State of the question about the confluence between sexuality and Science teaching
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2703Keywords:
Sexuality, Science teaching, State of the questionAbstract
The purpose of this article is understanding the relationship between sexuality and science education at school in the current period (2016-2021). For this, we carried out the State of the Question, a rigorous bibliographic survey, from which, through the Capes Journal Portal, Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and Minutes of the National Biology Teaching Meeting (ENEBIO), we highlight eight works. We realize that there are works that list the social discussion of sexuality, however, there is still a hegemony of normative character discussions. Finally, it was possible to highlight that all the works analyzed suggest the expansion of discussions about sexuality in initial and continuing education to break the paradigm.
Downloads
References
ALTMANN, Helena. A sexualidade adolescente como foco de investimento político-social. Educação em Revista. Belo Horizonte. n. 46. p. 287-310. dez. 2007.
BARROS, Patrícia da Silva; QUEIROZ, Gloria Regina P. Campello. O saber docente em tempos de ascensão do neoconservadorismo: como professores abordam gênero e sexualidade nas aulas de Ciências. Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 8, p. e401985429, 2020.
BARROS, Suzane Carvalho da Vitória; MOURÃO, Luciana. Panorama da participação feminina na educação Superior, no mercado de trabalho e na sociedade. Psicologia & Sociedade, v. 30, e174090. 2018.
BRAGA, Andréa Vieira. Identidade sexual e cultura escolar: uma crítica à versão de sexualidade contida nos PCN. Revista Iberoamericana de Educación, [S. I], v. 40, n. 2. 2006.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, p. 600, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 01 fev. 2022.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN). Apresentação dos temas transversais. Terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ttransversais.pdf>. Acesso em: 01 fev. 2022.
BRITZMAN, Deborah. Curiosidade, sexualidade e currículo. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. p. 105-142.
BUCHARD, Camila Pereira. Concepções de professores de ciências do ensino fundamental sobre trabalhar o tema sexualidade em sala de aula. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Pampa, Uruguaiana: 2019.
CAVALCANTE, Assis Wendell Claudino; MOTA, Erika Freitas. Gênero e sexualidade na prática docente de professores de ciências: investigação em uma escola pública de Fortaleza. In: Revista SBenBio, 9, Florianópolis: Anais do VI Encontro Nacional de Ensino de Biologia, Maringá: UEM, 2016.
DAL, Paula da Costa Van. Educação sexual e valores para a cidadania: reflexões sobre a prática de uma professora de ciências. Dissertação (Mestrado). Universidade Estadual de Londrina, Londrina: 2017.
FELIPE, Jane. Do amor (ou de como glamourizar a vida): apontamentos em torno de uma educação para a sexualidade. In: RIBEIRO, Paula Regina Costa et al (org.). Corpo, gênero e sexualidade: discutindo práticas educativas. Rio Grande: Editora da FURG, 2007. p. 31-45.
FREITAS, Júlio César Rufino de. Tecendo a vida com fios de lembranças: discursos sobre sexualidade de professores(as) de ciências. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife: 2017.
LOURENÇO, Silmara Silveira. Sexualidade e gênero segundo educadoras de ciências e biologia: limites, resistências e possibilidades da educação sexual na escola. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba: 2019.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da Sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E. P. U, 2018. 128 p.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2016. p. 09-28.
NÓBREGA-THERRIAN, Silvia Maria; THERRIAN, Jaques. Trabalhos científicos e o estado da questão: reflexões teórico-metodológicas. Estudos em avaliação educacional, São Paulo, v. 15, n. 30, p. 5-16, jul./dez. 2004.
OLIVEIRA, Tayline Silva de. Conflitos discursivos nos ditos de professores/as de ciências sobre sexualidade. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte: 2018.
RIBEIRO, Lucas de Sousa. A educação científica diante dos currículos prescritos para os anos finais do ensino fundamental da educação pública de Fortaleza-Ce (2011-2018). Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza: 2018.
VACCARI, Isabela Lia. Gênero, educação sexual e ensino de ciências: perspectivas de professoras e professores da educação básica. Dissertação (Mestrado). Universidade Estadual Paulista, Jaboticabal: 2018.
VARELA, Cristina Monteggia; RIBEIRO, Paula Regina Costa. Educação para a sexualidade: a constituição de um campo conceitual. In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes. Debates contemporâneos sobre Educação para a sexualidade. Rio Grande: Ed. da FURG, 2017. p. 11-24.
WEEKS, Jeffrey. O corpo e a sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. p. 43-104.
XAVIER FILHA, Constantina. Educação para a Sexualidade: carregar água na peneira? In: RIBEIRO, Paula Regina Costa et al. (Org.) Corpo, gênero e sexualidade: composições e desafios para a formação docente. Rio Grande: FURG, 2009. p. 85-103.
XAVIER FILHA, Constantina. Educação para a(s) sexualidade(s): carregar água na peneira?. Revista Diversidade e Educação, [S. I], v. 5, n. 2, p. 16-39, Jul./Dez. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 José Wilker Moraes Vieira, Raquel Crosara Maia Leite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.