Spacing women in science then and now: absence and invisibility in academic environments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4090

Keywords:

women in science, female invisibility, Science Teaching

Abstract

Understanding Education as an essential tool for social transformation, when one investigates the debate about sensitive issues in the society, they contribute to the promotion of change. Among the numerous issues in dispute, female invisibility, mainly in academia, has been marked by cycles of oppression and repression. This article aims to enhance efforts to the movement of women empowerment, by quantitatively investigating academic production on Women and Science in the improvement of Education, especially in the Science areas. We analyzed 735 articles published between 2017 and 2024 divided into three open access journals: Revista Educar Mais, Caderno de Astronomia and Revista Brasileira de Pesquisa em Ensino de Ciências. However, only 10 (1.3%) were related to the topic, yielding the first result which indicates low production in this area. Paradoxically, the general interest in these articles was on average 30% higher than that of the rest of the works, indicating that there is opportunity for growth on the topic. Finally, we verify that the articles have more views in March, which indicates a possible correlation between that interest and the Women’s International Day celebrations in that month. It seems these events have a positive impact on the discussion of the topic. Yet, it is understood that they have to be spread farther so that Women and Science continue to be a recurring and perennial topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cecília Soja, Instituto Federal Fluminense - IFF

Graduada em Bacharelado em Física, Mestra e Doutora em Astronomia e Professora do Instituto Federal Fluminense (IFF), Bom Jesus do Itabapoana/RJ. 

Priscila Célia Giacomassi, Instituto Federal do Paraná - IFPR

Doutora em Estudos Literários pela Universidade Federal do Paraná, na linha de pesquisa de Literatura e Imagem (Intermidialidade). Possui graduação em Letras Português/Inglês e Mestrado em Letras - Literaturas de Língua Inglesa - também pela UFPR. É Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico com Regime de Dedicação Exclusiva no Instituto Federal do Paraná (IFPR-Campus Colombo) onde desenvolve pesquisas relacionadas ao ensino de língua inglesa e internacionalização.

References

BOLT, Robert. A Man for all Seasons. London: Heinemann, 1979.

BRASIL publicou quase 157 mil artigos em 2023. Ciência aberta – CAPES, Brasília, 25 de março de 2024. Disponível em: < https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/brasil-publicou-quase-157-mil-artigos-em-2023 >. Acesso em: 26 de abril de 2024.

DEMERS, Patricia. Margaret Roper and Erasmus: The Relationship of Translator and Source. WWR Magazine: The Official Magazine of Women Writing and Reading. Spring 2005, Issue 1, Volume 1. Disponível em: < http://www.crcstudio.org/wwr_magazine/mags/spring_05.pdf >. Acesso em 8 de abril de 2024.

GOODRICH, Jaime. Thomas More and Margaret More Roper: A Case for Rethinking Women's Participation in the Early Modern Public Sphere. Sixteenth Century Journal, XXXIX/4 (2008) ISSN 0361-0160. Wayne State University.

MARTINS, L. B.; SANTOS, R. A. Questões de gênero e a violência doméstica contra a mulher em periódicos da área de Ensino de Ciências. Revista de Ciências Humanas, v. 24, n. 3, 2023.

MATOS, T. B. S.; SOJA, A. C. Mulheres e os livros de projetos integradores em Ciências da Natureza. Revista Educar Mais, v. 5, n. 5, p. 1287-1298, 2021.

OLIVEIRA, Simone Santos e ROTENBERG, Lúcia. 8 de março - Dia Internacional das Mulheres. Laboreal Volume 15 Nº1 | 2019 Trabalho e cooperação. Disponível em: file:///C:/Users/prigi/Downloads/laboreal-1612%20(1).pdf Acesso em: 28/04/2024.

OLIVEIRA, TMV de. Amostragem não probabilística: adequação de situações para uso e limitações de amostras por conveniência, julgamento e quotas. Administração on line, v. 2, n. 3, p. 1-7, 2001.

Published

2025-02-17

How to Cite

Soja, A. C., & Giacomassi, P. C. (2025). Spacing women in science then and now: absence and invisibility in academic environments. Educar Mais, 9, 1–13. https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4090