Water-based practices and the autonomy in individuals with autism: a bibliographical study
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4122Keywords:
Autism, Autonomy, Water-based practices, Physical Education in school, Historical-Critical PedagogyAbstract
The main objective of this study is to understand the importance of aquatic practices for the development of autonomy in autistic individuals. To achieve this, a bibliographic research with a qualitative approach was conducted, using electronic journal sites and the Capes Theses and Dissertations Catalog. As a theoretical framework, the assumptions of Historical-Critical Pedagogy and the Historical-Cultural Theory, by Saviani and Vygotsky, were adopted. The results revealed that aquatic practices contribute not only to the development of autonomy but also to confidence, independence, and socialization in autistic individuals, as well as positively impacting their motor, sensory, and cognitive development. Additionally, the study highlighted the relevance of teacher mediation and pedagogical practices in promoting children's progress, yielding satisfactory results. Thus, it is concluded that School Physical Education has the potential to shape a generation of critical and reflective individuals, fostering not only their physical abilities but also their personal, emotional, and social development.
Downloads
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION - APA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.
ARAÚJO, Michell Pedruzzi Mendes.; PEREIRA, Sarah Gomes; OLIVEIRA, Ana Flávia Teodoro de Mendonça. Processos de inclusão de um adolescente com transtorno do espectro autista: um estudo de caso sob o prisma de uma mãe. Revista Educar Mais, v. 6, p. 569-586, 2022. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2849. Acesso em: 10 nov. 2024.
ARAÚJO, Fabiana Zanol. Aspectos relacionais da criança com autismo em situação de brincadeira. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Centro de Educação Física e Desportos, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória 2019.
ARAÚJO, Fabiana Zanol.; ARAÚJO, Michell Pedruzzi Mendes. Jogos e brincadeiras para crianças autistas: possibilidades nas aulas de educação física. Anais do Seminário Nacional de Educação Especial e do Seminário Capixaba de Educação Inclusiva, v. 2, p. 283-299, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/snee/article/view/23892/16431. Acesso em: 10 nov. 2024
BATISTA, Heloísa Garcia. Desempenho Cognitivo de crianças com Autismo praticantes do Método Halliwick. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciências do Desporto). Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, Porto, 2021. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/115839/2/289983.pdf. Acesso em: 23 set. 2024.
BROUGÈRE, Gilles. A criança e a cultura lúdica. Revista da Faculdade de Educação, v. 24, n. 2, p. 103-116, 1998. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rfe/article/view/59630. Acesso em: 23 set. 2024.
CHICON, José Francisco; SÁ, Maria das Graças Carvalho Silva de; FONTES, Alaynne Silva. Atividades lúdicas no meio aquático: possibilidades para a inclusão. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 103– 122, 2013. https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/29595. Acesso em: 23 set. 2024.
DIONÍSIO, Weslley Alex da Silva; SANTOS, Mylli Ketwlly Ferreira dos; OLIVEIRA, Dayana da Silva. Atividades aquáticas e seus benefícios para crianças com autismo: uma revisão sistemática. Anais do V Congresso Nacional de Educação. Recife, 2018. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2018/TRABALHO_EV117_MD1_SA10_ID3108_01102018132618.pdf. Acesso em: 23 set. 2024.
DUARTE, Newton. As pedagogias do "aprender a aprender" e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 18, p. 35–40, 2001.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/150/o/Anexo_C1_como_elaborar_projeto_de_pesquisa_-_antonio_carlos_gil.pdf. Acesso em: 01 set. 2024.
JUCÁ, Lucas Limaverde Costa et al. Alterações comportamentais e físicas em decorrência da prática de natação em crianças com autismo na percepção dos pais e ou responsáveis. In: LIMA, Jefferson de Sousa: Atualidades na Educação física: da saúde ao esporte. Fortaleza: 2019 p. 07 – 27. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Eduardo-JorgeLima/publication/333015435_Injuries_in_recreational_recreational_runners_incidence_types_of_major_occurrence_and_associated_factors/links/5fa45153a6fdcc06241654ed/Injuries-inrecreational-recreational-runners-incidence-types-of-major-occurrence-and-associatedfactors.pdf#page=8. Acesso em: 23 set. 2024.
MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a Pedagogia Moderna. 3. ed. Campinas: Alínea, 2017.
MARX, Karl.; ENGELS, Friederich. Ideologia Alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.
MATTOS-BERNARDO, Rejane. et al. Autismo e Atividade Física Aquática como Ferramenta Terapêutica: uma Revisão Narrativa. Revista Brasileira de Terapias e Saúde, [S.L.], v. 12, p. 19-23, 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/352023130_Autismo_e_Atividade_Fisica_Aquatica_como_Ferramenta_Terapeutica_uma_Revisao_Narrativa. Acesso em: 23 set. 2024.
MELLO, Ana Maria S. Ros de. Autismo: guia prático, 7 ed. São Paulo: AMA, Brasília: CORDE, 2007.
PONICK, Carolina. et al. Fisioterapia aquática no transtorno do Espectro autista -tea: estudo de caso. Revista Inspirar Movimento e Saúde, v. 22, n. 2, 2022. Disponível em: http://revistams.inspirar.com.br/fisioterapia-aquatica-no-transtorno-do-espectro-autista-tea-estudo-de-caso/. Disponível em: 23 set. 2024.
ROSA NETO, Francisco. Manual de avaliação motora. Porto Alegre: Artmed, 2007.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
SILVA, Régis Henrique dos Reis. Contribuições da pedagogia histórico-crítica para a educação especial brasileira. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 14, n. 58, p. 78–89, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640380. Acesso em: 23 set. 2024.
VELASCO, Cacilda Gonçalves. As possibilidades psicomotoras na água. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, n. 44, p. 128-134, 2019. Disponível em: https://cacildavelasco.com.br/wp-content/uploads/2020/11/Revista.pdf. Acesso em: 23 set. 2024.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Organização [e tradução] Zoia Prestes, Elizabeth Tunes; tradução Cláudia da Costa Guimarães Santana. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018.
ZULIANI, Agda Cristina Fogaça; SILVA, João Henrique da. Práticas pedagógicas na Educação Especial: na perspectiva da Psicologia Histórico-Cultural e da Pedagogia Histórico-Crítica. 2022. Disponível em: https://sistema.uniso.br/site-uniso/epes/2022/gts/praticas-educativas/praticas-pedagogicas-na-educacao-especial.pdf. Acesso em: 23 set. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Geovana Lício, Michell Pedruzzi Mendes Araújo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.