The content validity coefficient (CVC) as a tool for questionnaire validation: an example of use in research in education and science teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4089

Keywords:

Physics Teaching, Psychometry, Quantitative research, Theory of Meaningful Learning

Abstract

Research in Education and Science Teaching plays a key role in improving the quality of education and understanding the challenges faced by teachers and students. To collect reliable and relevant data, it is essential that research instruments, such as questionnaires, are properly validated. The Content Validity Coefficient (CVC) is an important tool to assess the content validity of a data collection instrument, checking whether the items that compose it are clear, pertinent, and relevant. The present paper discusses the importance of CVC, highlighting its foundations and methodological aspects. Finally, it presents an example of practical application in the validation of an instrument that aims to measure the potential of Physics classes in promoting meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patrick Alves Vizzotto, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Doutor em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2019), Mestre em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG, 2017), Licenciado em Física pela Universidade de Passo Fundo (UPF, 2014). Realizou estágio de Pós-doutorado (PNPD/CAPES) no Programa de Pós-graduação em Ensino da Universidade do Vale do Taquari (Univates, 2020). Atualmente Professor do curso de licenciatura em Física da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), Diamantina/MG - Brasil. Tem interesse na área de Ensino de Física desenvolvendo estudos voltados para a: Alfabetização Científica, avaliação educacional, métodos quantitativos de pesquisa e inovações pedagógicas no ensino.

References

ALEXANDRE, Neusa Maria Costa; COLUCI, Marina Zambon Orpinelli. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciência & Saúde Coletiva, v. 16, n. 1, p. 3061-3068, 2011.

American Educational Research Association (AERA); American Psychological Association (APA); National Council On Measurement In Education (NCME). Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: APA, 2014.

ARAÚJO, Leonardo Augusto Luvison. Concepções equivocadas sobre evolução biológica: um estudo comparativo entre graduandos em ciências biológicas e pós-graduandos. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 2, p. 332-346, 2020.

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003. 405 p.

DARROZ, Luiz Marcelo. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. Revista Espaço Pedagógico, v. 25, n. 2, p. 576-580, 2018.

FERREIRA, Marcelo; NOGUEIRA, Danielle; SILVA FILHO, Olavo; COSTA, Marcos; SOARES NETO, Joaquim. A WebQuest como proposta de avaliação digital no contexto da aprendizagem significativa crítica em ciências para o ensino médio. Revista Pesquisa e Debate em Educação, v. 12, n. 1, p. 1-32, 2022.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Barueri: Atlas, 2008.

GONÇALVES, Antoniel; PEDRO, Neusa. Adaptação e validação do conteúdo da escala de utilização das tecnologias digitais na gestão escolar. Research, Society and Development, v. 12, n. 4, p. 1-15, 2023.

HERNÁNDEZ-NIETO, Rafael. Contributions to statistical analysis: The Coefficients of Proportional Variance, Content Validity and Kappa. Mérida: Universidad de Los Andes, v. 193, 2002.

HUTZ, Cláudio Simon; BANDEIRA, Denise Rushel; TRENTINI, Clarissa Marceli. Psicometria. Porto Alegre: Artmed, 2015.

LEMOS, Evelyse dos Santos. Situando a teoria de aprendizagem significativa na prática docente, na formação de professores e nas investigações educativas em ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em educação em Ciências, v. 5, n. 3, p. 38-51, 2005.

MOREIRA, Marco Antônio. O que é afinal aprendizagem significativa? Revista Qurriculum, n. 25, p. 29-56, 2012.

PASQUALI, Luiz. Princípios de elaboração de escalas psicológicas. Revista de Psiquiatria Clínica, São Paulo, v. 25, n. 5, p. 206-213, 1998.

PUGLIESE, Renato Marcon. O trabalho do professor de Física no ensino médio: um retrato da realidade, da vontade e da necessidade nos âmbitos socioeconômico e metodológico. Ciência & Educação (Bauru), v. 23, n. 1, p. 963-978, 2017.

REIS, Cleiton Pereira; MORALES, Juan Carlos Pérez. Validade de conteúdo da versão preliminar do instrumento para mensurar o conhecimento tático declarativo no basquetebol. Revista Brasileira de Psicologia do Esporte, v. 10, n. 2, p. 1-18, 2020.

RIBEIRO, Stefãne; MOREIRA, Alexandra; REIS, Janice; SOARES, Aleida; GÉa-HORTA, Tatiane. Elaboração e validação de cartilha sobre diabetes para Agentes Comunitários de Saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, n. 1, p. e20180899, 2020.

SANTOS, Flávia Maria Teixeira. As emoções nas interações e a aprendizagem significativa. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 9, n. 2, p. 173-187, 2007.

SILVEIRA, Joice Trindade; ROCHA, João Batista Teixeira. Tradução e ferramenta de validação de conteúdo de avaliação do ensino pelos alunos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, v. 10, n. 2, p. 45-64, 2017.

TAMADA, Rosane Cristina Piedade; CUNHA, Isabel Cristina Kowal Olm. Competências profissionais do técnico administrativo em educação: evidências de validade do conteúdo. Revista Gestão Universitária na América Latina, v. 16, n. 1, p. 01-22, 2023.

VALADARES, Jorge. A teoria da aprendizagem significativa como teoria construtivista. Aprendizagem Significativa em Revista, v. 1, n. 1, p. 36-57, 2011.

YUSOFF, Muhamad Saiful Bahri. ABC of content validation and content validity index calculation. Educational Resource, v. 11, n. 2, p. 49-54, 2019.

Published

2025-01-16

How to Cite

Vizzotto, P. A. . (2025). The content validity coefficient (CVC) as a tool for questionnaire validation: an example of use in research in education and science teaching. Educar Mais, 9, 1–23. https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4089