Ecoliteracy in focus: what is researched on the topic?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4166

Keywords:

Ecoliteracy, Interdisciplinarity, Environmental Awareness

Abstract

In the context of an integrative review, the main objective of the article was to obtain a synthesis of the existing knowledge on Ecoliteracy in Brazilian post-graduation from two portals: Catalog of Teses and Dissertações da Capes and the Brazilian Digital Library of Teses and Dissertações (BDTD), a selection of data bases is justified for we will have free data bases, with wide access and which are armed and available with dissertações and theses. The definition of the search string was established from the specificity of the integrative review, as well as the following term: “ECOALFABETIZAÇÃO”, which implies not returning to one of the selected works that present a diversity of approaches and topics related to Ecoliteracy, Environmental Education and environmental quests. in different contexts. It is concluded, therefore, that the studies analyzed possuem diversified and multisectoral contexts, that is, Ecoalfabetização is researched in public schools, youth and adult education (EJA), communities and private companies. This fact demonstrates that the theme can be adapted to different audiences and between formal and non-formal teaching. It also emphasizes pedagogical and ecological practices such as the use of school gardens, green areas and other practical activities such as pedagogical tools, which also address inter and transdisciplinary approaches.

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Author Biographies

Ana Beatriz da Silva Lemos, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Mestranda em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab), especialista em Ensino na Educação Básica pelo Instituto Federal do Ceará (IFCE) e graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes).

Francisca Pereira Paiva, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira - UNILAB

Mestranda em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab), especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pelo Centro Universitário Inta (Uninta), em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica, em Educação Infantil, em Educação Especial e Inclusiva e em Docência do Ensino Superior, todas essas formações pela Faculdade Excelência (FAEX), e graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Antônia Francieuda Pinheiro Cavalcante, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira - UNILAB

Mestranda em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab), especialista em Gestão Escolar pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e em Meio Ambiente e Sustentabilidade pela Faculdade de Administração, Ciências e Educação (Famart) e licenciada em Geografia pela UECE. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes).

Juliano Lemos do Nascimento, Instituto Federal do Ceará - IFCE

Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Atualmente, exerce cargo no quadro efetivo de professor de educação básica de ciências na rede municipal de ensino de Maranguape e atuou como formador para professores de ciências dos anos finais do mesmo município. É Mestre em Ensino de Biologia pelo Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática do Instituto Federal do Ceará (IFCE), atuando em pesquisas sobre Metodologias Ativas de Ensino e Aprendizagem Baseada em Projetos.

References

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Published

2025-07-10

How to Cite

Silva Lemos, A. B. da, Paiva, F. P., Pinheiro Cavalcante, A. F., & do Nascimento, J. L. (2025). Ecoliteracy in focus: what is researched on the topic?. Educar Mais, 9, 1–17. https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4166