Psychomotricity and Science Education: A Cultural-Historical Approach in School Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4184Keywords:
Interdisciplinarity, Higher Psychological Functions, Playful LearningAbstract
This study investigated the relationship between psychomotor development, Physical Education, and Science Education, based on Vygotsky’s cultural-historical theory. The qualitative research involved the implementation of a didactic sequence with playful psychomotor activities, designed to promote learning and social interaction among elementary school children. The results indicated improvements in motor coordination, balance, and laterality, as well as the strengthening of higher psychological functions such as attention and planning. The interdisciplinarity between Physical Education and Science proved effective in stimulating imagination, creativity, and the assimilation of scientific concepts. However, some challenges were identified, such as adapting the activities to the school environment and the need for strategies to improve concentration. It is concluded that the psychomotor approach, structured through a didactic sequence, supports students’ holistic development and reinforces the importance of innovative pedagogical practices.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 15 abr. 2025.
CARDEAL, C. M. Efeito da estimulação psicomotora nos processos cognitivos: memória de trabalho e atenção seletiva' 31/03/2007 100 f. Mestrado em EDUCAÇÃO FÍSICA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE CATÓLICA DE BRASÍLIA, Brasília Biblioteca Depositária: Biblioteca Central da Universidade Católica de Brasília.
DAMIANI, M. F. et al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, n. 45, p. 57-67, 2013
FERNANDES, F. H. Ensino da educação física nos anos iniciais: a relação entre as teorias da psicologia histórico-cultural e da psicomotricidade' 18/01/2021 223 f. Mestrado em EDUCAÇÃO FÍSICA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ, Maringá Biblioteca Depositária: Biblioteca Central da Universidade Estadual de Maringá.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2013.
MARQUES, N. L. R.; CASTRO, R. F. de. A Teoria Histórico-Cultural e a Escola de Vygotsky: algumas implicações pedagógicas. In ROSA C. T. W. da; DARROZ, L. M. Cognição, linguagem e docência: aportes teóricos. Cruz Alta: Editora Ilustração, 2022.
MARQUES, N. L. R. Sequência didática na perspectiva Histórico-Cultural. Material produzido para a disciplina de Teoria Histórico-cultural do Mestrado Profissional em Ciências e Tecnologias na Educação (PPGCITED – IFSul/CaVG) em 2022. Disponível em: https://nelsonreyes.com.br/Sequ%C3%AAncia%20did%C3%A1tica%20na%20perspectiva%20Hist%C3%B3rico-Cultural.pdf
MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. Rio de Janeiro: Hucitec, 2014.
OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: Aprendizado e desenvolvimento, um processo sócio-histórico. 5 ed. São Paulo: Scipione, 2010.
PRESTES, Z. R. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas/SP: Editores Associados, 2020.
RIBEIRO, V. A. Prevenção do sobrepeso/obesidade nos anos iniciais do ensino fundamental: elaboração de uma cartilha educativa nas aulas de educação física ' 19/02/2019 110 f. Mestrado Profissional em ENSINO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE ESTADUAL DO NORTE DO PARANÁ, Cornélio Procópio Biblioteca Depositária: Biblioteca da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) Campus Cornélio Procópio.
VASCONCELOS, M. de F. F. de. Desenvolvimento infantil nas aulas de educação física: representações sociais por seus professores ' 19/09/2018 149 f. Doutorado em EDUCAÇÃO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE ESTÁCIO DE SÁ, Rio de Janeiro Biblioteca Depositária: BIBLIOTECA - CENTRO I
VIGOTSKI, L. História do desenvolvimento das funções mentais superiores. São Paulo: Martins Fontes Editora, 2021.
VIGOTSKI, L.S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.
ZABALZA, M. A. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Tradução Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2007.
ZANON, T. Dificuldades de aprendizagem: influência da educação física sob o olhar da psicomotricidade' 26/03/2020 undefined f. Mestrado Profissional em EDUCAÇÃO FÍSICA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO, Presidente Prudente Biblioteca Depositária: Universidade Federal de Mato Grosso.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daiquél Einhardt de Oliveira, Nelson Luiz Reyes Marques

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.