a divulgação da ciência na região da campanha Sulriograndense. Revista Pesquisa e Debate em Educação. v. 8, n. 2, p.423-444. 2018.
RESENDE, Kizzy Alves. A interação entre o planetário e a escola: justificativas, dificuldades e propostas. São Paulo: USP, 2017. Tese (Mestrado em Ensino), Universidade de São Paulo, 2017.
ROCHA, Jéssica Norberto. Museus e centros de ciências itinerantes: análise das exposições na perspectiva da alfabetização cientí?ca. São Paulo: FEUSP, 2018. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2018.
ROMANZINI, Juliana. Construção de uma Sessão de Cúpula para o Ensino de Física em um Planetário. Londrina: UEL, 2011. Dissertação (Mestrado). Universidade Estadual de Londrina, 2011.
SASSERON, Lucia Helena. Alfabetização Científica no Ensino Fundamental: Estrutura e Indicadores deste processo em sala de aula. São Paulo: FEUSP, 2008. Tese (Doutorado), Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2008.
SASSERON, Lucia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 16, n.1, p. 59-77, 2011.
SCALFI, Graziele; ISZLAJI, Cynthia; MILAN, Bárbara; MARANDINO, Martha. Indicadores de Alfabetização Científica: uma análise do Módulo de Osteologia e Morfologia do Museu de Anatomia Veterinária (MAVUSP). XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XI ENPEC Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.
VALÉRIO, Marcelo; BAZZO, Walter Antonio. O papel da divulgação científica em nossa sociedade de risco: em prol de uma nova ordem de relações entre ciência, tecnologia e sociedade. Revista de Ensino de Engenharia, v. 25, n. 1, p. 31-39, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educar Mais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.