Inclusion of the student with Prader-Willi syndrome: a look at pedagogical practices
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4126Keywords:
Pedagogical Practices, Inclusive Education, Prader-Willi Syndrome, Rare SyndromesAbstract
This study aimed to understand the inclusion process of a student with Prader-Willi syndrome in a municipal school in Goiânia, GO. Methodologically, it is characterized as a qualitative approach, based on the theoretical foundations of Andrade, Stefano, and Zampier (2017), in which the researcher sought immersion in the reality of the research subject through a case study. The collected data were treated and systematically organized following Bardin's (1977) assumptions. In this perspective, the theoretical framework of this study is based on the works of Araújo (2014), Drago (2011), and Vygotsky (1991). These authors enabled the identification of how the inclusion process is implemented in the school routine of students requiring special care and the tensions observed between educators and students. The results reveal that the inclusion of the student with Prader-Willi syndrome still presents weaknesses in the regular school in which she is enrolled, mainly due to the lack of teacher training. However, the school's support teacher has made efforts to promote effective teaching and learning processes for the student.
Downloads
References
ARAÚJO, M. P. M. Para além do biológico, o sujeito com a Síndrome de Klinefelter. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufes.br/handle/10/2417. Acesso em: 08 dez. 2023.
ARAÚJO, M. P. M.; DIAS, I. R.; DRAGO, R. Pessoas com síndromes raras na escola comum: conhecer, planejar e incluir. [s.l.], ELEB, 2021. Disponível em: https://publica.ciar.ufg.br/ebooks/ELEB_III_2021/2_artigos/a019.html. Acesso em: 14 jun. 2023.
ARAÚJO, M. P. M.; DRAGO, R. A história de vida de um sujeito com a Síndrome de Klinefelter. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 31, n. 61, p. 405–416, 2018. Doi: https://doi.org/10.5902/1984686X2357. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/23576. Acesso em: 15 ago. 2023.
ABSPW - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA SÍNDROME DE PRADER-WILLI. Guia básico da Síndrome de Prader-Willi para médicos e demais profissionais da saúde. Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/Sindrome_de_Prader-Willi_-_Guia_basico_para_medicos_e_profissionais_de_saude.pdf. Acesso em: 14 jan. 2024.
ABSPW - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA SÍNDROME DE PRADER-WILLI. Sobre a síndrome de Prader-Willi. Disponível em: https://www.spwbrasil.com.br/o-que-e-a-spw. Acesso em: 10 jul. 2023.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70 Ltda. 1977.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1996. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/topicos/11686882/artigo-59-da-lei-n-9394-de-20-de-dezembro-de-1996. Acesso em: 21 jan. 2024.
BRASIL. Presidência da República - Casa Civil. Lei nº 14.624, de 17 de janeiro de 2023. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2023/lei/l14624.htm. Acesso em: 20 jan. 2023.
BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 2/2001. Institui diretrizes nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Diário Oficial, Brasília, 14 set. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf. Acesso em: 10 jan. 2024
DIAS, I. R. O aluno com síndrome de Smith-lemli-opitz no atendimento educacional especializado: um estudo descritivo. 2020. Doutorado (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2020.
DRAGO, R. Estudos e pesquisas sobre síndromes: relatos de casos. Rio de Janeiro: WAK, 2013.
DRAGO, R. Inclusão na educação infantil. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2011.
DRAGO, R. Síndromes: conhecer, planejar e incluir (1. ed.). Rio de Janeiro: WAK, 2012.
FREITAS, M. T. A. A abordagem sócio-histórica como orientadora da pesquisa qualitativa. Cadernos de pesquisa. São Paulo, v. 32, n. 114, p. 21-39, jan./abr. 2002.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer? Editora Moderna, 2006.
MARTINS, L. A. R. A visão de licenciandos sobre a formação inicial com vistas à atuação com a diversidade dos alunos. In: CAIADO, Katia Regina Moreno; JESUS, Denise Meyrelles de; BAPTISTA, C. R. Professores e educação especial: formação em foco. Porto Alegre: Mediação, p. 23-48, 2011.
STEFANO, S. R.; ZAMPIER, Marcia; ANDRADE, Sandra Mara de. Metodologia de Pesquisa, 2017. Disponível em: http://repositorio.unicentro.br:8080/jspui/bitstream/123456789/1010/1/ANDRADE%2C%20STEFANO%20%26%20ZAMPIER%20-%20Metodologia%20de%20Pesquisa.pdf. Acesso em: 30 jan. 2024.
PRIETO, R. G. Atendimento escolar de alunos com necessidades educacionais especiais: um olhar sobre as políticas públicas de educação no Brasil. In: ARANTES, V.A. (Org.). Inclusão escolar: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2006.
SANTOS, Y. R. dos. A criança com Síndrome de Joubert na escola comum: um estudo exploratório. 2020. Mestrado (Mestrado em educação). Universidade Federal do Espírito Santo, 2020.
SIMONY, R. F. et al. Obesidade, aspectos metabólicos e conduta nutricional na síndrome de Prader-Willi. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, São Paulo, v. 12, n. 2, 2018. Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgdd/article/view/11225. Acesso em: 30 jan. 2024.
SOARES, V. T. X.; ARAÚJO, M. P. M; OLIVEIRA, A. F. T. de M. Processo de construção identitária de Filipe: o sujeito para além da síndrome de Prader-Willi. Revista Cocar, [S. l.], v. 19, n. 37, 2023. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/7246. Acesso em: 19 fev. 2025.
UNESCO. Declaração de Salamanca: sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educacionais especiais. 1994. Disponível em: http://por-tal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 11 maio 2023.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
VIGOTSKI, L. S. Obras Completas – Tomo Cinco: Fundamentos de defectologia. Tradução do Programa de Ações Relativas às Pessoas com Necessidades Especiais (PEE). — Cascavel, PR: EDUNIOESTE, 2022.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R. Estudos sobre a história do comportamento: o macaco, o primitivo e a criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Michelly Aguiar Ferreira, Valdete Teles Xavier Soares, Michell Pedruzzi Mendes Araújo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.