Performance of High School students in a test on basic kinematics and unit transformation
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.4-21.1569Keywords:
High school, Knowledge test, Physics teaching, Graphics.Abstract
Based on the high failure rate and on the first semester, calculus and physics components of the Universidade Federal do Pampa - Campus Bagé in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarship (PIBID) of the Physics Degree, a test was designed and applied. on basic knowledge of physics and unit transformation. The test was applied to 944 students from the three years of high school of all state schools in the urban perimeter of Bagé-RS. The results show a reality that deserves much attention, because the percentage of correct answers was less than 30%. Although a statistically significant difference was identified between the first and third year data and between the first and second year data, such differences are not significant, since the percentages of first, second and third year hits were: 27%, 29%. and 30% respectively.
Downloads
References
ARAUJO, Ives S; VEIT, Eliane A; MOREIRA, Marco A. Atividades de modelagem computacional no auxílio à interpretação de gráficos da cinemática. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 26, n. 2, p. 179-184, 2004.
BACCON, Ana L. T; ARRUDA, Sergio M. Os saberes docentes na formação inicial do professor de física: elaborando sentidos para o estágio supervisionado. Ciência & Educação, v. 16, n. 3, p. 507-524, 2010.
BARBETA, Vagner B; ISSAO, Yamamoto. Dificuldades conceituais em física apresentadas por alunos ingressantes em um curso de engenharia. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 24, n. 3, p. 324-341, set., 2002.
BEICHNER, Robert. J. Testing student interpretation of kinematics graphs. American Journal of Physics, Woodbury, v. 62, n. 8, p. 750-768, Aug. 1994.
BELANÇON, Marco P. O ensino de física contextualizado ao século XXI. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 39, n. 4, p. 4001 (1-3), 2017.
BULEGON, Ana M; TAROUCO, Liane M. R. Contribuições dos objetos de aprendizagem para ensejar o desenvolvimento do pensamento crítico nos estudantes nas aulas de física. Ciência & Educação, v. 21, n. 3, p. 743-763, 2015.
COUTINHO, Renato X; FOLMER, Valderlei; PUNTEL, Robson L. Aproximando universidade e escola por meio do uso da produção acadêmica na sala de aula. Ciência & Educação, v. 20, n. 3, p. 765-783, 2014.
COSTA JUNIOR, EDIO; RODRIGUES, Erica C; SILVA, Marcus V. D; GOMES, Rita C. S; ASSÍS, Cristiano C. B. Um estudo estatístico sobre o aproveitamento em física de alunos de ensino médio e seus desempenhos em outras disciplinas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 39, n. 1, p. 1401 (1-6), 2017.
COSTA, Roberta B. A; ALMEIDA, Caroline M. N; LOPES, Paulo T. C. Avaliando um ambiente virtual de aprendizagem para as aulas de ciências no nono ano a partir de percepções dos alunos. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, v. 8, n. 1, p. 184-199, jan./abr., 2015.
DIAS, Ângela M. M; NOVIKOFF, Cristina; SOUZA, Luiz E. S. Laboratórios de aprendizagem de física: resultados de uma experiência pedagógica sustentável. Física na Escola, v. 12, n. 2, p. 12-14, 2011.
GERAB, Fábio; VALÉRIO, Araceli D. A. Relação entre o desempenho em física e o desempenho em outras disciplinas da etapa inicial de um curso de engenharia. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 36, n. 2, p. 2401 (1-9), 2014.
GOMES, Alessandro D. T; BORGES, Antônio T; JUSTI, Rosária. Processos e conhecimento envolvidos na realização de atividades práticas: revisão da literatura e implicações para a pesquisa. Investigações em Ensino de Ciências, v. 13, n. 2, p. 187-207, 2008.
GOMES, André T; GARCIA, Isabel K. Aprendizagem significativa na EJA: uma análise da evolução conceitual a partir de uma intervenção didática com a temática energia. Investigações em Ensino de Ciências, v. 19, n. 2, p. 289-321, 2014.
LABURÚ, Carlos E; BARROS, Marcelo A. Problemas com a compreensão de estudantes em medição: razões para a formação do paradigma pontual. Investigações em Ensino de Ciências, v. 14, n. 2, p. 151-162, 2009.
LIMA, Kilma S; TENÓRIO, Alexandro C; BASTOS, Eloisa F. B. N. Concepções de um professor de física sobre avaliação: um estudo de caso. Ciência & Educação, v. 16, n. 2, p. 309-322, 2010.
LUNKES, Mércio J; ROCHA FILHO, João B. A baixa procura pela licenciatura em física, com base em depoimentos de estudantes do ensino médio público do oeste catarinense. Ciência & Educação, v. 17, n. 1, p. 21-34, 2011.
MACHADO, Aniara R; MARQUES, Carlos A; SILVA, Rejane M. G. Sentidos e significados de problemas e a problematização em um processo de (re)planejamento coletivo de uma situação de estudo. Ciência & Educação, v. 22, n. 1, p. 23-42, 2016.
MARTINS, Idalin; ABELHA, Marta; COSTA, Nilza; ROLDÃO, Maria C. Impacto do currículo português das ciências físicas e naturais nas práticas docentes. Ciência & Educação, v. 17, n. 4, p. 771-788, 2011.
MACHADO, Vinicius; PINHEIRO, Nilcéia A. M. Investigando a metodologia dos problemas geradores de discussões: aplicações na disciplina de física no ensino de engenharia. Ciência & Educação, v. 16, n. 3, p. 525-542, 2010.
OLIVEIRA, Ângelo M. M; MOREIRA, Marco A. Um estudo exploratório para avaliar a dificuldade de problemas em ensino de física utilizando a teoria da carga cognitiva com o auxílio de uma hipermídia. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, v. 9, n. 1, p. 26-61, jan./abr., 2016.
OLIVEIRA, Tobias E; ARAUJO, Ives S; VEIT, Eliane A. Sala de aula invertida (flipped classoom): inovando as aulas de física. Física na Escola, v. 14, n. 2, p. 4-13, 2016.
PARISOTO, Mara F; MOREIRA, Marco A; KILIAN, Alex S. Efeito da aprendizagem baseada no método de projetos e na unidade de ensino potencialmente significativa na retenção do conhecimento: uma análise quantitativa. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, v. 9, n. 2, p. 268-292, mai./ago., 2016.
PROENÇA, Marcelo C; PIROLA, Nelson A. O conhecimento de polígonos e poliedros: uma análise do desempenho de alunos do ensino médio em exemplos e não exemplos. Ciência & Educação, v. 17, n. 1, p. 199-217, 2011.
RICARDO, Elio C; FREIRE, Janaína C. A. A concepção dos alunos sobre a física no ensino médio: um estudo exploratório. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 29, n. 2, p. 251-266, 2007.
SANTAROSA, Maria C. P; MOREIRA, Marco A. O cálculo nas aulas de física da UFRGS: um estudo exploratório. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 317-351, 2011.
SANTOS, Cintia A. B; CURI, Edda. A formação dos professores que ensinam física no ensino médio. Ciência & Educação, v. 18, n. 4, p. 837-849, 2012.
SILVEIRA, Fernando L. Determinando a significância estatística para as diferenças entre médias. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/~lang/Textos/Comparacoes_em_media.pdf. Acesso em: 16 set. 2019.
SILVEIRA, F. L.; MOREIRA, M. A.; AXT, R. Validação de um teste para verificar se o aluno possui concepções científicas sobre corrente elétrica em circuitos simples. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 41, n. 11, p. 1129-1133, nov. 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.