From Contrast to Dialogue: PROEJA and TADS Facing Disinformation in Cyberculture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4236

Keywords:

Professional and Technological Education, Cyberculture, Disinformation, Critical Thinking, PROEJA

Abstract

Cyberculture has transformed the modes of production, access, and circulation of information, expanding opportunities for interaction and learning, but also favoring the spread of disinformation. In this context, Professional and Technological Education (PTE) plays a strategic role by articulating work, science, technology, and culture, aiming to educate critical and socially engaged subjects. This article analyzes, from the PTE perspective, the perceptions of students from the PROEJA program (Technical Course in Computer Maintenance and Support) and from the undergraduate Technology in Systems Analysis and Development (TADS) course, both at IFG – Campus Formosa, regarding disinformation in cyberculture, highlighting contrasts and pedagogical possibilities. The qualitative research used questionnaires and discussion groups, analyzed through content analysis. Results showed that PROEJA students face greater difficulties due to restricted access to ICTs and lack of systematic checking practices, while TADS students demonstrated greater technical familiarity but without consolidated critical routines. It is concluded that the approximation between PROEJA and TADS can generate mutual gains, reaffirming the social role of PTE and the mission of Federal Institutes to promote inclusion, emancipation, and critical awareness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Gomes Araújo, Instituto Federal de Brasília - IFB

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT/IFB), pós-graduado em Gerenciamento de Projetos (Senac-SP) e bacharel em Sistemas de Informação (ANHANGUERA). Atua como técnico em tecnologia, docente substituto e pesquisador no IFG – Campus Formosa, nas áreas de Computação, cibercultura e pensamento crítico informacional.

Ricardo Faustino Teles, Instituto Federal de Brasília - IFB

Professor do Instituto Federal de Brasília (IFB), campus Samambaia, onde atua na educação profissional e tecnológica desde 2010. Doutor em Ciências Florestais pela Universidade de Brasília, integra o corpo docente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do IFB. Ministra disciplinas nas áreas de materiais e processos de fabricação, tecnologia da madeira, inovação e design de produtos além de espaços pedagógicos, com ênfase em práticas interdisciplinares entre design, tecnologia e educação. Coordena projetos de pesquisa voltados à avaliação acústica de materiais, inovação no design de produtos e memória da educação profissional, com publicações em periódicos nacionais e internacionais. Além da docência e pesquisa, atua em comissões acadêmicas, revisão de periódicos e orientação de mestrandos, contribuindo ativamente para o fortalecimento da pesquisa aplicada e da formação docente no campo da EPT. 

References

APPIO, Célia Regina; EWALD, Izilene Conceição Amaro; SILVA, Valdelino de Carvalho. A formação integral na Educação Profissional e Tecnológica: alguns apontamentos. Metodologias e Aprendizado, v. 1, n. 1, p. 11-16, 2020.

ARRELIAS, Flávia Carolina de Rezende; MELO, Daniel de Souza; CAVALCANTE, Edcleide Cândida de Araújo. Tecnologias digitais e aprendizagem colaborativa: práticas inovadoras na Educação Profissional e Tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 22, p. 1-15, 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília: Ministério da Educação, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm. Acesso em: 14 ago. 2025.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A politecnia no ensino médio: concepção e realidade. São Paulo: Cortez, 2005.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.

OLIVEIRA, Maria Lívia Pachêco de. Cultura da convergência informacional e fake news: uma análise crítica. 2020. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.

PACHECO, Eliezer. Fundamentos político-pedagógicos dos Institutos Federais: diretrizes para uma educação profissional e tecnológica transformadora. Natal: IFRN, 2015.

SANTOS JÚNIOR, Ronaldo Ferreira dos. Competência crítica em informação: fundamentos teórico-metodológicos e perspectivas de aplicação. 2020. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, 2020.

UNESCO. Journalism, “Fake News” and Disinformation: handbook for journalism education and training. Paris: UNESCO, 2020. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265552. Acesso em: 14 ago. 2025.

WARDLE, Claire; DERAKHSHAN, Hossein. Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Strasbourg: Council of Europe, 2017. Disponível em: https://edoc.coe.int/en/media/7495-information-disorder-toward-an-interdisciplinary-framework-for-research-and-policy-making.html. Acesso em: 14 ago. 2025.

Published

2025-11-26

How to Cite

Araújo, M. G., & Teles, R. F. (2025). From Contrast to Dialogue: PROEJA and TADS Facing Disinformation in Cyberculture. Educar Mais, 9, 1–9. https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4236