The The pandemic in education: experiences of basic education teachers in Uruguaiana
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2939Keywords:
Emergency remote teaching, Teachers, Survey researchAbstract
The new coronavirus pandemic (SARSCoV-2) has hit several social sectors, among them, the education. In order to contain the virus spread, social distancing and presential classes suspension were used, resulting in the emergency remote teaching adoption. However, it is known of the country's existing social inequality, which reflected, mainly, in public education, since most of the students do not have access to digital tools and the internet. In this perspective, the work’s objective was to investigate the pandemic effects on education by the Uruguaiana’s teachers' vision. Online surveys were used as a public opinion research strategy, being available to the city’s public school teachers. Was realized that teachers, in spite of worries, aim for new learnings development in the school context.
Downloads
References
BARBOSA, André Machado. VIEGAS, Marco Antônio Serra. BATISTA, Regina Lucia Napolitano Felício Felix. Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revistas Augustos, v. 25, n. 51, p. 255-280, jul. /out. 2020. [online]. Disponível em: https://revistas.unisuam.edu.br/index.php/revistaaugustus/article/view/565. Acesso em 07 set 2021.
BEHAR, Patrícia Alejandra. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. [online] Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 13 dez. 2020.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
BRASIL, Unasus, Covid 19. Ministério da Saúde inclui crianças de 5 a 11 anos na campanha de vacinação contra a Covid-19. [online] Disponível em: https://www.unasus.gov.br/noticia/ministerio-da-saude-inclui-criancas-de-5-a-11-anos-na-ca mpanha-de-vacinacao-contra-a-covid-19. Acesso em: 14 fev 2022.
BRASIL, Conselho nacional de saúde. Resolução nº 510/2016. Dispõe sobre a pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. Brasil: Ministério da Saúde, Brasília. [online] Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/22917581. Acesso em: 03 set. 2021.
CARNEIRO, Alexandra. Carta a setembro de 2020 ou sobre o possível e a esperança. In: ALVES, José Matias. CABRAL, Ilídia. COVID 19 Ensinar e Aprender no tempo do (pós) confinamento: O que aprendemos entre março e junho de 2020? Porto, 2020. P. 12-15. [online] Disponível em: https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/36941/1/9789895436477.pdf. Acesso em: 19 set. 2021.
CASTRO, Douglas Pereira. RODRIGUES, Nayane Danielle de Sousa. USTRA, Sandro Rogério Vargas. Os reflexos do ensino remoto na docência em tempos de pandemia da Covid-19. Revista EDaPECI. São Cristovão (SE) v.20. n. 3, p. 72-83. 2020. [online] Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/edapeci/article/view/14543/11149. Acesso em: 11 nov. 2021.
CHARCZUK, Simone Bicca. Sustentar a Transferência no Ensino Remoto: docência em tempos de pandemia. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 45, n. 4, p. 1-20, 2020. [online] Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/S7dGKjBx7ch4FxCwVc93pVg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 set. 2021.
CRISTALDO, Heloisa. BRANDÃO, Marcelo. Vacinação contra a covid-19 começa em todo o país, Agência Brasil. [online] Disponível em: https://agencia brasil.ebc.com.br/saude/noticia/2021-01/vacinacao-contra-covid-19-come%C3%A7a-em-todo-o-pais. Acesso em: 21 set. 2021.
DOSEA, Giselle Santana. ROSÁRIO, Renan Wesley Santos do. SILVA, Elisangela Andrade. FIRMINO, Larissa Reis. OLIVEIRA, Ana Maria dos Santos. Métodos ativos de aprendizagem no ensino online: a opinião de universitários durante a pandemia de covid-19. Interfaces Ciêntificas, v.10 n. 1 (2020). [online] Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/issue/view /339. Acesso em: 14 fev 2022.
FIGUEIREDO, Suzel Garcia de Lima. Pesquisa de opinião pública e de mercado. 2010. Joinville/SC. Sustentare Escola de Negócios. [online] Disponível em: https://pt.slideshare.net/Sustentare/pesquisa-de-opinio-pblica-e-de-mercado. Acesso em: 12 abr. 2021.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações, Educação Pesquisa. São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601-614, jul./set. 2015. [online] Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/gd7J5ZhhMMcbJf9FtKDyCTB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 set. 2021.
GARCIA, Tânia Cristina Meira. MORAIS, Ione Rodrigues Diniz. ZAROS, Lilian Giotto. RÊGO, Maria Carmem Freire Diógenes. Ensino remoto emergencial: proposta de design para organização de aulas [recursos eletrônicos]. [online] Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/29767/1/ENSINO%20REMOTO%20EMERGENCIAL_proposta_de_design_organizacao_aulas.pdf. Acesso em: 16 set. 2020.
HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso, 2015. [online] Disponível em: https://docero.com.br/doc/8018n85. Acesso em: 16 set. 2021.
LIPPMANN, Walter. Opinião Pública. Rio de Janeiro: Vozes, 2008. [online] Disponível em: https://dennisdeoliveira.files.wordpress.com/2014/09/lippmann.pdf. Acesso em: 23 set. 2021
LUZ, Solimar. SEIS milhões de estudantes não têm acesso à internet em casa. 2020. [online] Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/radioagencia-nacional/educacao/audio/2020-09/seis-milhoes-de-estudantes-nao-tem-acesso-internet-em-casa. Acesso em: 23 set. 2021.
MAIA, Sandra Andréa Berro. VERNIER, Andréa Magale Berro. DUTRA, Carlos Maximiliano. Ensino Remoto Emergencial: experiências de uma educadora na Educação Básica, Revista Pesquisa e Ensino. Barreiras (BA), v. 2, p. 1-15, 2021. [online] Disponível em: https://revistas.ufob.edu.br/index.php/pqe/article/view/691/1032. Acesso em: 11 abr. 2021.
MONTEIRO, Renata Lúcia de Souza Gaúna. SANTOS, Dayane Silva. A utilização da ferramenta google forms como instrumento de avaliação do ensino na escola superior de guerra, Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação, v. 4, n. 2, p. 27-38, 2019. [online] Disponível em: https://recite.unicarioca.edu.br/rccte/index.php/rccte/article/view/72/106 Acesso em: 07 set. 2021.
MOTA, Janine da Silva. Utilização do google forms na pesquisa acadêmica. Revista Humanidades e Inovação, v. 6, n. 12, p. 372-380, 2019. [online] Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1106. Acesso em: 07 set. 2021.
PEREIRA, Hortência Pessoa. SANTOS, Fábio Viana. MANENTI, Mariana Aguiar. Saúde mental de docentes em tempos de pandemia: os impactos das atividades remotas, Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 3, n. 9, p. 26–32. [online] Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/74. Acesso em: 24 set. 2021.
REBOUÇAS, Veronise Francisca dos Santos Lima. O programa pacto pela educação em goiás e o trabalho docente: uma análise a partir da percepção dos professores. Anápolis. UEG, 2020. Dissertação. Universidade Estadual de Goiás, 2020. [online] Disponível em: http://www.bdtd.ueg.br/handle/tede/404. Acesso em 11 out. 2021.
RIO GRANDE DO SUL. Portaria seduc/rs nº 014/2021. Calendário Escolar de 2021. [online] Disponível em: https://educacao.rs.gov.br/calendario-escolar-de-2021. Acesso em: 07 set. 2021.
SANTOS, Claitonei de Siqueira. Educação escolar no contexto de pandemia: algumas reflexões. Gestão & Tecnologia, v. 1, n. 30, p. 44-47, Jan/Jun 2020. [online] Disponível em: http://faculdadedelta.edu.br/revistas3/index.php/gt/article/view/52. Acesso em: 04 nov. 2020.
SILVA, Paulo Vasconcellos. JORGE, Tania Araujo. Análise de conteúdo por meio de nuvem de palavras de postagens em comunidades virtuais: novas perspectivas e resultados preliminares. Investigação Qualitativa em Saúde, v. 2, p. 41-48, 2019. [online] Disponível em: < https://proceedings.ciaiq.org/index.php/CIAIQ2019/article/view/2002 > Acesso em: 24 set. 2021.
SANCHES, Emilia Maria Bezerra Cipriano Castro. PARDIM, Renata Pereira. Fechamento das escolas; entre a necessidade do isolamento social e a essencialidade do serviço educacional – como ficam as crianças? In: LIBERALI, Fernanda Coelho. FUGA, Valdite Pereira. DIEGUES, Ulysses Camargo. CARVALHO, Corrêa Márcia Pereira. Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. 1 ed. Campinas, SP : Pontes Editores, 2020, P. 239-244. [online] Disponível em: https://wiki.sj.ifsc.edu.br/images/5/5f/Ebook_Ed_Pandemia_Digital_1-o1-07.pdf. Acesso em: 19 set. 2021.
UNCME, União Nacional dos Conselhos Municipais de Educação. Educação em tempos de pandemia: direitos, normatização e controle social. União Nacional dos Conselhos Municipais de Educação - UNCME, UNICEF, 2020, p. 1-50. [online] Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/9241/file. Acesso em: 21 set. 2021.
URUGUAIANA. Orientações Gerais - Rematrículas - Inscrições - Matrículas – Calendário Escolar / 2021, p. 1-14. [online] Disponível em: https://uruguaiana.educarweb.net.br/servicoexterno/matricula-2021/publicacoes/visualizar/M w=%20=. Acesso em: 24 set. 2021.
WEILER, Jaqueline Maria Alexandre; TABORDA, Francieli Carvalho. Formação de professores em tempos de pandemia. Revista de Humanidades Digitais, v. 2, n. 2, p. 1-8, 2020. [online] Disponível em: https://revistas.uminho.pt/index.php/h2d/article/view/2910. Acesso em: 23 set. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Karem Suzete Pires Garcia, Fabiane Ferreira da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.