Psychomotricity and Science Education: A Cultural-Historical Approach in School Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4184

Keywords:

Interdisciplinarity, Higher Psychological Functions, Playful Learning

Abstract

This study investigated the relationship between psychomotor development, Physical Education, and Science Education, based on Vygotsky’s cultural-historical theory. The qualitative research involved the implementation of a didactic sequence with playful psychomotor activities, designed to promote learning and social interaction among elementary school children. The results indicated improvements in motor coordination, balance, and laterality, as well as the strengthening of higher psychological functions such as attention and planning. The interdisciplinarity between Physical Education and Science proved effective in stimulating imagination, creativity, and the assimilation of scientific concepts. However, some challenges were identified, such as adapting the activities to the school environment and the need for strategies to improve concentration. It is concluded that the psychomotor approach, structured through a didactic sequence, supports students’ holistic development and reinforces the importance of innovative pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiquél Einhardt de Oliveira, Secretaria Municipal de Educação e Desporto de Piratini - RS

Licenciado em Pedagogia e em Educação Física, Mestre em Ensino de Ciências e Tecnologias na Educação e Professor de Educação Física na Escola Municipal de Educação Infantil e Ensino Fundamental Vera Maria de Azevedo Moreira, Piratini/RS.

Nelson Luiz Reyes Marques, Instituto Federal Sul-rio-grandense - IFSul

Licenciado Ciências Habilitação em Física, Mestre em Ensino de Física, Doutor em Ensino de Ciências e Matemática e Professor do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Tecnologias na Educação (PPGCITED) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, Câmpus Pelotas - Visconde da Graça (IFSul - CaVG), Pelotas/RS.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 15 abr. 2025.

CARDEAL, C. M. Efeito da estimulação psicomotora nos processos cognitivos: memória de trabalho e atenção seletiva' 31/03/2007 100 f. Mestrado em EDUCAÇÃO FÍSICA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE CATÓLICA DE BRASÍLIA, Brasília Biblioteca Depositária: Biblioteca Central da Universidade Católica de Brasília.

DAMIANI, M. F. et al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, n. 45, p. 57-67, 2013

FERNANDES, F. H. Ensino da educação física nos anos iniciais: a relação entre as teorias da psicologia histórico-cultural e da psicomotricidade' 18/01/2021 223 f. Mestrado em EDUCAÇÃO FÍSICA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ, Maringá Biblioteca Depositária: Biblioteca Central da Universidade Estadual de Maringá.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2013.

MARQUES, N. L. R.; CASTRO, R. F. de. A Teoria Histórico-Cultural e a Escola de Vygotsky: algumas implicações pedagógicas. In ROSA C. T. W. da; DARROZ, L. M. Cognição, linguagem e docência: aportes teóricos. Cruz Alta: Editora Ilustração, 2022.

MARQUES, N. L. R. Sequência didática na perspectiva Histórico-Cultural. Material produzido para a disciplina de Teoria Histórico-cultural do Mestrado Profissional em Ciências e Tecnologias na Educação (PPGCITED – IFSul/CaVG) em 2022. Disponível em: https://nelsonreyes.com.br/Sequ%C3%AAncia%20did%C3%A1tica%20na%20perspectiva%20Hist%C3%B3rico-Cultural.pdf

MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. Rio de Janeiro: Hucitec, 2014.

OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: Aprendizado e desenvolvimento, um processo sócio-histórico. 5 ed. São Paulo: Scipione, 2010.

PRESTES, Z. R. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas/SP: Editores Associados, 2020.

RIBEIRO, V. A. Prevenção do sobrepeso/obesidade nos anos iniciais do ensino fundamental: elaboração de uma cartilha educativa nas aulas de educação física ' 19/02/2019 110 f. Mestrado Profissional em ENSINO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE ESTADUAL DO NORTE DO PARANÁ, Cornélio Procópio Biblioteca Depositária: Biblioteca da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) Campus Cornélio Procópio.

VASCONCELOS, M. de F. F. de. Desenvolvimento infantil nas aulas de educação física: representações sociais por seus professores ' 19/09/2018 149 f. Doutorado em EDUCAÇÃO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE ESTÁCIO DE SÁ, Rio de Janeiro Biblioteca Depositária: BIBLIOTECA - CENTRO I

VIGOTSKI, L. História do desenvolvimento das funções mentais superiores. São Paulo: Martins Fontes Editora, 2021.

VIGOTSKI, L.S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.

ZABALZA, M. A. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Tradução Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2007.

ZANON, T. Dificuldades de aprendizagem: influência da educação física sob o olhar da psicomotricidade' 26/03/2020 undefined f. Mestrado Profissional em EDUCAÇÃO FÍSICA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO, Presidente Prudente Biblioteca Depositária: Universidade Federal de Mato Grosso.

Published

2025-07-15

How to Cite

Oliveira, D. E. de, & Marques, N. L. R. (2025). Psychomotricity and Science Education: A Cultural-Historical Approach in School Physical Education. Educar Mais, 9, 1–14. https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4184

Issue

Section

Pedagogical Experiences