Interactive Didactic Sequence and Problem-Based Learning for Teaching Geometry using Manipulatives and GeoGebra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4237

Keywords:

Active Methodologies, Student Engagement, Mathematics Teaching, Pedagogical Intervention, Digital Technologies

Abstract

The predominance of abstract methods that do not encourage student autonomy are obstacles to teaching mathematical concepts in geometry. Aiming to overcome this scenario, this qualitative research developed and applied an Interactive Didactic Sequence that integrated Problem-Based Learning with manipulable materials and demonstrative use of GeoGebra for teaching positional geometry. The proposal was applied in a high school class in a public school in the interior of Rio Grande do Norte. The approach stimulates dialogue and student autonomy and articulates concrete and abstract knowledge. The results indicated that the proposal was effective in generating engagement and the construction of geometric knowledge in students, demonstrating the positive contribution of the proposal to the teaching of positional geometry. As a challenge, the initial difficulty in mobilizing students was observed, attributed to the unfamiliarity with the methodologies used. The main limitation of the study is the need of assessment instruments for students' formal mathematical knowledge, which should be considered in future studies.

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Author Biographies

Denilson Gabriel Freitas de Carvalho, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Possui formação técnica em Finanças pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e é Bacharel em Ciência e Tecnologia pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Atualmente, cursa o Mestrado em Ensino do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), na área de Ensino de Ciências Exatas e Naturais. Tem interesse nas áreas de Ensino, Ciências da Natureza, Matemática, Computação e Educação Ambiental.

Massaro Victor Pinheiro Alves, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Sou graduado em Tecnologia em Redes de Computadores pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) e licenciado em Docência na Educação Profissional Técnica de Nível Médio (IFES). Além disso, possuo especializações em Redes de Computadores com Ênfase em Segurança da Informação (UNIVS), Educação Profissional e Tecnológica (IFES), e Arquitetura de Software e Design de Produtos Digitais - UX/UI (UNOPAR). Atualmente, sou mestrando em Ensino no Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

Otávio Floriano Paulino, Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA

Possui graduação em Física pela Universidade Estadual do Ceará (2011), graduação em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (2011), graduação em Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Metodista de São Paulo (2010), especialização em matemática pela Faculdade Integrada de Jacarepaguá, mestrado em Física pela Universidade Federal do Ceará (2013) e doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2015). Realizou pós-doutorado na área de Telecomunicações na Universidade Federal do Rio Grande do Norte e outro na área de Ensino na Universidade Federal do Amazonas. Atualmente é professor da Universidade Federal Rural do Semi-Árido. Tem experiência na área de Física e Matemática, com ênfase em Equações Diferenciais, Física Matemática e Telecomunicações. Tem atuado nos seguintes temas: equações diferencias especiais, ensino de física e de matemática, formação docente, tecnologias de informação e comunicação e metodologias de ensino e aprendizagem.

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Published

2025-11-21

How to Cite

Carvalho, D. G. F. de, Alves, M. V. P. ., & Paulino, O. F. (2025). Interactive Didactic Sequence and Problem-Based Learning for Teaching Geometry using Manipulatives and GeoGebra. Educar Mais, 9, 1–20. https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4237