State of the question about the confluence between sexuality and Science teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2703

Keywords:

Sexuality, Science teaching, State of the question

Abstract

The purpose of this article is understanding the relationship between sexuality and science education at school in the current period (2016-2021). For this, we carried out the State of the Question, a rigorous bibliographic survey, from which, through the Capes Journal Portal, Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and Minutes of the National Biology Teaching Meeting (ENEBIO), we highlight eight works. We realize that there are works that list the social discussion of sexuality, however, there is still a hegemony of normative character discussions. Finally, it was possible to highlight that all the works analyzed suggest the expansion of discussions about sexuality in initial and continuing education to break the paradigm.

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Author Biographies

José Wilker Moraes Vieira, Universidade Federal do Ceará - UFC

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará (2021). Atua em pesquisas nas áreas de educação para a sexualidade e ensino de ciências e biologia.

Raquel Crosara Maia Leite, Universidade Federal do Ceará - UFC

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Uberlândia (1990), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1998) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004). Atualmente é docente associado II da Universidade Federal do Ceará, lotada no Departamento de Teoria e Prática do Ensino, FACED. É uma das líderes do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências (GEPENCI). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira e do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA). Tem experiência na área de Educação e Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, ensino de biologia, ensino de ciências, metodologias para o ensino de ciências.

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Published

2022-02-05

How to Cite

Vieira, J. W. M., & Leite, R. C. M. (2022). State of the question about the confluence between sexuality and Science teaching. Educar Mais, 6, 153–163. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2703