Treading the path of Knowledge: the use of game-Based Learning for teaching DNA and RNA in the Final Years of Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4188

Keywords:

Educational Games, Genetics Education, DNA, RNA, Methodologies

Abstract

This article aimed to develop and evaluate an educational game that promotes conceptual development about genetic material (DNA and RNA) for 9th-grade students in Elementary School. The central resource was the game “Genetic Trail of DNA and RNA”, developed as part of a methodological strategy to facilitate the learning of abstract and complex concepts. The theoretical framework is based on Vygotsky's Historical-Cultural Theory, which emphasizes the role of social and cultural interactions in the construction of knowledge, along with studies on active methodologies, focusing on the use of games as a pedagogical tool for complex scientific content. The qualitative methodology, based on Yin, involved observations and group discussions, which made it possible to identify the students' spontaneous knowledge. After a dialogic lecture, the students played the game. Data analysis showed that most students considered the game fun, interactive, and collaborative, increasing their interest in the activity. Furthermore, the game contributed to the progression from spontaneous to scientific concepts, such as the structure and function of DNA and RNA. Interaction during the game created a supportive environment, fostering cognitive development within the Zone of Proximal Development, as proposed by Vygotsky. The use of educational games in Science teaching – especially in genetics – proved to be a promising strategy to make lessons more dynamic and engaging, encouraging other educators to adopt active learning methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Machado Caetano, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense - IFSul

Mestre em Ciências e Tecnologias na Educação pelo Instituto Federal Sul-rio-grandense – Câmpus Pelotas – Visconde da Graça e Docente na Prefeitura Municipal de Arroio.

Maria Isabel Giusti Moreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense - IFSul

Doutora em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Docente do Instituto Federal Sul-rio-grandense – Câmpus Pelotas – Visconde da Graça, Pelotas/RS.

References

BRANCO, P. V. C.; CASTRO, M. S.; SILVA, V. L. M. O desafio de ensinar e aprender genética em uma escola pública de ensino fundamental. Pesquisa em Foco, v. 24, n. 1, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.18817/pef.v24i1.2031. Acesso em: 15 out. 2024.

LEWIN, B. GENES IX. 9. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009. 893 p.

LOVATO, F. L.; LORETO, E. L. S.; SEPEL, L. M. N. Investigação criminal como contexto gerador para a aprendizagem de genética. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 12, n. 1, 2022

MARQUES, N. L. R.; ROSA, C. T. W. Algumas implicações pedagógicas da Escola de Vigotski para o Ensino de Ciências. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 7, n. 2, p. 1-23, 2023. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/72097/37593. Acesso em: 15 out. 2023.

MOREIRA, M. A. Teorias da aprendizagem. 2. ed. São Paulo: Ed. E. P. U., 2015

SOUZA, V. L. T. de; ANDRADA, P. C. de. Contribuições de Vigotski para a compreensão do psiquismo. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 30, n. 3, p. 327-337, set. 2013. DOI: 10.1590/S0103-166X2013000300005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/F937bxTgC9GgpBJ8QhCKs6F/. Acesso em: 15 out. 2023

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

WARSCHAUER, Cecília. Rodas em rede: oportunidades formativas na escola e fora dela. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2001.

WOSKI, S. A.; SCHMIDT, F. J. DNA e RNA: Composição e estrutura. In: Manual de bioquímica: com correlações clínicas. 1. ed. São Paulo: Editora Blucher, 2011. p. 29-30.

YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre, RS: Penso, 2016.

Published

2025-07-16

How to Cite

Caetano, A. M., & Moreira, M. I. G. (2025). Treading the path of Knowledge: the use of game-Based Learning for teaching DNA and RNA in the Final Years of Elementary School. Educar Mais, 9, 1–21. https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4188

Issue

Section

Pedagogical Experiences