Ecoliteracy in focus: what is researched on the topic?
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4166Keywords:
Ecoliteracy, Interdisciplinarity, Environmental AwarenessAbstract
In the context of an integrative review, the main objective of the article was to obtain a synthesis of the existing knowledge on Ecoliteracy in Brazilian post-graduation from two portals: Catalog of Teses and Dissertações da Capes and the Brazilian Digital Library of Teses and Dissertações (BDTD), a selection of data bases is justified for we will have free data bases, with wide access and which are armed and available with dissertações and theses. The definition of the search string was established from the specificity of the integrative review, as well as the following term: “ECOALFABETIZAÇÃO”, which implies not returning to one of the selected works that present a diversity of approaches and topics related to Ecoliteracy, Environmental Education and environmental quests. in different contexts. It is concluded, therefore, that the studies analyzed possuem diversified and multisectoral contexts, that is, Ecoalfabetização is researched in public schools, youth and adult education (EJA), communities and private companies. This fact demonstrates that the theme can be adapted to different audiences and between formal and non-formal teaching. It also emphasizes pedagogical and ecological practices such as the use of school gardens, green areas and other practical activities such as pedagogical tools, which also address inter and transdisciplinary approaches.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
ALENCAR FILHO, F. S. de. Aplicativo educacional para a compreensão da história ambiental do Rio Jaboatão- PE. 20Um 22. 61f. Programa de Pós-graduação em Rede Nacional para Ensino das Ciências Ambientais, Universidade Federal de Pernambuco, João Pessoa, 2022.
AMARAL, M. B. Representações de natureza e a educação pela mídia. 1997. 187 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1997.
BERKOWITZ, A.R.; M.E. FORD; C.A. BREWER. 2005. A framework for integrating ecological literacy, civics literacy, and environmental citizenship in environmental education. In Johnson, E.A., and M.J. Mappin (eds.), Environmental Education or Advocacy: Perspectives of Ecology and Education in Environmental Education. New York, NY: Cambridge University Press. pp. 227-265.
BORREGO, M.; FOSTER, M. J.; FROYD, J. E. Systematic literature reviews in engineering education and other developing interdisciplinary fields. Journal of Engineering Education, v. 103, n. 1, p. 45-76, 2014. Disponível em: Systematic Literature Reviews in Engineering Education and Other Developing Interdisciplinary Fields - Borrego - 2014 - Journal of Engineering Education - Wiley Online Library. Acesso em: 4 jan. 2025.
CAPRA, F. Alfabetização ecológica: o desafio para a educação do século 21. In: TRIGUEIRO, André (org.). Meio ambiente no século 21. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.
CAPRA, F. 2002. The Hidden Connections: A Science for Sustainable Living. New York, NY: Anchor Books.
CANCELLIER, M. R. Ensino de Geografia e a crise ambiental: representações das águas nos livros didáticos do 6º ano do Ensino fundamental (PNLD - 2014). 2015. 96f. Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Extremo Sul Catarinense – UNESC, Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2015.
COUTO, R. B. da S. Horta Escolar E Ecoalfabetização: Uma Inovação Pedagógica Na Escola Aloísio De Oliveira Em Camaçari - Bahia. 2013. 124f. Dissertação, Programa de pós-graduação em gestão e tecnologias aplicadas à educação mestrado profissional, Universidade Estadual da Bahia, Salvador, 2013.
DOURADO, D. L. O. A EJA na educação não formal - ecoalfabetização como possibilidade de desenvolvimento e fortalecimento comunitário em Morros de Higino – Jussara - Bahia. 2016. 145f. Dissertação (Mestrado Profissional), Programa de Pós-graduação em Educação de Jovens e Adultos, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2016.
ERCOLE, F. F.; MELO, L. S. de; ALCOFORADO, C. L. G. C. Revisão integrativa versus revisão sistemática. Reme: Revista Mineira de Enfermagem, v. 18, n. 1, p. 09-11, 2014. DOI: 10.5935/1415-2762.20140001. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50174. Acesso em: 4 jan. 2025.
FABRIS, B. A Ampliação Dos Processos De Formação Docente Em Direito a Partir Do Pensamento Sistêmico Em Fritjof Capra. 2021. 205f. Dissertção, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Direito, Universidade Comunitária da Região De Chapecó, Chapecó, 2021.
JACINTHO, L. M. S. T. Crise ambiental e a necessidade de educação e consciência ambiental para a transformação social. 2020. 134 f. Dissertação (Mestrado em Direito) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Direito, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.
MCBRIDE, B. B.; BREWER, C. A.; BERKOWITZ, A. R.; BORRIE, W. T. Environmental literacy, ecological literacy, ecoliteracy: What do we mean and how did we get here? Ecosphere, v. 4, n. 5, p. 1-20, 2013. Disponível em: https://esajournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1890/ES13-00075.1. Acesso em: 30 dez. 2024.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 8. ed. - São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2003.
MOURA, L. de M. S. Ecoalfabetização: Hortas e áreas verdes como incentivadores de aprendizagem sistêmica e significativa. 2020. 150f. Dissertação (Mestrado em Projetos Educacionais de Ciências) - Escola de Engenharia de Lorena, Universidade de São Paulo, Lorena, 2020.
NASCIMENTO, J. P. T. Ecoalfabetização: estudos e práticas em educação ambiental voltadas ao espaço escolar. 2019. 126 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia), Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biologia, em Rede, Universidade Federal da Paraíba, Pilar, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/18982. Acesso em: 18 jul. 2023
NÓBREGA, A. M. Impressões de educadores sobre suas experiências com educação ambiental em empresas privadas na cidade do Rio de Janeiro. 2023. 78 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências, Ambiente e Sociedade) – Faculdade de Formação de Professores, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2023.
PAYNE, P. 2006. The technics of environmental education. Environmental Education Research 12(3-4): 487-502.
RODRIGUES, R. Ecoalfabetização: uma experiência de aprendizagem em educação ambiental com escola pública e comunidade de Ubatuba – SP. 2006. 133f. Dissertação (Mestrado em Ciências Ambientais), Universidade de Taubaté, Taubaté, 2006.
SAMPAIO, S. M. V. Nota sobre a "fabricação" de educadores/as ambientais: identidades sob rasuras e costuras. 2005. 207f. Dissertação (Mestrado em Educação)- Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2005.
SAMPAIO, S. M. V.; WORTMANN, M. L. C. Ecoalfabetização: ensinando a ler a natureza. Revista Pesquisa em Educação Ambiental. Vol. 2, n. 2, p. 133-152, 2017. DOI: 10.11606/issn.2177-580X.v2i2p133-152. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/pea/article/view/30033. Acesso em: 05 mar. 2025.
SANTOS, A. N. S. dos. SALGADO, J. J. de F.; NEVES, C. R.; MELO, E. T. de S.; NUNES, K. R.; FORMIGA, M. M.; ANGELIM, J. A. dos S.; SOARES, G. M. S.; MOURA, A. N. de; PEREIRA, F. C.; PEREIRA, K. R. de O.; COELHO, J. S.; COSTA, M. M.; COSTA, E. M.; DOMINGOS, D. C. A.; OLIVEIRA, V. C. G. de. Ecoalfabetização ancestral”: por uma valorização dos saberes indígenas para um futuro sustentável na América Latina. Cuadernos De Educación Y Desarrollo,16 (7), e4885, 2024. Disponível em: https://ojs.cuadernoseducacion.com/ojs/index.php/ced/article/view/4885.Acesso em: 02 out. 2024.
SILVEIRA, R. C. DE C. P.; GALVÃO, C. M. O cuidado de enfermagem e o cateter de Hickman: a busca de evidências. Acta Paulista de Enfermagem, v. 18, n. 3, p. 276–284, jul. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/KBW9WsfzTKZh6DKgYSNDPYq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 02 out. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Beatriz da Silva Lemos, Francisca Pereira Paiva, Antônia Francieuda Pinheiro Cavalcante, Juliano Lemos do Nascimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.