The inclusion of labor self management as a formation theme in PTE - responses from a formative intervention
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.3000Keywords:
Labor self-management, Cooperativism, PTE, OmnilateralismAbstract
Searching alternatives to realize work as an educational principle, this study analyzed views to include the themes of Work Self-Management, Cooperativism and SE in PTE. For this purpose, three stages were carried out by an action research, being the first one the application of a survey, by Google forms, to the internal community of the IFG-Campus Formosa, looking for understand their academic and labor realities, as well as their knowledge about the topics listed. The second step was a formative moment about the themes, followed by the application of a survey, with the research members, to collect data about their understanding. The content analysis of the data identified the categories work, education and curricularization, suggesting the insert of the themes addressed in the PCPs of PTE courses through the curricular extension, by projects, lectures, workshops and creation of disciplines. The third step consisted in making an educational product to promote the insertion of the themes in PTE, made after analyzing the data collected during the research and evaluated at the end by the members.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo. A corrosão do trabalho e a precarização estrutural. 1. ed. São Paulo, Expressão Popular, 2013.
ANTUNES, Ricardo; FILGUEIRAS, Vitor. Plataformas digitais, Uberização do trabalho e regulação no Capitalismo contemporâneo. Contracampo, v. 39, n. 01, p. 27–43, 2020. Disponível em: https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/38901/pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20/12/1996. Estabelece a lei de diretrizes e bases da educação nacional.
BRASIL. Lei no 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília, 2014.
BRASIL. Tribunal Regional do Trabalho da 4ª Região. Decisão 0021864-81.2017.5.04.0028. Juiz: Átila da Rold Roesler, 02 mar. 2020a. Disponível em: <https://www.conjur.com.br/dl/uber-decisao1.pdf>. Acesso em: 17 set. 2022.
BRASIL. Tribunal Superior do Trabalho. Agravo de Instrumento em Recurso de Revista 10575-88.2019.5.03.0003. Relator: Min. Alexandre Luiz Ramos, 09 set. 2020b. Disponível em: <https://tst.jusbrasil.com.br/jurisprudencia/925275204/agravo-de-instrumento-em-recursode-revista-airr-105758820195030003/inteiro-teor-925275326?ref=feed>. Acesso em: 17 set. 2022.
BUTLER, Sarah. Uber drivers entitled to workers’ rights, UK supreme court rules. The Guardian, v. 19, 2021. Disponível em: https://joserobertoafonso.com.br/wp-content/uploads/2021/02/The-Guardian.pdf>. Acesso em: 19 set. 2022.
CALIFÓRNIA. Assembly Bill No.5. AB-5 Worker status: employees and independent contractors. Sacramento: Governo da Califórnia, 2019. Disponível em: <https://leginfo.legislature.ca.gov/faces/billTextClient.xhtml?bill_id=201920200AB5>. Acesso em: 17 mai. 2021.
COMARELLA, Carla Bueno. Nova Iorque mudou o jogo dos aplicativos. E agora? 2019. Dissertação (Mestrado em Gestão em Políticas Públicas) - Escola de Administração de Empresas de São Paulo, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2019. Disponível em: <https://hdl.handle.net/10438/27995>. Acesso em: 19 set. 2022.
ENGELS, Friedrich. Do socialismo utópico ao socialismo científico. Rio de Janeiro: Cátedra, 1987.
FRANÇA. Cour de Cassation. Communiqué de presse. Paris: Cour de Cassation, 2020. Disponível em: <https://www.courdecassation.fr/jurisprudence_2/communiques_presse_8004/prestation_chauf feur_9665/press_release_44526.html>.Acesso em: 17 set. 2022.
FERLA, Guilherme Baggio; ANDRADE, Rafaela Bellei. A Transição Do Feudalismo Para o Capitalismo. Synergismus scyentifica UTFPR, v. 2, n. 1, p. 3–5, 2007. Disponível em: <http://revistas.utfpr.edu.br/pb/index.php/SysScy/article/view/240>. Acesso em: 22 set. 2022.
FORPROEXT. Diretrizes para a Curricularização da Extensão na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Fórum de Pró-Reitores/as de Extensão – FORPROEXT, 2020.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Globalização e crise do emprego: mistificações e perspectivas da formação técnico-profissional. Boletim técnico do SENAC, v. 25, n. 2, p. 30-45, 1999. Disponível em: <https://bts.senac.br/bts/article/view/597>. Acesso em: 06, out. 2022.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise Nogueira; GOMES, Cláudio. Produção de conhecimentos de ensino médio integrado: dimensões epistemológicas e político-pedagógicas. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise Nogueira; GOMES, Cláudio. Colóquio produção de conhecimentos sobre ensino médio integrado: dimensões epistemológicas e político-pedagógicas, 2010, Rio de Janeiro. Anais[...]. Rio de Janeiro: EPSJV/Fiocruz, 2014. Disponível em: <https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/45732>. Acesso em: 21 set. 2022.
GADOTTI, Moacir. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. São Paulo, Cortez, 2001.
GAIGER, Luís Inácio. A Economia Solidária no RS: viabilidade e perspectivas. Cadernos CEDOPE - Série Movimentos Sociais e Cultura, v. 15, p. 1–61, 1999.
GANDOLFI, Peterson Elizandro; MUÑOZ PALAFOX, Gabriel Humberto; MARTINS, Humberto; BRITTO, Maria Francisca; GANDOLFI, Maria Raquel Caixeta. Empreendimentos solidários como alternativa para a geração de trabalho e renda: a experiência da INES/UFU. Revista Em Extensão, v. 8, n. 1, p. 159-173, 2009. Disponível em: <https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20440>. Acesso em: 20 set. 2022.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.
GUERRA, Ana Carolina. Gestão de Incubadoras Tecnológicas de Cooperativas Populares: uma análise comparativa. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2008. Disponível em: <http://repositorio.ufla.br/jspui/bitstream/1/1996/1/DISSERTAÇÃO_Gestão das incubadoras tecnológicas de cooperativas populares.pdf>. Acesso em: 22 set. 2022.
HARARI, Yuval Noah Sapiens: Uma breve história da humanidade. 4o ed. Rio Grande do Sul, Editora L&PM, 2014.
KOLAKOWSKI, Leszek. Las principales corrientes del Marxismo I. Los fundadores. Madri: Alianza Universidad, 1985.
MARGARITA, Rasilla Cano; ARGELIA, Juárez Ruiz Lidia. Multidisciplinary approach for curriculum design of professional master's program with focusing on solidary economy in Oaxaca, Mex. Educational Research And Reviews, v. 11, n. 14, p. 1317-1323, 2016. Disponível em: <http://literatura.ciidiroaxaca.ipn.mx/jspui/handle/LITER_CIIDIROAX/547>. Acesso em: 18 out. 2022.
MARX, Karl. O Capital I: crítica da economia política. O processo de produção do capital. São Paulo, Editorial, Boitempo, 2011.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo, Editora Moraes, 1984.
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. 2a ed. São Paulo, Boitempo, 2008.
NUNES, Ana Lucia de Paula Ferreira; SILVA, Maria Batista da Cruz. A extensão universitária no ensino superior e a sociedade. Mal-Estar e Sociedade, v.4, n.7, p. 119-133, 2011 Disponível em: <http://www.uemg.br/openjournal/ index.php/malestar/article/view/60/89>. Acesso em: 03, jul. 2022.
PACHECO, Eliezer. Fundamentos político-pedagógicos dos institutos federais: diretrizes para uma educação profissional e tecnológica transformadora. Natal, Editora IFRN, 2015.
PARAÍSO, Lavínia Maria Louzado. Os direitos laborais dos motoristas da UBER no mundo: jurisprudência comparada. Artigo (Graduação em Direito) - Universidade Católica de Salvador, Salvador, 2021. Disponível em: <http://ri.ucsal.br:8080/jspui/handle/prefix/4448>. Acesso em: 19 set. 2022.
PELISSARI, Lucas Barbosa; NASCIMENTO, Maria Luiza Freitas Marques do. Educação profissional e economia solidária. Abatirá-Revista de Ciências Humanas e Linguagens, v. 1, n. 2, p. 442 - 472, 2020. Disponível em: <https://itacarezinho.uneb.br/index.php/abatira/article/view/8644>. Acesso em: 21 out. 2022.
PIRES DA SILVA, Wagner. Extensão universitária: um conceito em construção. Revista Extensão & Sociedade, v. 11, n. 2, p. 21-32, 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/22491>. Acesso em: 15 jul. 2022.
RAMOS, Marise Nogueira; FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria. Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. 3a ed. São Paulo, Cortez, 2012.
RAMOS, Marise Nogueira. História e política da educação profissional. 1a ed. Curitiba, Instituto Federal do Paraná, 2014.
SANTOS, João Henrique de Sousa; ROCHA, Bianca Ferreira; PASSAGLIO, Kátia Tomagnini. Extensão universitária e formação no ensino superior. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 7, n. 1, p. 23-28, 2016. Disponível em: <https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/3087>. Acesso em: 20 set. 2022.
SAVIANI, Demerval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educacao, v. 12, n. 34, p. 152–165, 2007. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012>. Acesso em: 22 set. 2022.
SINGER, Paul; SOUZA, André Ricardo de. A economia solidária no Brasil: a autogestão como resposta ao desemprego. São Paulo, Contexto, 2003.
SINGER, Paul. A economia solidária como ato pedagógico. Brasília, Brasil, INEP, 2004.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educ. Pesqui., v. 31, n. 3, p. 443–466, 2005. Disponível em: . Acesso em: 22 set. 2022.
VILELA, Rosana Brandão; RIBEIRO, Adenize; BATISTA, Nildo Alves. Nuvem de palavras como ferramenta de análise de conteúdo. Millenium, n. 11, p. 29-36, 2020. Disponível em:<https://repositorio.ipv.pt/handle/10400.19/6637>. Acesso em: 21 set. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rafael Rodrigues de Sousa Frois, Keila Lima Sanches
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.